پرداخت ۳۱۵ فقره تسهيلات بانک صنعت و معدن به دانش‌بنيان‌ها

تاریخ انتشار : 1401/11/30

حمايت از دانش بنيان‌ها اولويت بانک صنعت و معدن است و در ۱۰ ماهه امسال نيز ۳۱۵ فقره تسهيلات به شرکت‌هاي دانش بنيان پرداخت شده است.

به گزارش ايبِنا، با توجه به اهميت توسعه فعاليت‌هاي فناورانه و نوآورانه در حرکت کشور به سمت اقتصاد دانش‌بنيان و تبديل دانش به ثروت و گذار از اقتصاد وابسته به نفت و صادرات تک محصولي لزوم توجه به شرکت‌هاي دانش بنيان و تامين مالي آن‌ها بيش از پيش مطرح مي‌شود. در همين زمينه علي خورسنديان مديرعامل بانک صنعت و معدن از ماهيت شرکت‌هاي دانش بنيان، سياست‌ها و برنامه‌هاي حمايتي دولت و بانک‌ها به ويژه بانک توسعه اي-تخصصي صنعت و معدن مي‌گويد.

 

خورسنديان گفت: در طول ۴۴ سال که از پيروزي انقلاب اسلامي مي‌گذرد، تحول خوبي را در صنايع مختلف کشور شاهد هستيم و مخصوصا در سال‌هاي اخير در حمايت از شرکت‌هاي توليدي به ويژه دانش بنيان‌ها اقدامات مؤثري به انجام رسيده است و براي تبديل کشور به يک کشور توسعه يافته بايد به استقبال ايده‌هاي نو در صنايع مختلف برويم و از دانش بنيان‌ها حمايت ويژه داشته باشيم؛ بر اين اساس شرکت‌هاي دانش بنيان در بانک صنعت و معدن که يک بانک تخصصي- توسعه‌اي است، در اولويت پرداخت تسهيلات و ارائه خدمات هستند.

 

به چه شرکتي دانش بنيان گفته مي‌شود و اصولا شاخص‌هاي تشخيص دانش بنيان بودن يک شرکت کدام است؟

 

شرکت‌هاي دانش بنيان، مؤسساتي هستند که به منظور توسعه اقتصادي بر پايه علم و دانش و در راستاي گسترش اختراعات، فناوري‌ها و نوآوري‌ها و در واقع براي تجاري سازي نتايج پژوهش‌هاي علمي در مراحل طراحي و توليد کالا و خدمات تشکيل مي‌شوند.جهت تأسيس يک شرکت دانش بنيان، داشتن يک ايده‌ي نو و خلاق ضروري است، اما يک سري معيار‌هاي عمومي و اختصاصي براي تشخيص دانش بنيان بودن يک شرکت مطرح است.

 

در مورد معيار‌هاي کالا‌ها و خدمات دانش‌بنيان مواردي مانند سطح فناوري مطرح مي‌شود که کالا‌ها و خدمات بايد در حوزه فناوري‌هاي بالا يا متوسط به بالا باشند و به سختي قابل کپي‌برداري بوده و کسب آن از موانع اصلي ورود شرکت‌هاي ديگر به بازار باشد، نيازمند تحقيق و توسعه قابل توجه توسط تيم فني خبره، براي کسب آن باشد و منجر به ايجاد خواص يا کارکرد‌هاي پيچيده‌اي در محصول شده و يا در حوزه خدمات جانبي همچون نصب، تعمير و نگهداري تخصصي کالا‌هاي ياد شده باشد.

 

در سياست‌هاي کلان اقتصادي دولت و به تبع آن شبکه بانکي چه اقداماتي براي حمايت از دانش بنيان‌ها به انجام رسيده يا در دست انجام است؟

 

طبق اظهارات وزير محترم اقتصاد در سال گذشته تسهيلات قابل توجهي به شرکت‌هاي دانش بنيان اختصاص پيدا کرد و در سال جاري نيز که با نامگذاري رهبر معظم انقلاب سال توليد، دانش بنيان و اشتغال آفرين عنوان گرفته، اين مبلغ افزايش يافته است.

 

در شهريورماه سال جاري نيز تفاهمنامه ۴ جانبه اجراي ماده ۱۸ قانون جهش توليد دانش بنيان به ميزان ۴۰۰ هزار ميليارد ريال ميان معاونت علمي و فناوري، صندوق نوآوري و شکوفايي، کانون بانک‌ها و موسسات اعتباري خصوصي و شوراي هماهنگي بانک‌هاي دولتي و نيمه‌‎دولتي با هدف تعيين چارچوب‌هاي کلي همکاري در راستاي تحقق اقتصاد دانش‌بنيان و اجرايي سازي ظرفيت‌هاي قانون جهش توليد دانش‌‍‌بنيان در همکاري بانک‌ها با نهاد‌هاي حوزه فناوري و نوآوري به امضا رسيد که بر اساس آن با تعاملي که بين بانک‌ها و شرکت‌هاي دانش بنيان به وجود مي‌آيد به بانک‌ها در بلند مدت اين اجازه داده مي‌شود که به عنوان شريک در سرمايه گذاري‌ها مشارکت کنند و در ريسک و مخاطرات سرمايه گذاري‌ها شريک شوند البته اين مشارکت مدت زمان محدودي دارد تا بانک‌ها درگير بنگاه داري نشوند و صرفاً جنبه حمايتي، مشاوره‌اي داشته و بخشي از ريسک سرمايه گذاري را بر عهده داشته باشند.

