تقاضاي نفت ايران از توليد جلو زد

تاریخ انتشار : 1401/11/17

صنعت نفت ايران پس از گذر از فزاز و نشيب‌هاي متعدد در سال‌هاي گذشته اکنون به شرايط نسبتا مطلوبي دست يافته تا جايي که طبق گفته‌هاي وزير نفت فروش نفت سبک ايران بيشتر از توليد است و آنطور که کارشناسان مي‌گويند مي‌توان به آينده اين صنعت اميدوار بود.

به‌گزارش ايسنا، درآمدهاي حاصل از فروش نفت، ميعانات گازي، خالص گاز صادراتي و فروش فرآورده‌هاي نفتي در طي ۱۰ ماهه گذشته در مقايسه با ۱۰ ماهه سال قبل ۴۰ درصد افزايش داشته است. در حوزه ميعانات گازي بيش از ۷۰ ميليون بشکه در اين مدت  فروش و وصول درآمد صورت گرفته، با توجه به ارقام فروش نفت و ميعانات گازي و خالص گاز صادراتي پيش بيني شده از اين محل در بودجه سال ۱۴۰۱ تا پايان سال تحقق مي‌يابد.

آنطور که اعلام شده صادرات نفت خام ايران در نوامبر سال ۲۰۲۲ ميلادي به حدود يک ميليون و ۳۰۰ هزار بشکه و در ماه دسامبر هم به بالاترين سطح در ۴ سال گذشته رسيده، اکنون ظرفيت توليد نفت کشور ۳.۸ ميليون بشکه است که مدتي مي‌تواند ادامه داشته باشد، بخشي از اين افزايش توليد از محل احياي چاه‌هاي کم بازده و بخشي ديگر مربوط به توسعه ميادين جديد و بخشي مربوط به استفاده از روش‌هاي ازدياد برداشت است و آنطور که حسن خجسته مهر، مديرعامل شرکت ملي نفت اعلام کرده  هشت سال آينده قادريم به توليد ۵.۷ ميليون بشکه نفت برسيم.

وي  با بيان اينکه در مسير افزايش توليد مراحلي قرار دارد که حلقه اول اکتشاف، حلقه دوم حفاري، حلقه سوم توليد و بهره‌برداري و حلقه چهارم فرآورش است که چالش‌ها در هر حلقه شناسايي شده است، گفت: ۱۶ مخزن عميق در مناطق نفتخيز جنوب با فشار بالا داريم که تا کنون توسعه پيدا نکرده است.

وجود ۴۱۰ مخزن نفت و گاز در کشور

در شش ماهه نخست فعاليت دولت،  ظرفيت توليد يک ميليون بشکه‌ افزايش يافت و به ظرفيت توليد قبل از تحريم‌ها رسيديم که هزينه ۵۰۰ ميليون دلاري را در بر داشت. اين سرمايه‌گذاري رشد ۶۰ درصدي متراژ حفاري در اين دوره را در پي داشت و موفق به افزايش ۸۰ درصدي سرعت حفاري شديم و سرعت حفاري از ۱۰.۵ متر در روز به ۱۸.۲ متر در روز رسيده است و از ۱۴۷ هزار متر حفاري در سال ۹۹ به ۲۳۵ هزار متر در سال ۱۴۰۰ رسيديم.

در شرايط کنوني شرکت ملي نفت ايران در بخش نفت ۱۵۸ ميليارد بشکه معادل نفت خام و ۱۸۲ ميليارد بشکه معادل نفت خام، ذخاير گاز در اختيار دارد که در مجموع ۳۴۰ ميليارد بشکه معادل نفت خام مي‌شود و مقام نخست در جهان به حساب مي‌آيد. ايران در توليد نفت و گاز در بين شرکت‌هاي نفتي ملي و بين‌المللي رتبه سوم جهان را در اختيار دارد و ۴۱۰ مخزن نفت و گاز را مديريت مي‌کند.

مشتري نفت سبک ايران بيش از توليد است

طبق آخرين خبرها امسال ۲۰۰ هزار بشکه توليد نفت سبک ايران افزايش يافته و آنطور که جواد اوجي وزير نفت خبر داده مشتريان زيادي براي نفت خام سبک ايران داريم به‌طوري‌ که از اين نوع نفت براي عرضه کم داريم.

وي در هفته‌هاي گذشته نيز اعلام کرد که اکنون در کانال توليد روزانه ۳ ميليون بشکه نفت قرار گرفته‌ايم، ضمن آنکه ظرفيت توليد نفت سبک کشور با ابتکار همکارانم در شرکت ملي نفت ايران و پژوهشگاه صنعت نفت روزانه ٢٠٠ هزار بشکه افزايش يافته است.

امکان افزايش توليد نفت تا پنج ميليون بشکه در روز

افزايش توليد نفت و آمار و ارقام موجود در اين حوزه بيانگر فصلي نو در صنعت نفت ايران است، در همين رابطه نرسي قربان کارشناس حوزه انرژي در خصوص ظرفيت‌هاي موجود در صنعت نفت به ايسنا گفت: ايران در حدود ۱۵۰  ميليارد بشکه ذخيره نفت دارد که اين ذخاير در حوزه‌هاي مختلف قرار گرفته‌اند، توسعه ميادين به دو دليل قابل اهميت است، اول اينکه ميزان توليد افزايش يابد و دليل دوم نيز جبران کاهش منابع ديگر است.

وي با بيان اينکه امکان افزايش منابع قطعا وجود دارد و اين ظرفيت و پتانسيل را نيز داريم که بتوانيم ميزان توليد را توسعه دهيم، اظهار کرد: ظرفيت افزايش توليد در نفت سبک و سنگين بستگي به ميزان اکتشافات دارد، هرچه ميزان اکتشافات بيشتر باشد مي‌توانيم به منابع جديدي دست يابيم.

اين کارشناس حوزه انرژي در خصوص جذب مشتري در حوزه نفت، گفت: بزرگترين مشکل در اين حوزه تحريم‌ها است، هميشه در حوزه نفت و گاز مشترياني از  اروپا، ژاپن، چين، هند و کشورهاي آفريقايي و غيره وجود داشت اما اينکه چطورمي‌توانيم مشتريان جديد پيدا کنيم بستگي به اين دارد که روابط ما با کشورها و مساله تحريم چگونه حل شود اگر اين مشکلات حل شود نفت ايران قطعا مشتريان زيادي خواهد داشت.

قربان با اشاره به پتانسيل‌هاي افزايش ظرفيت توليد، گفت: افزايش ظرفيت توليد بستگي زيادي به ميزان سرمايه‌گذاري انجام شده که در صنعت نفت دارد، باتوجه به اينکه در حال حاضر به دليل مسائل مختلف نمي‌توانيم سرمايه گذاري زيادي  در حوزه‌هاي نفتي داشته باشيم، افزايش توليد نيز محدود خواهد بود اما اگر شرکت‌هاي بين‌المللي انرژي با ايران قرارداد ببندند و وارد توليد نفت شوند امکان افزايش توليد نفت ايران تا پنج ميليون بشکه در روز به راحتي وجود دارد.