آغاز ماراتن انتخابات اتاق

تاریخ انتشار : 1401/12/13

دنياي‌اقتصاد : سوت آغاز ماراتن رقابت‌هاي انتخاباتي اتاق بازرگاني روز گذشته به صدا درآمد و ائتلاف‌هاي حاضر قاعدتا بايد تبليغات را آغاز مي‌کردند؛ اما اين دوره تفاوت مهمي با دوره‌هاي قبل دارد. ليست بيشتر ائتلاف‌ها هنوز نهايي نشده است و سرليست‌ها تا لحظه تنظيم اين نوشتار مشخص نيست و شنيده‌ها حاکي از آن است که ائتلاف‌ها براي تکميل ليست خود همچنان در حال مذاکره هستند. با اين حال اين گزارش به بررسي چهار جريان حاضر در رقابت‌هاي انتخاباتي پرداخته است. جريان ائتلاف براي فردا، جريان حاکم بر اتاق تهران است که سرليست‌هاي دوره قبل را در اختيار ندارد. بيانيه اين جريان منتشر شده و ليست آن نهايي شده است. ائتلاف پيشگامان تحول نيز هنوز ليست و بيانيه‌اي منتشر نکرده‌اند؛ اما جرياني تاثيرگذار هستند که توانسته‌اند در سال‌هاي گذشته در مواردي همچون تغيير قانون اتاق و آيين‌نامه انتخاباتي تاثيرگذاري داشته باشند. اين جريان، اپوزيسيون جريان حاکم بر اتاق تهران شناخته مي‌شود. جرياني به نام ائتلاف اتاق نوين نيز در اين دوره حضور دارد که با انتشار بيانيه‌اي رسما پا به عرصه رقابت‌ها گذاشته است. با اين حال گفته مي‌شود ممکن است اين جريان با يکي از گروه‌هاي حاضر در انتخابات ائتلاف کند. فراکسيون تشکل‌ها نيز در اين دوره فعال شده و بيانيه‌اي منتشر کرده و ليستي نيز از آنها به صورت غيررسمي اعلام شده است؛ اما گفته مي‌شود نگاه آنها بيشتر توصيه‌اي بوده و از جريان‌هاي حاضر خواسته‌اند افراد اين ليست را در ائتلاف‌هاي خود جاي دهند. پويش اتاقي براي همه نيز مربوط به اتاق ايران است که مجددا بعد از چهار سال فعال شده است و قصد تاثيرگذاري در انتخابات اتاق ايران را دارد.

اعضاي اتاق‌هاي بازرگاني در سراسر کشور، مهياي شرکت در يک انتخابات ديگر مي‌شوند. در سه دوره قبلي، رويکرد ائتلافي و ارائه فهرست‌‌‌‌هاي کانديداهاي همسو براي هيات‌‌‌‌هاي نمايندگان اتاق‌ها در تهران و شهرستان‌ها به رويکرد غالب بدل شد. رويکرد ائتلافي‌‌‌‌ در انتخابات اتاق‌هاي بازرگاني، موافقان و مخالفاني دارد. گروهي معتقدند اين رويکرد، خانه بخش‌خصوصي را به خانه گروه‌هاي همسو بدل مي‌کند و خلاف فلسفه فعاليت داوطلبانه اتاق‌هاست و گروه ديگري معتقدند که نظام تصميم‌گيري چندپارچه، باعث کندي حرکت در اتاق‌ها مي‌شود. آنها رقابت پنهان و نانوشته ميان اعضاي تهراني و شهرستاني هيات‌‌‌‌رئيسه اتاق ايران را سبب لختي و کندي اتاق ايران مي‌دانند و يکدست‌‌‌‌ترشدن تيم مديريتي را، سرجمع به نفع کارآيي و اثربخشي آن عنوان مي‌کنند. در همين رابطه نيز برخي تضاد آرا را منتج به نتيجه‌اي بهتر مي‌دانند. به هر روي انتحابات اتاق براي بخش‌خصوصي کشور انتخاباتي سرنوشت‌ساز است و حضور افراد قوي و توانمند در نهايت به بخش‌خصوصي قدرت مي‌دهد، از اين‌رو حضور پر شور فعالان اقتصادي در اين انتخابات مي‌تواند مشروعيت اتاق را افزايش دهد تا قواي سه‌گانه صداي واحد بخش‌خصوصي را بهتر بشنوند. تاکنون چندين بيانيه از سوي بخش نظارت بر انتخابات خطاب به راي‌دهندگان و کانديداها منتشر شده‌است. آخرين بيانيه که منتشر شده‌ به شکل رسمي آغاز انتخابات را اعلام کرده‌است. ‌برابر اعلاميه جديد انجمن نظارت بر دهمين دوره انتخابات اتاق‌هاي بازرگاني سراسر کشور، داوطلبان حضور در اين انتخابات تا ساعت ۱۶ روز جمعه ۱۲ اسفند ماه فرصت داشتند که گروه انتخابي خود را با رعايت ضوابط مقرر در مصوبات قبلي انجمن اعمال کنند.

