تاکيد بر ضرورت اخذ تاييديه براي طرح‌هاي سرمايه‌گذاري و بازنگري بر نرخ حق‌الزحمه امکان سنجي مشاوران در جلسه مشترک کانون مشاوران با بانک کشاورزي

تاریخ انتشار : 1401/08/09

نشست مسئولان کانون مشاوران اعتباري و سرمايه‌گذاري بانکي و بانک کشاورزي در راستاي افزايش همکاري‌هاي مشترک در تاريخ 1 آبان در سازمان مرکزي بانک کشاورزي ايران با حضور معاون اعتبارات و طرح‌هاي سرمايه‌گذاري بانک کشاورزي و تني چند از مسئولان ذيربط اين بانک و آقايان فرج‌زاده، عضو شوراي عالي و تقوي‌نژاد، مدير واحد عضويت و رتبه‌بندي کانون مشاوران برگزار شد.

در اين جلسه با اشاره به سابقه طولاني همراهي بانک کشاورزي با مشاوران عضو کانون، ضمن تاکيد بر همکاري‌هاي گسترده‌تر بر لزوم برگزاري بيشتر اينگونه جلسات مشترک اشاره شد.

 

در ابتداي جلسه آقاي صادقي، معاون اعتبارات و طرح‌هاي سرمايه‌گذاري و ساير مسئولان بانک کشاورزي به ايراد برخي از نظرات، مشکلات و پيشنهادات درخصوص گزارش‌هاي امکان‌سنجي ارائه شده از سوي مشاوران عضو کانون به اين بانک پرداختند و بر لزوم سرعت و دقت در فرآيند کار و ارائه خدمات از سوي مشاوران عضو کانون تاکييد کردند. آقاي فرج‌زاده نيز در پاسخ  با تاکيد بر لزوم استفاده بانک از خدمات ارائه شده از سوي  مشاوران عضو کانون، خواستار ارائه بازخورد دقيق از سوي بانک در مورد طرح‌هاي امکان‌سنجي شد که توسط مشاوران عضو کانون براي اين بانک تهيه شده است.

 

در ادامه کانون خواستار ابلاغ رسمي بخشنامه‌اي از سوي بانک کشاورزي به کليه شعب درخصوص الزام دريافت تاييديه کانون در هنگام ارائه طرح امکان‌سنجي به بانک شد. همچنين آقايان فرج‌زاده و تقوي خواستار بازنگري بانک در سقف ريالي مورد نظر سرمايه‌گذاري اعلام شده توسط بانک کشاورزي شدند.

 

معاون اعتبارات و طرح‌هاي سرمايه‌گذاري بانک کشاورزي نيز با قبول اين پيشنهاد، اضافه کردند علاقه‌مند هستند انتظارات و نقطه‌نظرهاي خود را پيرامون نحوه کار و ارائه گزارشات امکان‌سنجي ارائه شده از سوي مشاوران با آنها در ميان بگذارند، در اين راستا آقاي فرج‌زاده پيشنهاد برگزاري يک وبينار آموزشي مشترک با حضور مشاوران علاقه‌مند عضو کانون و کارشناسان بانک کشاورزي را به منظور ايجاد ادبيات مشترک ميان کانون،  شرکت‌هاي عضو و بانک کشاورزي ارائه کرد که مورد موافقت مسئولان اين بانک قرار گرفت.

مدير امور رتبه‌بندي و عضويت کانون مشاوران نيز در ادامه به توضيحاتي در خصوص سامانه کانون در زمينه دريافت تاييديه کانون پرداخت و خاطرنشان نمود که دريافت اين تاييديه با ذکر تمام اطلاعات شرکت‌هاي عضو براي کاربران کمتر از 10 دقيقه زمان مي‌برد و با وجود کد رهگيري موجود در تاييديه، کاربر مي‌تواند در کمترين زمان ممکن اين اطلاعات را بررسي کند.

 

بازنگري در مبلغ حق الزحمه بانک کشاورزي نيز از نکات پراهميت عنوان شده از سوي کانون مشاوران بود که با موافقت بانک مواجه شد و بانک آمادگي خود را براي برگزاري جلساتي با محوريت بحث‌هاي کارشناسي درخصوص ارائه دستورالعمل جديد مشترک با کانون ابراز نمود.

آقاي صادقي با اشاره به وجود فهرستي از طرح‌هاي سرمايه‌گذاري که از نظر بانک کشاورزي قابل‌قبول و بررسي نيستند و آن‌دسته از طرح‌هايي که نيازمند بررسي اقتصادي هستند و در حال حاضر توسط کارشناسان بانک مطالعات اقتصادي آنها در دست انجام هستند به گونه سوم از طرح‌ها نيز که بي‌نياز از مطالعات بازار هستند، پرداخت. در پاسخ آقاي فرج‌زاده با اشاره به سابقه کاري درخور شرکت‌هاي عضو کانون در حوزه کشاورزي،  با تاکيد براينکه شرکت‌هاي عضو کانون قادر به ارائه خدمات مطالعه بازار و حتي در صورت موافقت بانک، توانا در زمينه انجام مطالعات اقتصادي توام با فعاليت کارشناسان بانکي هستند براي ارائه اينگونه خدمات نيز اعلام آمادگي کرد. معاون اعتبارات و طرح‌هاي سرمايه‌گذاري بانک کشاورزي نيز آمادگي بانک را براي استفاده از خدمات مشاوران کانون در زمينه برآورد هزينه مالي و بازدهي طرح‌هاي سرمايه‌گذاري اعلام کرد.

شايان ذکر است در پايان اين جلسه در دو طرف بر لزوم برگزاري جلسات تکميلي در خصوص مسائل طرح شده تاکيد کردند.