 

با توجه به اينکه بانک صنعت و معدن يک بانک تخصصي در زمينه اعطاي تسهيلات و اعتبار به شرکت‌هاي توليدي به خصوص دانش بنيان هاست، تاکنون چه اقداماتي در اين بانک در جهت حمايت از دانش بنيان‌ها صورت گرفته و چه ميزان تسهيلات به اين شرکت‌ها پرداخت شده است؟

 

در سال ۱۴۰۰ به ۱۳۳ شرکت دانش بنيان ۴۰۳ فقره تسهيلات به مبلغ ۳۴ هزار و ۲۷۵ ميليارد ريال و در سال ۱۴۰۱ نيز به ۱۲۱ شرکت، ۳۱۵ فقره تسهيلات به مبلغ ۲۹ هزار و ۶۵۵ ميليارد ريال پرداخت شده که بخشي از تسهيلات ياد شده براي تامين سرمايه در گردش و بخشي نيز به منظور تامين سرمايه ثابت اين طرح‌ها بوده است.

 

طرح‌هاي دانش بنياني که شامل تسهيلات ياد شده بوده اند، بيشتر در چه زمينه‌هايي فعاليت دارند؟ به عبارت ديگر به کدام بخش‌هاي صنايع توسط بانک صنعت و معدن، تسهيلات بيشتري پرداخت شده است؟

 

اين تسهيلات بيشتر به صنايع مختلفي در گروه‌هاي پتروشيمي و نفت و گاز، صنايع شيميايي، صنايع فولادي و فلزي، خودروسازي، ساختمان و کاشي، داروسازي، نساجي و صنايع غذايي پرداخت شده که در اين ميان صنايع شيميايي، صنايع فولادي و داروسازي از بيشترين ميزان تسهيلات برخوردار بوده اند.

 

با پرداخت تسهيلات به شرکت‌هاي دانش بنيان و بهره برداري از طرح‌هاي ياد شده، چه ميزان اشتغال به صورت مستقيم ايجاد شده است؟

 

پيش بيني شده که با اين تسهيلات حداقل ۴۰۰۰ نفر به طور مستقيم مشغول به کار شوند البته به طور غير مستقيم فرصت‌هاي شغلي بسياري در رابطه با اين مشاغل شکل مي‌گيرد که بخشي از معضل بيکاري در کشور را مرتفع خواهد ساخت.

 

به عنوان سخن پاياني چه نکاتي را حائز اهميت و قابل ذکر مي‌دانيد؟

 

در خصوص شرکت‌هاي دانش بنيان، آنچه اهميت دارد و در کشور‌هاي توسعه يافته هم شاهد آن هستيم و امروزه بيشتر مورد توجه فعالان اقتصادي قرار مي‌گيرد، اقتصاد دانايي، ايده‌هاي نو، دانش و توان ذهني و خلاقيت اشخاص مي‌باشد نه صرفاً يدک کشيدن عنوان دانش بنيان در يک اقتصاد فيزيکي و بسته؛ بسياري کشور‌ها مانند چين و ژاپن صادر کننده ايده‌ها و دانش فني هستند نه فقط کالاي فيزيکي، البته کالا‌هايي که بر پايه دانش و تکنولوژي بالاتر توليد شوند نيز قابليت بيشتري براي ورود به بازار‌هاي جهاني و دنياي رقابتي خارج از مرز‌هاي يک کشور دارند، ولي به نظر مي‌رسد آنچه که بايد مورد حمايت قرار گيرد نوآوري ها، اختراعات و به طور کلي ايده‌ها و تجاري کردن آن‌ها است که در جهاني که به سرعت در حال تحول و پيشرفت است، يک امر گريزناپذير و ضروري مي‌باشد.
ما نمي‌توانيم به دنبال پيشرفت و توسعه همه جانبه کشور باشيم و در‌هاي صنايع خود را به روي دنيا ببنديم و به ايده‌هاي دست اندرکاران حوزه علم و صنعت بي تفاوت باشيم.

 

کار دانشمندان و محققان، توليد علم و دانش و مطرح ساختن ايده هاست، کار افراد خبره در صنعت و کارآفرينان به کار بستن اين ايده‌هاي خلاق و يافتن راه‌هاي تجاري سازي آنهاست و طبيعتاً اين کار به منابع مالي و ريسک پذيري نياز دارد که در اين مرحله کار بانک‌ها و مؤسسات مالي و سرمايه گذاري و نهاد‌هاي پشتيبان آغاز مي‌شود تا با شناسايي شرکت‌هاي دانش بنيان و فناور بر اساس معيار‌هاي صحيح و تامين مالي و ارائه خدمات مشاوره‌اي مؤثر و به موقع به آنها، زمينه فعاليت و شکوفايي آنان را فراهم کنند.