۹۷ درصد منابع بودجه عمومي امسال دولت محقق شد

تاریخ انتشار : 1401/11/19

منابع عمومي بودجه ۹۵.۵ درصد نسبت به مصوبه مجلس و ۹۷ درصد نسبت به لايحه دولت محقق شده است.

به گزارش ايبِنا، سيد مسعود ميرکاظمي در نشست علني روز سه شنبه مجلس شوراي اسلامي و در جريان بررسي عملکرد منابع و مصارف هدفمندسازي يارانه‌ها با محوريت تبصره (۱۴) قانون بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور گفت: در بودجه گاهي برداشت‌هاي دقيقي نمي‌شود؛ زماني که مي‌گويم در بودجه عمومي کمترين کسري را داريم و در تبصره ۱۴ کسري داريم برخي از رسانه‌ها اشتباه مي‌کنند و مي‌گويند در جاي مي‌گويد کسري داريم و در جاي ديگر مي‌گوييد کسري نداريد.

رييس سازمان برنامه و بودجه افزود: ما بايد در لايحه بودجه منابع را واقعي ببينيم مصارف که به طور طبيعي اتفاق مي‌افتد، اما اگر منابع واقعي ديده شود و کمترين مغايرت بين منابع و مصارف در بودجه وجود داشته باشد دولت نيز کمترين دست‌اندازي را به ساير منابع از جمله بانک مرکزي و صندوق توسعه ملي خواهد داشت.

مير کاظمي اضافه کرد: در بودجه سال جاري يکهزار و ۳۹۴ هزار ميليارد تومان منابع عمومي ديده شده بود که در ۱۰ ماهه امسال يکهزار و ۱۶۹ ميليارد تومان آن تحقق يافته و پيش بيني مي‌شود تا پايان امسال اين رقم به يکهزار و ۳۳۲ ميليارد تومان برسد که در اين صورت ميزان تحقق منابع بودجه عمومي به ۹۵.۵ درصد برسد.

رئيس سازمان برنامه و بودجه کشور تصريح کرد: اگر مجلس شوراي اسلامي و دولت منابع و مصارف را واقعي ببينند و کمترين مغايرت بين منابع و مصارف باشد، در نهايت هزينه کمتري به مردم تحميل مي‌شود.

ميرکاظمي با اشاره به اجراي طرح رتبه بندي معلمان گفت: امسال اقداماتي از جمله رتبه‌بندي معلمان، پرداخت پاداش بازنشستگان و ترميم حقوق‌ها و پرداخت حقوق پرستاران انجام شد و دولت در اين زمينه از تنخواه بانک مرکزي براي اين موارد و مصارف کشور استفاده نکرد.

وي اضافه کرد: براساس تبصره ۱۴ قانون بودجه، در ۱۰ ماهه امسال بايد ۵۳۳ هزار ميليارد تومان درآمد از محل اين تبصره وصول مي‌شد، اما در عمل ۳۷۷ هزار ميليارد تومان به دست آمد که با لايحه دولت ۹۶ درصد و با قانون بودجه ۷۱ درصد تطابق داشته است.

معاون رئيس جمهور افزود: فروش داخلي فرآورده‌هاي نفتي و گاز افزايش داشته و از سوي ديگر مصرف داخلي نيز افزايش پيدا کرده و به دنبال آن صادرات کاهش يافته که اين يک نقطه ضعف است؛ منابع حاصل از فروش داخلي گاز ۸۵ درصد تحقق پيدا کرده منابع حاصل از صادرات اتان، ال پي جي و گوگرد ۷۰ درصد تحقق پيدا کرده که بخشي از آن معوقات و مطالبات پتروشيمي‌ها است.

ميرکاظمي با يادآوري اينکه درآمد‌هاي پيش بيني شده در تبصره ۱۴ قانون بودجه در ۱۰ ماهه امسال در عمل ۳۷۱ هزار ميليارد تومان بوده است، ادامه داد: اين معناست که درآمد‌هاي پيش‌بيني شده در اين تبصره ۷۰ درصد عملکرد داشته و ۳۰ درصد از آن تحقق پيدا نکرده است.

وي اضافه کرد: پيش‌بيني ما اين است که درآمد‌ها از اين تبصره تا پايان سال به ۵۱۳ هزار ميليارد تومان برسد که حدود ۸۱ درصد تحقق را نشان مي‌دهد.

وي درباره درآمد‌هاي تحقق نيافته اين تبصره نيز با بيان اينکه اين رقم ۲۵۵.۶ هزار ميليارد تومان برآورد مي‌شود، افزود: ۱۱۸ هزار ميليارد تومان آن به صادرات و ۱۲۲ هزار ميليارد تومان آن به حوزه گاز و ساير موارد باز مي‌گردد.

رئيس سازمان برنامه و بودجه کشور با يادآوري اين نکته که در بودجه امسال ۱۳۶ هزار ميليارد تومان بيشتر از آنچه که در بودجه پيش بيني شد يارانه دريافت کرديم، علت آن را افزايش قيمت‌هاي جهاني بعد از تصويب بودجه دانست و گفت: افزايش قيمت خريد تضميني گندم، کنترل قيمت دارو و افزايش قيمت روغن نيز از ديگر دلايلي بود که سبب شد ۲۳۳ هزار ميليارد تومان مصارف اين تبصره افزايش پيدا کند.

ميرکاظمي افزود: براساس بند ۴ تبصره ۱۴ قانون بودجه امسال تا زماني که منابع پيش‌بيني شده براي پرداخت يارانه نقدي، يارانه دارو، يارانه نان و يارانه کميته امداد و بهزيستي و بيمه سلامت ۱۰۰ درصد تحقق پيدا نکند، دولت اين حق را ندارد به ساير رديف‌هاي تبصره ۱۴ منابعي را پرداخت کند؛ ما نيز همين کار را نيز انجام داديم و به همين دليل است که پرداخت‌ها در برخي حوزه‌هاي فرهنگي و اجتماعي و اشتغال به تعويق افتاده و نمايندگان مي‌پرسند که چرا تخصيص پيدا نکرده است.

وي تصريح کرد: درخواست کرده‌ايم که ۶۰ هزار ميليارد تومان از بخش‌هاي ديگر بودجه به تبصره ۱۴ منتقل شود تا بتوانيم در دو ماهه پاياني سال بخشي از تعهدات عقب افتاده را محقق کنيم. خوشبختانه تا به امروز نيز بدون هيچ تاخيري يارانه‌ها پرداخت شده است و دولت در اين زمينه مشکلي ندارد.