تفاهم‌هاي پولي-بانکي ايران و روسيه به‌زودي اجرايي مي‌شود/ استفاده از پيام‌رسان بومي به جاي سوئيفت

تاریخ انتشار : 1401/04/20

تهران- ايرنا- رييس کل بانک مرکزي با اشاره به اراده سياسي دو کشور ايران و روسيه براي توسعه روابط اقتصادي گفت: در حال حاضر ظرفيت‌هاي بسيار خوب اقتصادي بين دو کشور مهياست و در آينده نزديک تفاهمات انجام شده اجرايي مي‌شود و نتايج آن را فعالان اقتصادي دو کشور خواهند ديد.

به گزارش ايرنا از بانک مرکزي، «علي صالح‌آبادي» در مورد نتايج سفر به روسيه، اظهار کرد: در اين سفر گفت‌وگوهاي بسيار خوب و ارزنده‌اي با مقامات عالي و اقتصادي روسيه داشتيم و با توجه به تاکيدات روساي جمهور دو کشور به توسعه روابط پايدار اقتصادي بين ايران و روسيه مقرر شد در زمينه‌هاي مالي و بانکي زمينه‌هاي لازم را براي توسعه پايدار روابط ايجاد کنيم.

وي با بيان اينکه اراده سياسي دو کشور توسعه تعاملات اقتصادي است، ادامه داد: خوشبختانه هم از طرف جمهوري اسلامي ايران و هم از طرف روسيه علاقه‌مندي قابل ملاحظه‌اي براي توسعه روابط وجود دارد، لذا در اين خصوص مذاکرات خوبي انجام شد و اميدوارم که اين مذاکرات در آينده زمينه ساز توسعه پايدار روابط دو کشور باشد.

رييس کل بانک مرکزي افزود: در آينده نزديک تفاهمات انجام شده در اين سفر را اجرايي خواهيم کرد و نتايج آن را تجار، بازرگانان و فعالان اقتصادي دو کشور خواهند ديد.

صالح‌آبادي گفت: طبعاً استفاده از ارزهاي غير دلار و يورو و ساير موضوعاتي که تجار و فعالان اقتصادي بتوانند از بسترهاي جديد استفاده کنند جزو مواردي است که مورد پيگيري قرار مي‌گيرد و بايد نتايج آن را در عمل شاهد باشيم.

وي درباره استفاده از پيام‌رسان‌هاي بومي به جاي سوئيفت نيز گفت: هم اکنون ايران براي جايگزيني سوئيفت، از سامانه‌هاي پيام رسان بين بانکي بومي استفاده مي‌کند و روسيه نيز پيام‌رسان‌هاي بومي و مالي خود را دارد که مي‌تواند مبنايي براي همکاري بانکي بين دو کشور باشد.

رييس کل بانک مرکزي با بيان اينکه ايجاد بسترهاي مالي، يکي از مهم‌ترين محورهاي توسعه اقتصادي به شمار مي‌رود افزود: اين سفر توانست زمينه‌هاي بسيار خوبي براي روابط تجار و بازرگانان دو کشور ايجاد کند.