تکميل طرح‌هاي توسعه ايميدرو با اعتبار ۱.۲۸ ميليارد دلاري

تاریخ انتشار : 1401/04/14

تهران- ايرنا- عضو هيات مديره و معاون برنامه‌ريزي و توانمندسازي ايميدرو گفت: امسال براي تکميل طرح‌هاي توسعه در بخش معدن و صنايع معدني به ارزش مجموع يک ميليارد و ۲۸۰ ميليون دلار برنامه‌ريزي شده است.

«امير خرمي‌شاد» امروز در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادي ايرنا از تکميل پنج طرح در مناطق کمتر توسعه‌يافته کشور خب داد که آماده افتتاح هستند.

عضو هيات مديره سازمان توسعه و نوسازي معادن و صنايع معدني ايران (ايميدرو) گفت: مجموع طرح‌هاي آماده افتتاح به ارزش ۳۰۸ ميليون دلار و اشتغال‌زايي مستقيم بيش از ۷۶۰ نفر است.

اين مقام مسوول در ادامه به جذب سرمايه‌گذار بخش خصوصي براي توسعه معادن در نقاط مختلف کشور به‌ويژه مناطق کمتر توسعه يافته اشاره کرد و بيان‌داشت: نمونه بارز آن معدن «جانجا» در استان سيستان و بلوچستان است.

وي توضيح‌داد: در زمان فراخوان جذب سرمايه‌گذار براي معدن جانجا، بزرگترين کنسرسيوم بخش خصوصي معدن تشکيل شده و در فراخوان مربوطه برنده شد که اکنون در حال انجام فعاليت‌هاي آماده‌سازي معدن است و پس از ۲ سال، طبق تعهد سرمايه‌گذاران، مشارکت مالي مردم بومي منطقه در اين معدن عملياتي خواهد شد. 

خرمي‌شاد خاطرنشان‌کرد: ذخيره اين معدن افزون بر ۵۸۰ ميليون تن مس- طلا برآورد شده است.

وي همچنين به برنامه‌ريزي و سرمايه‌گذاري براي توليد ۱۲ هزار مگاوات برق اشاره کرد و ادامه‌داد: اجراي پروژه‌هاي نيروگاهي با سرمايه‌گذاري شرکت‌هاي بخش معدن و صنايع معدني به ميزان هفت ميليارد دلار با هماهنگي وزارت نيرو در اواخر سال گذشته انجام و اکنون هشت نيروگاه وارد فاز عملياتي شده است.

معاون برنامه‌ريزي و توانمندسازي ايميدرو همچنين به افزايش سرمايه صندوق بيمه فعاليت‌هاي معدني از ۵۰۰ ميليارد تومان به يک‌هزار و ۶۰۰ ميليارد تومان اشاره  کرد و گفت: اين مهم با هدف افزايش قدرت ارائه تسهيلات به سرمايه‌گذاران بخش معدن و صنايع معدني (تا ۶ برابر اين مبلغ) انجام شده که از ديگر اقدامات ايميدرو با هدف حمايت از سرمايه‌گذار بخش خصوصي است.

اقدمات ايميدرو براي حمايت از بخش خصوصي

وي در ادامه اظهار داشت: ايميدرو از طريق هدايت سرمايه‌هاي شرکت‌هاي بخش معدني و صنايع معدني دو تفاهم‌نامه با بانک صنعت و معدن و تجارت به ارزش ۲۷ هزار ميليارد تومان مبادله کرده است.

خرمي‌شاد گفت: در قالب طرح «تام»، اين منابع از طريق اين بانک‌ها به صورت تسهيلات در اختيار بخش خصوصي به‌منظور تکميل طرح‌هاي نيمه‌تمام و سرمايه در گردش براي بهبود توليد بخش صنعت، معدن و تجارت قرار داده شده است.

وي بيان‌داشت: همچنين نخستين شرکت پروژه‌محور سهامي عام در زنجيره فولاد به نام «تجلي» سال گذشته در بورس عرضه شد و برنامه آماده سازي پنج شرکت پروژه ديگر نيز جزو برنامه‌هاي ايميدرو است.

عضو هيات مديره ايميدرو با اشاره به راه‌اندازي معاملات گواهي سپرده شمش طلا در بورس کالا براي نخستين بار در کشور، خاطرنشان‌کرد: ايران ساليانه هشت تن توليد طلا در معادن خود داشته که رشدي حدود ۱۰ برابر نسبت به سال ۹۱ دارد.

وي افزود: روش فروش طلا تاکنون به صورت عرضه فيزيکي شمش طلا بوده است که لزوما منافع دولت و توليدکنندگان طلا و مشتريان را تامين نمي‌کرده است. همچنين موضوع امنيت، خروج طلا از کشور و کاهش ذخاير طلا، از جمله چالش‌هاي اين روش فوق بوده است.

خرمي‌شاد خاطرنشان‌کرد: به‌منظور مديريت موضوع، ايميدرو به نمايندگي از وزارت صمت ماموريت يافت تا در سريعترين زمان ممکن و با تکيه بر مکانيزم شفاف بورس کالا، اقدام به راه‌اندازي معاملات گواهي سپرده شمش طلا کند.

وي گفت: ايميدرو با در اختيار داشتن دو معدن طلاي موته و زرشوران با مجموع توليد به ترتيب ۳۳۰ و ۹۱۴ کيلوگرم در سال ۱۴۰۰ به عنوان يکي از توليدکنندگان عمده طلا در کشور شناخته مي­شود که به‌منظور بهبود فروش محصولات خود در بورس کالا اقدام به تعريف الگوي جديدي کرد.

به گفته اين مقام مسوول، از مزاياي اين الگو مي‌توان به رونق گرفتن معاملات بورس کالا، قدرت نقدشوندگي بالا، امنيت نگهداري، معافيت از پرداخت ماليات و عوارض، کارمزد پايين نسبت به بازار فيزيکي، پوشش ريسک تورم، شفافيت قيمت بر اساس عرضه و تقاضا و قابليت دسترسي براي همه مردم، امکان معامله در بازار ثانويه و توثيق اوراق به عنوان پشتوانه دريافت تسهيلات ياد کرد.

وي اضافه‌کرد: قرارداد خزانه داري شمش طلا در هشتم خرداد ماه امسال بين ايميدرو و بانک ملت امضا شد و قرار است ۲۵۰ کيلو طلا در فاز نخست و قابل افزايش تا پنج تن درمراحل بعدي عرضه شود.

خرمي‌شاد اظهار داشت: با راه اندازي اين معاملات انتظار مي‌رود تا ۶ هزار ميليارد تومان گردش مالي در سال با حفظ ذخاير فيزيکي طلا انجام شود.