در اين مصوبه آمده است براي تغيير گروه براي تکميل حدنصاب در هر رشته در صورت نبود متقاضي واجد شرايط، نيازي به ارائه پروانه بهره‌برداري در رشته مورد تقاضا نيست. در اين بيانيه تاکيد شده‌است با توجه به اينکه ليست نامزدها در گروه‌هاي کشاورزي و معدن در انتخابات اتاق تهران تکميل است، صرفا نامزدهايي مي‌توانند درخواست تغيير گروه بدهند که «پروانه بهره‌‌‌‌برداري» معتبر از وزارتخانه‌‌‌‌هاي مربوطه داشته‌باشند.

 

 اما موضوعي که اين گزارش به آن خواهد پرداخت سايه روشن انتخابات با حضور ائتلاف‌ها است. ائتلاف‌‌‌‌ها در اين دوره انتخابات اتاق‌ها، حضور متنوع‌‌‌‌تر و فراگيرتري دارند و انتظار مي‌رود که همزمان با آغاز رقابت‌‌‌‌ها، جدي‌‌‌‌تر هم ظاهر شوند، اما از ائتلاف‌‌‌‌ها چه مي‌دانيم؟

ائتلاف براي فردا

اين ائتلاف که با سرليستي و هدايت مسعود خوانساري در دو دوره انتخابات گذشته توانست اتاق تهران را يکپارچه در اختيار بگيرد، در اين دوره بيشتر بر اتاق تهران متمرکز است و به‌نظر نمي‌رسد که ائتلاف براي فردايي‌‌‌‌ها بتوانند در شهرستان‌ها موفقيت چشمگيري به‌دست آورند. با کناره‌گيري پدرام سلطاني در دوره گذشته و با خروج مسعود خوانساري از کانديداهاي تاييد شده اين دوره، بحران سرليستي در اين ائتلاف به يک مساله جدي بدل شده و حذف مهدي کرباسيان از تصاحب اين موقعيت نيز سبب‌شده تا هنوز صدايي جدي از اين ائتلاف در مورد سرليستي آن مشاهده نشود. البته به‌نظر مي‌رسد توافق با آل‌اسحاق براي حضور در اين ائتلاف قطعي شده‌است و اين بازرگان سنتي مورد اعتماد حاکميت در نقش تنظيم روابط اتاق تهران و حاکميت نقش ايفا خواهد کرد. علاوه‌بر آن به‌نظر مي‌رسد که تلاش برخي ديگر از کانديداهاي فعال اين دوره، براي راهيابي به ليست ائتلاف براي فردا با ناکامي مواجه شده‌است. با وجود تغيير ۵۰‌درصدي اعضاي اين ائتلاف نسبت به دوره گذشته، به‌نظر مي‌رسد که کماکان ائتلاف براي فردايي‌‌‌‌ها، نقش موثري در اين انتخابات داشته باشند.

