کدام صنعت ايراني بيشترين رونق را دارد؟

تاریخ انتشار : 1401/10/24

اتاق بازرگاني تهران در جديدترين گزارش خود به بررسي وضعيت صنايع مختلف کشور از ابتداي دهه ۹۰ تا نيمه سال جاري پرداخته است.

به گزارش ايسنا، در اين گزارش آمده است: برآوردها نشان مي‌دهد که شاخص کل توليد کارگاه‌هاي صنعتي کشور از ابتداي سال ۱۳۹۰ تا نيمه سال ۱۴۰۱، با وجود برخي نوسانات در نهايت صعودي بوده است. سطح شاخص در فصل سوم سال 13۹۸ براي نخستين بار از عدد ۱۰۰ (رقم پايه سال13۹۵) بالاتر مي‌رود.

پس از آن در پاييز ۱۴۰۰، براي نخستين بار شاخص کل صنعت کشور از مرز ۱۲۰ عبور مي‌کند و البته در تابستان امسال با رسيدن به عدد ۱۲۴ بالاترين عدد ثبت شده در اين حوزه را نمايش مي‌دهد. به اين ترتيب هرچند وضعيت صنعت کشور در ۱۰ ساله گذشته، با تلاطم و رکود و رونق‌هاي متعدد رو به رو بوده اما در نهايت در تابستان امسال به بالاترين سطح خود رسيده که نشان از حرکت صعودي در اين حوزه دارد.

بررسي فصل به فصل وضعيت صنعت کشور نشان مي‌دهد که در دوره‌هاي مختلفي رکود طولاني تجربه شده است. بيشترين ماندگاري رکود به دو سال 13۹۱ و 13۹۲ بازمي‌گردد و بيشترين شدت رکود نيز حدفاصل تابستان 13۹۷ تا تابستان 13۹۸ به ثبت رسيده است.

در نيمه نخست سال جاري، در هر دو فصل بهار و تابستان، رشد صنعت کشور مثبت بوده است و آخرين چالش بزرگ در اين حوزه با تابستان سال قبل و تحت تاثير خاموشي برق صنايع باز مي‌گردد.

در نيمه نخست امسال به جز سه بخش، ساير حوزه‌هاي صنعتي کشور رشد مثبت را تجربه کرده‌اند. صنايع توليد ساير وسايل نقليه، صنايع توليد ساير مصنوعات و صنايع نقليه موتوري به ترتيب با رشد ۵۷، ۲۲ و ۲۱ درصد بالاترين سطح رشد را به خود اختصاص داده‌اند. صنايع چوب، آشاميدني‌ها و فلزات اساسي نيز ديگر صنايعي هستند که بالاترين رشد را به خود اختصاص داده‌اند.

در اين ميان توليد پوشاک تقريبا رشدي نزديک به صفر داشته و صنايع توليد چرم، فراورده‌هاي دارويي و صنايع توليد مواد غذايي نيز سه صنعتي هستند که رشد منفي را به ثبت رسانده‌اند.

در کنار آن، تمرکز صنعتي ايران نيز در چند بخش خاص بيش از سايرين است. بر اين اساس محصولات شيميايي، فلزات اساسي، صنايع وسايل نقليه، مواد غذايي، محصولات کاني و توليد دارد، حدود ۸۰ درصد از ارزش افزوده صنعت ايران را به خود اختصاص داده‌اند و ۲۰ گروه ديگر، مجموعا ۲۰ درصد از سهم اين عرصه را در اختيار دارند.

در اين ميان، صنايع غذايي در بهار و تابستان امسال، براي دو فصل پي در پي رشد منفي را ثبت کرده‌اند؛ اين در حالي است که صنايع آشاميدني رونق قابل قبولي داشته‌اند. محصولات کاني نيز پس از چهار فصل پي در پي رشد منفي، در تابستان امسال از رکود خارج شده است و صنايع شيميايي و پوشاک نيز تجربه‌اي مشابه دارند.