۶۶ درصد تسهيلات بانکي براي توليد و صادرات پرداخت شده است

تاریخ انتشار : 1401/08/11

تهران- ايرنا- رئيس کل بانک مرکزي گفت: ميزان تسهيلاتي که بانکها به حوزه سرمايه در گردش بنگاههاي اقتصادي و توليدي پرداخت کرده‌اند معادل۶۶ درصد تسهيلات پرداختي نظام بانکي بوده است.

به گزارش حوزه پارلماني ايرنا، علي صالح‌آبادي در تببين نشست مشترک با محمدرضا پورابراهيمي رئيس کميسيون اقتصادي مجلس، اعضاي اتاق بازرگاني و تعدادي از صادرکنندگان برتر محصولات کشاورزي، گفت: در جلسه امروز نگراني‌هاي صادرکنندگان و دغدغه اصلي بانک مرکزي درباره بازگشت ارز حاصل از صادرات غيرنفتي به چرخه تجاري کشور مطرح و راهکارهاي مختلفي از جمله حواله ارزي و اسکناسي حاصل از صادرات ارزي و ساير روشهاي کمک کننده در اين حوزه مورد بحث و بررسي قرار گرفت.

رئيس کل بانک مرکزي با اشاره به راهکارهاي مطرح شده در جلسه مشترک با اعضاي کميسيون اقتصادي در خصوص نحوه بازگشت ارز حاصل از صادرات به چرخه اقتصادي کشور اضافه کرد: واردات در برابر صادرات و بازگشت تسهيلات ارزي که از بانک‌ها گرفته شده از جمله راهکارهايي بود که در جلسه امروز مطرح و مورد بررسي قرار گرفت و در نهايت مقرر شد موارد مذکور در کميته‌هاي مشترک با حضور صادر کنندگان، مسئولان بانک مرکزي و اعضاي کميسيون اقتصادي مورد بحث و بررسي بيشتري قرار گيرد تا با راهکارهاي علمي بتوانيم صادرات کشور را افزايش داده و ارز حاصل از آن در خدمت واردات کشور قرار بگيرد.

صالح آبادي در رابطه با زمان تسويه ارزهاي حاصل از صادرات اظهار کرد: براي بازگرداندن ارز به چرخه اقتصادي توسط صادرکنندگان بازه زماني و فرصت مشخصي تعيين شده است، اما اين امر در اختيار بانک مرکزي بوده و قابل انعطاف است.

وي با بيان اينکه بانک‌‎ها همواره به حوزه‌هاي صادرات و توليد که اولويت‌هاي اصلي کشور هستند، تسهيلات پرداخت مي‌کنند؛ اظهار کرد: ميزان تسهيلاتي که بانک‌ها به حوزه سرمايه در گردش بنگاه‌هاي اقتصادي و توليدي پرداخت کرده‌اند معادل۶۶ درصد تسهيلات پرداختي نظام بانکي بوده که رقم قابل توجهي است. هدايت پرداخت تسهيلات به حوزه صادرات و توليد جزو اولويتهاي بانک مرکزي است.