حال همزمان با آغاز تبليغات انتخاباتي، اين گروه بيانيه‌اي را نيز منتشر کرده‌است. در اين بيانيه آمده است: «اقتصاد کشور در برهه‌‌‌‌اي قرار گرفته که نه در سطح کلان ظرفيت پذيرش خطا دارد و نه درسطح خرد تاب پيامدهاي چنين خطاهايي را مي‌آورد. تورم فزاينده، فشارهاي معيشتي برعموم شهروندان، تحريم‌هاي خارجي، خودتحريمي‌‌‌‌هاي داخلي، رشد نقدينگي، بحران ارزي و انواع نارسايي‌‌‌‌ها در شبکه‌‌‌‌هاي بانکي، گمرکي و تامين‌اجتماعي باعث شده، بخش‌‌‌‌خصوصي کشور تحت‌فشاري خردکننده قرار گيرد. تنگناي امروز مي‌تواند با بي‌‌‌‌تفاوتي و انفعال به بحراني بزرگ‌‌‌‌تر تبديل شود. بااين فرض، ائتلاف براي فردا با فهم دقيقي از شرايط و با درک وضعيت اجتماعي کشور، در انتخابات اتاق بازرگاني، صنايع، معادن و کشاورزي تهران شرکت خواهد کرد. هدف اصلي و خدشه‌‌‌‌ناپذير ائتلاف براي فردا، حفظ استقلال نهاد ۱۴۰‌ساله اتاق بازرگاني، تعامل سازنده با تمام قواي کشور و بهره‌‌‌‌گيري از ظرفيت‌هاي واقعي اين نهاد براي حمايت از جامعه کارآفريني و خدمت به اقتصادملي است. بخش‌‌‌‌خصوصي امروز بايد هوشمندانه‌‌‌‌تر، پخته‌‌‌‌تر، جدي‌‌‌‌تر و جامع‌‌‌‌تر از گذشته تصميم‌گيري و حرکت کند.

امروز نه مديريت واپس‌‌‌‌نگر پاسخگوست و نه نقد بي‌‌‌‌عمل، بخش‌‌‌‌خصوصي بايد گلچيني از نخبگان خود را به ميان آورد و براي اخذ نتيجه رقابت کند و اين مهم همان عملي است که ائتلاف براي فردا صورت داده و در قالب ليستي ۴۰‌نفره، جوانان با انگيزه و پيشکسوتان با تجربه، با پشتوانه تشکلي را گردهم آورده‌‌‌‌است. ما با توکل به پروردگار، احترام به ارزش‌ها، پاسداشت اخلاق، دانش روز مديريت و تکيه بر سرمايه اجتماعي بخش‌‌‌‌خصوصي و با عملگرايي به دور از افراط و تفريط آمده‌‌‌‌ايم. از همه اعضاي اتاق نيز دعوت مي‌کنيم تا با مداقه در عملکرد و ويژگي‌هاي نامزد‌هاي اين دوره و با مقايسه انديشه‌‌‌‌ها، رفتارها و برنامه‌هاي گروه‌هاي مختلف، درانتخابات اين دوره مشارکت فعالانه‌‌‌‌تري داشته باشند. نياز فرداي اقتصاد کشور، بخش‌‌‌‌خصوصي توانمند است و نياز بخش‌‌‌‌خصوصي توانمند اتاق کارآمد، پس پيش به‌سوي ساختن اتاقي توانمند.»

اگرچه بيانيه اين گروه به‌صورت رسمي و در نخستين روز آغاز رسمي رقابت‌ها  صادر شده اما ليست نهايي ائتلاف در ساعت پاياني روز گذشته اعلام شد. بر اساس اين ليست، عباس آرگون، يحيي آل‌اسحاق، محسن بهرامي ارض‌اقدس، سعيد تاجيک، شهاب جوانمردي، مرتضي حاجي آقاميري، ايرج رهبر، پيمان سنندجي، ابوالفتح صانعي، عليرضا کياني، افشين کلاهي، امين گوران، محمدرضا غفراللهي، محمد عبده زاده، مهراد عباد و هرويک ياريجانيان در بخش بازرگاني کانديداي اين ائتلاف هستند. همچنين در بخش صنعت سهيل آل‌‌رسول، حسن احمديان، امين مقدم، پيام باقري، محمدرضا زهره‌وندي، مهرداد صابري، عليرضا کلاهي‌صمدي، محمدمهدي فنايي، احمدرضا فرشچيان، فرزين فرديس، محمود نجفي‌عرب، محمدرضا نجفي‌منش، مازيار نوربخش و علي نقيب کانديد شده‌اند. در بخش کشاورزي، فرهاد آگاهي، مريم تاج‌آبادي، علي تقوي‌فر، داود رنگي، کاوه زرگران و حسن فروزانفرد و در نهايت در بخش معدن نيز محمدرضا بهرامن، سجاد غرقي، قدير قيافه و فريال مستوفي از سوي اين ائتلاف در رقابت‌هاي انتخاباتي شرکت خواهند کرد. به‌نظر مي‌رسد تاخير در اعلام اين ليست ناشي از بحران تکميل ليست‌ها بوده که دامنگير اين ائتلاف نيز شده‌است. ائتلافي که در دوره گذشته هر ۴۰ نفر کانديداي خود را وارد اتاق بازرگاني تهران کرد. البته نبايد حذف برخي از چهره‌ها را از اين ائتلاف بي‌تاثير دانست.

