۹۰ درصد تامين مالي روي دوش بانک‌ها

تاریخ انتشار : 1401/04/25

مديرعامل بانک صنعت و معدن گفت: مهم‌ترين اثر اجراي قانون جديد چک اين است که مسيرهاي سواستفاده و چک‌هاي بي‌محل بسته خواهد شد و در عين حال براي کسي که چک را تحويل مي‌گيرد امنيت خاطر نسبي به دنبال دارد.

به گزارش خبرنگار ايبِنا، علي خورسنديان؛ مديرعامل بانک صنعت و معدن در گفت‌وگو با خبرنگار ايبِنا با اشاره به اينکه قانون جديد چک آثار مثبتي دارد، اظهار کرد: گيرنده چک براساس قانون مي‌تواند از تمام حساب‌هاي صادرکننده چک براي وصول آن استفاده کند و يک امنيت خاطر نسبي خواهد داشت.

خورسنديان تصريح کرد: بانک‌ها بايد تمرين بيشتري با سامانه‌هاي جديد داشته باشند تا امور مربوط به چک‌هاي جديد روي روال باشد. همچنين شايد براي مردم هم کاربرد اين چک‌هاي صيادي کمي وقت‌گير باشد اما به نظر مي‌رسد ارزش دارد چرا که مقدار زيادي ريسک را کاهش مي‌دهد و مردم با طيب خاطر بيشتري مي‌تواند مبادله چک داشته باشند. 

تحقق حاکميت شرکتي

مديرعامل بانک صنعت و معدن همچنين درباره اقدامات و دستاوردهاي بانک در حوزه بانکداري ديجيتالي، بانکداري باز و تحقق حاکميت شرکتي گفت: سال‌هاي گذشته سند تحول ديجيتال و چارچوب تحول ديجيتيال به بانک‌ها ابلاغ شد که هر بانکي متناسب با شرايط خود سند تحول ديجيتال را تنظيم کند.

وي افزود: خوشبختانه سند ديجيتال بانک صنعت و معدن سال گذشته بعد از فرآيند مطالعاتي زياد و تشکيل کارگروه‌هاي لازم به تاييد وزارت اقتصاد به عنوان متولي پيگيري ايجاد سند تحول ديجيتال رسيد که در حال حاضر در بستر برنامه ۵ساله قرار آن را به مرور دنبال مي‌کنيم.

خورسنديان تاکيد کرد: بانک صنعت و معدن برخلاف بانک‌هاي ديگر شرکت فناوري اطلاعات نداشت که اخيرا اين شرکت را تشکيل داديم تا بتوانيم تحولات ديجيتالي که لازم است را به کمک اين شرکت انجام دهيم. خوشبختانه بانک صنعت و معدن يک بانک کوچک و در عين حال چابک است و به نظر مي‌رسد اگر بخواهد به حوزه ديجيتال ورود کند مي‌تواند به صورت جهشي گام ها را بردارد.

به گفته مديرعامل بانک صنعت و معدن، محصولات زيادي در حوزه تحول ديجيتال توليد شده که همکاران ما در بخش آي‌تي با همکاري بخش کسب و کار بانک آن را تنظيم کرده‌اند؛ بخشي رونمايي شده و بخش ديگر در آينده نزديک رونمايي خواهد شد.

وي ادامه داد: در حوزه حاکميت شرکتي هم دقيقا چارچوبي که براي ما تعريف شده بود را انجام داديم که در ابتدا تفکيک هيات مديره از وظايف اجرايي و تشکيل هيات عامل بود. در عين حال تشکيل کميته هاي نظارتي مانند تطبيق، ريسک، حسابرسي داخلي، تشخيص، جبران خدمت که بازوهاي نظارتي هستند و به هيات مديره مشورت مي‌دهند را انجام داديم و در آن چارچوب در حال انجام است. 

خورسنديان با بيان اينکه بانکداري شرکتي از جمله نکاتي است که مد نظر ما قرار دارد؛ اظهار کرد: بانک صنعت و معدن بانک شرکتي است؛ اما به نظر مي‌رسد با توجه به اندازه و خدمات و نيازهايي که شرکت‌هاي بزرگ ما دارند؛ براساس نيازهاي خاص آن مشتريان در فضاي تحول ديجيتال نيازسنجي مي کنيم که بتوانيم خدمات متناسب با نيازهاي مشتري را ارائه دهيم. با چند شرکت به اين بخش ورود کرديم که در ابتداي کار هستيم و اميد داريم با توجه به چابکي بانک اين مسير به سرعت طي شود. 

سهم ۹۰درصدي بانک‌ها در تامين مالي 

مديرعامل بانک صنعت و معدن همچنين در پايان با اشاره به نقش موثر رسانه‌ها در نظام بانکي گفت: نقش رسانه در کارايي بانک نقش اجتناب ناپذير و بي‌بديل است که اثر گذاري خاص خود را دارد. جايگاه رسانه در جامعه امروز، در انتقال پيام‌ها بسيار مهم است که حتي از تعبير امپراطوري براي رساته استفاده مي‌شود چرا که حاکميتي بر اذهان و افکار دارد. 

وي با بيان اينکه متاسفانه در جامعه امروز نگاه بانک از منظر خواص و عوام مردم، نگاه مثبتي نيست ، تاکيد کرد: اين در حالي است که در شبکه تامين مالي کشور بانک‌ها حدودا ۹۰ درصد تامين مالي را دارند اما با اين وجود بيشترين فشار و انتقاد هم روي شبکه بانکي است. 

خورسنديان تصريح کرد: منکر اينکه گاهي بانک‌ها به لحاظ ساختاري يا مديريتي مشکلاتي دارند نيستيم؛ اما حس مي‌کنم بخش زيادي از انتقادها که نسبت به بانک‌ها وجود دارد، حاصل فضاسازي و جريان سازي است که ايجاد شده و بايد ريشه آن شناسايي شود. رسانه به عنوان يک رسالت اجتماعي که دارد مي‌تواند در تلطيف و تطهير اذعان مردم نسبت به بانک نقش داشته باشد. 

  •