اصلاح نظام بانکي گام بعدي اصلاحات اقتصادي

تاریخ انتشار : 1401/05/19

تهران - ايرنا - عضو کميسيون عمران مجلس شوراي اسلامي، ‌اصلاح سيستم پولي و بانکداري را از مسائل بسيار مهم در حمايت از توليد دانست و گفت: اگر توجه سريع و جدي به اين موضوع نشود، اين روش بانکداري به ورشکسته شدن کشور ختم خواهد شد.

مجتبي يوسفي در گفت و گو با خبرنگار پارلماني ايرنا، درخصوص راهکارهاي اصلاحات اقتصادي و کاهش فقر و فاصله طبقاتي، گفت: ‌اصلاح سيستم پولي، مالي و بانکداري از مسائل بسيار مهم براي حمايت از توليد در اقتصاد است که نياز به توجه سريع و جدي دارد. چرا که در غير اين صورت، سيستم بانکداري فعلي به ورشکسته شدن کشور ختم خواهد شد.

عضو هيات رييسه مجلس شوراي اسلامي افزود: سيستم بانکي کشور به نحوي اداره مي‌شود که موجب خلق  ۵ هزار همت( ۵ هزار هزار ميليارد تومان) نقدينگي شده است. از طرفي قرار است امسال سيستم بانکي ۴ هزار همت( ۴ هزار هزار ميليارد تومان) تسهيلات پرداخت کند اما از اين ميزان فقط ۵.۵ درصد تسهيلات براي بخش مسکن در نظر گرفته شده است.

نماينده مردم اهواز در مجلس با بيان اينکه در بخش مسکن به عنوان نياز مردم، اعطاي وام انجام نمي‌شود، اظهار داشت: ولي به افراد کاسب، با نفوذ، براي خريد و فروش ارز و سکه تسهيلات تعلق مي‌گيرد. بر همين اساس بايد سيستم بانکي اصلاح شود و حمايت از توليد کننده که براي تامين منابع اوليه دچار مشکل است، در دستور کار قرار بگيرد.

وي ارز ۴۲۰۰ توماني را عامل مشکلات اقتصادي فعلي خواند و گفت: در دولت قبل و بيشتر دولت‌هاي گذشته در سياست‌هاي پولي و مالي کار کارشناسي دقيقي انجام نشد و بر مبناي علمي حرکت نکرد، همين امر موجب بروز نوسانات خاص در قيمت کالاها و ارز شد.

عضو هيات رييسه مجلس شوراي اسلامي  مبناي تخصيص ارز ۴۲۰۰ توماني براي کنترل قيمت ارز و تامين کالاهاي اساسي، دارو، مواد اوليه توليد ، خواند و گفت:  بر همين اساس ۶۵ ميليارد دلار از منابع کشور به اين موضوع اختصاص يافت. ولي در ۲ سال نخست اين طرح، برخي از اين منابع براي سفرهاي توريستي و کسب درآمد عده‌اي خاص هزينه شد.

نماينده مردم اهواز در مجلس با تاکيد بر اينکه روش اتخاذ شده دولت قبل در تخصيص ارز ترجيحي اشتباه بود، گفت: ۶۵ ميليارد دلار نه تنها براي تامين کالاهاي اساسي مردم اختصاص نيافت بلکه عده‌اي از افراد رانت خوار با بهره بردن از ارز ۴۲۰۰ توماني سرمايه دار شدند.

وي ادامه داد: حذف ارز ترجيحي اقدامي شجاعانه بود که آيت الله رييسي برخلاف بسياري از روساي جمهور گذشته، شهامت لازم براي اين اصلاح اقتصادي بزرگ را داشت.

يوسفي خاطرنشان کرد: اما در حوزه اصلاح ارز نان زيرساخت لازم فراهم شده بود. اين عامل سبب شد که به خوبي در اين بخش اصلاح لازم انجام شود و توليد کننده و مصرف کننده نهايي بتوانند از اصلاح ارز در بخش نان منتفع شوند.