 پيشگامان تحول

در اين ائتلاف نام چند نفر بيشتر از ديگران شنيده مي‌شود: مجيدرضا حريري، حميد حسيني و محمدرضا بهزاديان و البته حسين معروف که از اتاق بوشهر در اين جريان اپوزيسيون تشکيلات فعلي اتاق فعال است.

 هر کدام از اين نام‌‌‌‌ها براي اعضاي اتاق ايران آشنا هستند و سابقه ديرينه حضور در پارلمان بخش‌خصوصي را دارند. رقابت‌هاي انتخاباتي در تهران گروه پيشگامان تحول را که مخالف جريان حاکم بر اتاق است، مقابل ائتلاف براي فردا قرار داده‌است و رقيبي جدي براي آنها محسوب مي‌شود. هرچند در دو دوره گذشته توفيق نداشته اما نمي‌توان جريان‌سازي‌هاي اين گروه را ناديده گرفت. طرح شکايت اين گروه در محافل قضايي که بعدها به تغيير قانون اتاق معطوف شد تنها يکي از اقدامات اثرگذار آنها است. رويکرد اصلي اين گروه با شعار تغيير در وضعيت موجود است.

بر کسي پوشيده نيست که تدوين آيين‌نامه جديد اتاق نيز متاثر از همين جريان اپوزيسيون است. اگرچه پاي اين آيين‌نامه امضاي هيات‌رئيسه اتاق ديده مي‌شود، اما گفته مي‌شود که اين تغيير بندهاي آيين‌نامه با رايزني اين گروه انجام‌شده‌است و تا اينجاي کار مي‌توان گفت اهداف آنها با اينکه در اتاق تهران تنها يک کرسي دارند، محقق شده‌است. در دوره قبل پيشگامان تحول عنوان مي‌کردند که در اتاق‌هاي شهرستان توانسته‌اند برنده انتخابات باشند و ترکيب هيات‌نمايندگان اتاق ايران به نفع اين ائتلاف است. اين گروه با تغيير در ترکيب راي‌دهندگان، اميد زيادي به پيروزي در اين دوره دارد. هرچند کماکان گمان مي‌رود که تمرکزشان بر اتاق تهران خواهد بود. به اين نکته نيز بايد اشاره کرد که پيشگامان تحول تا اين لحظه بيانيه‌اي منتشر نکرده و ليستي نيز ارائه نکرده‌است. مجيدرضا حريري، سخنگوي پيشگامان تحول که در اين انتخابات کانديدا نيست، در گفت‌وگو با «دنياي‌اقتصاد»‌‌‌‌ درباره فهرست انتخاباتي اين جريان مي‌گويد: فهرست پيشگامان هنوز نهايي نشده و در حال صحبت با گروه‌هاي ديگر هستيم و سعي ما بر راضي‌کردن طرف‌‌‌‌ها است تا بتوانيم به يک توافق خوب برسيم. او در ادامه مي‌افزايد: از نظر ما اتاق بايد تا حد ممکن از افراد موجود در اتاق پاک شود، يعني از کساني که در اين ۸ سال‌اتاق بازرگاني را به وضعيت کنوني دچار کرده‌اند که در شأن اتاق بازرگاني نيست. حريري از پيگيري اين جريان براي ازبين بردن تفرق در آرا اطلاع مي‌دهد و اظهار مي‌کند: مشکلاتي براي بستن ليست نهايي وجود دارد از جمله اينکه برخي دوستان مايل به تغيير گروه هستند، برخي مي‌گويند بايد سرليست انتخابات باشند، شخصي مي‌گويد به جريان ديگر قول داده‌‌‌‌ام و مشکلاتي از اين دست. با اين‌وجود سخنگوي پيشگامان فردا با ابراز خوش‌بيني تاکيد مي‌کند: با همه طيف‌‌‌‌هاي موجود در‌برابر جريان براي فردا رايزني خواهيم کرد. او در پاسخ به اين پرسش که دليل رويکرد ائتلافي اين جريان در انتخابات اتاق بازرگاني چيست بيان مي‌کند: سال‌۱۳۹۳ کسي احساس خطر نمي‌کرد؛ به اين معني که روند انتخابات اتاق مطابق روال سابق بود و هرکس هر تعداد نامزد انتخاباتي داشت معرفي مي‌‌‌‌کرد تا سال‌۱۳۹۷ که مدل تماميت‌‌‌‌خواه برخي از اعضا و ارائه ليست کامل ۴۰‌نفره به سياق دولت اصلاح‌‌‌‌طلب مطرح شد. او دليل رويکرد ائتلاف پيشگامان تحول را احساس خطر از شأن و حيثيت از دست‌‌‌‌رفته اتاق اعلام مي‌کند و آن را راهکاري براي مقابله با اين شيوه توصيف مي‌کند.

