احتمال اجرايي شدن زبان گزارشگري XBRL تا دهه فجر

تاریخ انتشار : 1401/07/16

کارشناس پولي و بانکي گفت: احتمال دارد بانک مرکزي تا بهمن ماه و در دهه فجر XBRL را اجرايي کند، هر چند که ممکن است به دليل پيچيده بودن، اين زبان گزارشگري سال آينده محقق شود.

به گزارش خبرنگار ايبِنا، XBRL را مي‌توانيم اينگونه تعريف کنيم: «يک نوع زبان گزارشگري که قابليت گسترش دارد». چارچوب آن مبتني بر XML است که در زنجيره عرضه اطلاعات تجاري جهاني جهت ايجاد، تبديل، و تحليل اطلاعات تجاري استفاده مي‌شود. يک نوع فناوري است که مي‌تواند دقت، درستي، کارايي و شفافيت گزارشگري مالي و سيستم حسابداري را افزايش دهد، به همين دليل سيستم گزارشگري XBRL (سيستم بارکد گزاري اطلاعات صورت مالي) به عنوان يک انقلاب در گزارشگري مالي تلقي شده که باعث کاهش هزينه توليد و دسترسي به اطلاعات جهت توليد کنندگان و استفاده کنندگان از اطلاعات صورت‌هاي مالي مي‌شود. با توجه به اهميت اين موضوع با يک کارشناس خبره پولي و بانکي به گفتگو نشسته‌ايم تا آينده XBRL را بررسي کنيم.


حجت الله فرزاني، کارشناس پولي و بانکي، در گفتگو با ايبنا در باره سيستم گزارشگري XBRL گفت: سيستم گزارشگري XBRL توسط انجمن حسابدارن رسمي آمريکا طراحي شده است و کاربرد XBRL به سال ۱۹۹۹ بر مي‌گردد، در آن زمان ۱۲ سازمان از آن استفاده مي‌کردند، ولي در حال حاضر ۲۵۰ سازمان جهاني در بيش از ۳۰ کشور از آن استفاده مي‌کنند و روز به روز به تعداد سازمان‌هايي که از XBRL استفاده مي‌کنند افزوده مي‌شود.


فرزاني گفت: در داخل کشور نيز براي اولين بار سازمان بورس به XBRL ورود کرد، زيرا اين سازمان تشخيص داد که شرکت‌هاي پذيرفته شده در بورس براي شفافيت صورت‌هاي مالي به XBRL نياز دارند و در حال حاضر XBRL به صورت‌هاي مالي اساسي محدود است.


اين کارشناس پولي و بانکي بيان داشت: دومين ارگاني که به بررسي اين نوع گزارشگري پرداخت بانک مرکزي بود و در حال حاضر XBRL در حال طي کردن مراحل مطالعاتي است، تا کار‌هاي کارشناسي انجام پذيرد. اما هنوز کار‌هاي مطالعاتي تمام نشده است و اجرايي شدن اين زبان گزارشگري زمان‌بر خواهد بود.


وي افزود: استفاده و توسعه سيستم گزارشگري XBRL در برنامه کاري رئيس کل بانک مرکزي قرار دارد تا بتوانند آن را پياده‌سازي و اجرايي کنند. اين زبان گزارشگري با همراهي گروهي از بانک مرکزي و با همکاري پژوهشکده پولي و بانکي در حال طي کردن برنامه مطالعاتي است و اين گروه سعي مي‌کند تا براي سال جاري و يا سال آينده اجرايي شود.


فرزاني گفت: شنيده شده است که برنامه دکتر سروش، معاون نظارت بانک مرکزي اين است که تا بهمن ماه و در دهه فجر XBRL اجرايي شود، هر چند که ممکن است به دليل پيچيده بودن، اين زبان گزارشگري سال آينده محقق شود.


اين کارشناس پولي و بانکي بيان داشت: سيستم گزارشگري XBRL در حقيقت تسهيل گزارشگري است و دسترسي به اطلاعات را بسيار آسان مي‌کند، اين موضوع به خصوص براي سرمايه گذاران خارجي اهميت پيدا مي‌کند.


وي افزود: افزايش شفافيت و ارتقاء اطلاعات در XBRL بسيار بالا است به همين دليل بانک مرکزي مي‌خواهد شفافيت سيستم گزارشگري XBRL را در حساب‌هاي دفتر کل وارد کند.


اين کارشناس اقتصادي گفت: همچنين XBRL مي‌تواند نظارت به روزتري داشته باشد و اطلاعات را درلحضه در اختيار داشته باشد، بنابراين اين زبان گزارشگري عامل بهبود نظارت است که در نهايت به نفع بانک مرکزي است.

 

اين تحليل گر مسائل مالي عنوان کرد: استفاده بعدي XBRL در افشاء اطلاعات اهميت پيدا مي‌کند که براي اشخاص بيرون از شرکت کاربرد دارد، يعني در شرکت‌هاي پذيرفته شوده در بازار سرمايه.

 

فرزاني در پايان تاکيد کرد: XBRL در کنار استاندارد‌هاي بين‌المللي گزارشگري مالي (IFRS) با ايجاد زبان مشترک براي همه سرمايه‌گذاران جهان و با استفاده از استاندارد حسابداري براي سرمايه گذاران داخلي، مي‌تواند گزارش‌هاي مالي را تجزيه و تحليل کند و با فهم آسان آن براي مقصد سرمايه‌گذاري راه گشا است.

نويسنده: مرتضي ابراهيمي