پويش تشکل‌ها

تشکل‌هاي عضو اتاق ايران، از ا‌‌‌‌واسط دوره نهم، فراکسيوني را با هدف بالابردن کيفيت هيات‌نمايندگان و قدرتمندترشدن صداي تشکل‌ها در حوزه‌هاي مختلف و به‌ويژه در قانون اتاق، قوانين بودجه ‌و برخي سياستگذاري‌‌‌‌هاي مهم شکل دادند. برخي اعضاي فعال و نوگراتر اين گروه از جمله توحيد صدرنژاد و فرشيد شکرخدايي، با انسجام‌‌‌‌بخشي به تشکل‌ها، تلاش دارند تا در قالب فراکسيون تشکل‌ها، فهرست‌‌‌‌هايي را هم براي اتاق تهران و هم اتاق‌هاي شهرستان ارائه کنند و البته به سبب شانس کم تشکل‌ها براي ارائه ليست‌‌‌‌هاي کامل، شانس ائتلاف آنها با گروه‌هاي مختلف زياد است. اين ائتلاف را نيز مي‌توان منتقد رويه‌‌‌‌هاي کنوني دانست، اما جنس آن مانند ائتلاف پيشگامان تحول، اپوزيسيوني نيست و بيشتر ناظر به ناديده‌گرفتن نقش تشکل‌ها است، از همين‌رو و نيز به دليل رفتار مشارکت‌‌‌‌جويانه و نوگرايانه اعضاي آن بخت بيشتري براي جلب حمايت اکثريت دارند.

فرشيد شکرخدايي، سخنگوي اين پويش در گفت‌وگو با «دنياي‌اقتصاد» با اعلام نهايي‌شدن ليست اين گروه به‌جز چند تغيير جزئي به دليل تغيير گروه، در توصيف آن مي‌گويد: حمايت از ليست تشکل‌ها را به همه گروه‌ها توصيه مي‌کنيم؛ اين ليست انتخاباتي که به‌زودي منتشر خواهد شد فراگير و غير‌سياسي به اين معني است که از همه سلايق سياسي و اقتصادي در آن حضور دارند.

شکرخدايي اين شمول را از افتخارات جريان تشکلي مي‌داند و مي‌گويد تصميم‌گيري بر اساس صلاحيت و کيفيت کار تشکيلي افراد انجام گرفته‌است. اين فراکسيون بيانيه‌اي را نيز منتشر کرده و به اعلام مواضع و فراخوان شرکت در انتخابات پرداخته است که به اين شرح است: «ما نگران ايرانيم! ايران عزيز ما که داراي سرمايه‌هاي عالي انساني و امکانات طبيعي، موقعيت جغرافيايي يگانه، فرهنگ درخشان، تاريخ ستودني و سابقه مقاومت هميشگي مردم در‌برابر تهاجم‌‌‌‌هاي بيگانگان و تهديدات مستبدان است، امروزه سخت‌‌‌‌ترين شرايط اقتصادي و محيط کسب‌وکار را طي مي‌کند. ميانگين رشد صفر يا منفي اقتصادي، کاهش ارزش پول ملي، افزايش شکاف طبقاتي، فسادهاي ناشي از رانت‌‌‌‌هاي غيرمولد، عدم‌تحقق و پايش برنامه‌هاي توسعه‌‌‌‌ و بودجه‌‌‌‌هاي سالانه، افت مظاهر شايستگي و کارآمدي حکمراني، در کنار مشکلات فزاينده ناشي از تحريم و بيرون ماندن از اقتصاد جهاني، فشار را بر گلوي کارآفرينان و فعالان اقتصادي  افزايش داده است. گرچه ايران در برخي ابعاد «توسعه متمرکز آمرانه دولت‌‌‌‌محور» وضعيتي به نسبت قابل قبول‌‌‌‌تر دارد، اما کيفيت حکمراني اقتصادي و ديوانسالاري دولتي مانع دستيابي به «توسعه مشارکت‌‌‌‌محور» شده‌است. تاکيد اخير رهبر انقلاب بر اين حقيقت که «کشور بدون فعاليت بنگاه‌هاي خصوصي اداره نخواهد شد» و تجربه مقاطعي از تاريخ ايران و ديگر کشورهاي درحال‌توسعه -که دولت‌ها به‌جاي تصديگري به تنظيم‌‌‌‌گري و نظارت عالي پرداختند- نشان مي‌دهد مشارکت واقعي مردم در امور و روندهاي قابل واگذاري، تسهيم و استفاده بهينه از ظرفيت‌هاي اقتصادي با يکپارچه‌سازي و هم‌‌‌‌افزايي منابع ميان تشکل‌هاي اقتصادي عضومحور و ديگر نهادهاي مردمي، يکي از بهترين راه‌‌‌‌هايي است که مي‌تواند روندهاي پيشرفت و توسعه را بهبود بخشد. توسعه مشارکت‌‌‌‌محور بدون بخش‌خصوصي متشکل و منسجم، ممکن نيست و در اين راستا لازم است رابطه دولت با مردم و فعالان اقتصادي بازتعريف شود و با حضور موثر و مسوولانه تشکل‌ها، حاکميت قانون و اولويت منافع ملي مورد تاکيد و مطالبه مستمر قرار گيرد.

اتاق ايران، نماد پايايي و نهاد پويايي اقتصاد مردم ايران اتاق ۱۴۰‌ساله بازرگاني، صنايع، معادن و کشاورزي ايران به‌عنوان قديمي‌‌‌‌ترين و بزرگ‌ترين سازمان مردم‌‌‌‌نهاد قانوني ايران که در ده‌‌‌‌ها مجمع و شوراي حاکميتي عضويت و حق‌راي دارد و به تعبيري پارلمان بخش‌خصوصي خوانده مي‌شود، بايد در همکاري با قواي سه‌‌‌‌گانه نقش مهم خود در توسعه و رفاه را ايفا کند. در ادامه اين بيانيه آمده است: امروز، در شرايطي دشوار، شاخسار کهن و پاياي اتاق، نيازمند بازآرايي است تا چابک و پويا شده، انسجام تشکيلاتي در عين آزادي و دموکراسي داشته‌‌‌‌باشد تا بتواند پناهگاه شهرونداني باشد که با کسب‌وکارهاي کوچک و متوسط خود، چرخ بزرگ اقتصاد را به حرکت وا مي‌‌‌‌دارند. رشد و توسعه ايران در گرو اتاقي است که در راه ايفاي تکاليف قانوني خود، با مهيا‌کردن امکان و فضاي بيشتر تشکل‌ها در مديريت اتاق، گفت‌وگوي موثر حاکميت و بخش خصوصي، مقررات‌‌‌‌زدايي و تسهيل و بهبود محيط کسب‌وکار، کمک به بهينه‌‌‌‌سازي نهاد حکمراني، توانمندسازي و تقويت تشکل‌ها و تبديل آنها به نهادهاي موثر، پاسخگو و شفاف بتواند به افزايش رقابت سازنده و بهره‌‌‌‌وري در اقتصاد کشور کمک کند، جايگاه اقتصاد خصوصي کشور را تعالي بخشد، از نقش و سهم مردم در اقتصاد کشور پشتيباني کند و نقش پيشران وفاق ملي در عرصه اقتصاد را ايفا کند. اين بيانيه سپس مي‌افزايد: انتخاب شايستگاني که با به‌‌‌‌کارگيري خردجمعي و هماهنگي و هم‌‌‌‌افزايي مستمر، موثرترين شيوه را براي هدايت انرژي‌‌‌‌هاي خلاق فراهم آورند و با توليد مغزافزارهاي ارزشمند، مرجعي صريح و پاسخگو براي پيگيري مطالبات، گردآوري و اعمال‌نظرات، ايجاد انسجام، گسترش همکاري و يکپارچگي اقتصاد مردمي کشور در رايزني با نهاد حاکميت باشند، اولين گامي است که «پويش تشکل‌ها» با توکل بر ايزد توانا بر پايه ۵ اصل ارزشي و هدف اخلاقي خود در مسير بسترسازي براي شکوفايي و رشد اقتصادي بر خواهد داشت؛

مشارکت: اعتبار و کارآيي اتاق وابسته به مشارکت اعضا است. ارکان و اعضا بايد بسترهاي مشارکت حداکثري را فراهم نموده، آن را نهادينه سازند.

شفافيت: شفافيت فرآيندهاي تصميم‌گيري، حافظ سلامت، پايايي و پويايي اتاق بوده، ارکان اتاق به تمهيد و تدارک و اعضاي اتاق به مبادله و گردش آزاد اطلاعات در فضايي شفاف مکلفند.

 مسووليت‌‌‌‌پذيري و پاسخگويي: ارکان و اعضا بايد در راستاي منافع ملي مسووليت‌‌‌‌پذير بوده، منافع ملي را بر منافع شخصي مقدم بدانند. همچنين ارکان اتاق بايد سازوکارهاي لازم براي پاسخگويي موثر و به هنگام به مطالبات اعضا را پديد آورند.

وحدت در عين کثرت: ارکان و اعضا، تنوع و تکثر در سلايق، نظرات، عقايد و روش‌ها را به رسميت مي‌‌‌‌شناسند. تصميمات و مواضع اتاق بر مبناي اجماع يا رجوع به آرا حاصل مي‌شود.

برابري و عدم‌تبعيض: هيچ‌‌‌‌گونه فرق و تمايزي بين اعضا نيست و همگي در‌برابر قوانين، مقررات، مصوبات و نيز بهره‌‌‌‌مندي از امکانات و فرصت‌ها برابرند. ارکان اتاق بايد همواره اصل برابري و عدم‌تبعيض را در همه ساحت‌‌‌‌ها رعايت نمايند.

در پايان اين بيانيه آمده است: پويش تشکل‌ها در آستانه انتخابات دوره دهم اتاق‌هاي سراسر کشور، متناسب با آرمان‌ها و معيارهاي فوق، نمايندگاني شايسته‌‌‌‌ را به‌کارآفرينان و فعالان اقتصادي معرفي خواهد‌کرد. ما ضمن اعلام عدم‌وابستگي به فرد يا گروهي خاص، از همه تشکل‌ها، صاحب‌نظران، کانديداهاي انتخابات دوره دهم، گروه‌ها و ائتلاف‌‌‌‌هاي انتخاباتي گذشته و حال دعوت مي‌‌‌‌نماييم در اين گام تاريخ‌‌‌‌ساز، همراه و هم‌‌‌‌روايت پويش تشکل‌ها و پرچمدار خروج کشور از هماورد چالش‌ها و بحران‌هاي موجود باشند.»

ائتلاف اتاق نوين

ائتلاف نوين، ائتلافي جديد الظهور است. با حضور برخي چهره‌‌‌‌هاي سنتي‌‌‌‌تر تشکلي از جمله اميرحسين کاوه، امين اختراعي و ثقفي به‌عنوان نمايندگان برخي از تشکل‌هاي باسابقه که تلاش مي‌کنند تا با رويکرد اجماع‌‌‌‌سازي، بسترهاي حضور تشکل‌ها در اين دوره را تقويت کنند و در صورت امکان با يارگيري از ساير ائتلاف‌‌‌‌ها، حمايت تشکلي قدرتمندتري را در دوره دهم رقم بزنند. اين پويش در ابتدا «کار و توليد» نام داشت که جرياني نزديک به اميرحسين کاوه بود و با ائتلاف با خانه صنعت و معدن و گروهي از بنگاه‌هاي اقتصادي بزرگ به اتاق نوين تبديل شد. رويکرد اين گروه تغيير بنيادي ساختار تصميم‌گيري در اتاق بازرگاني است. تاکنون رفتار اعضاي آن معطوف به گفت‌وگو با طيف‌‌‌‌هاي مختلف و رعايت اصول همکاري فارغ از گرايش سياسي به‌نظر مي‌رسد.

احسان ثقفي، سخنگوي اين ائتلاف در گفت‌وگو با «دنياي‌اقتصاد» درباره آخرين وضعيت فعاليت انتخاباتي اين گروه مي‌گويد: تعدادي از اشخاص توانمند تشکلي و صنعتگران و بازرگانان بزرگ را در کنار خود داريم و در حال نهايي‌کردن ليست هستيم. او ادامه مي‌دهد: با گروه‌هاي ديگر نيز مذاکراتي صورت‌گرفته ‌است که گروه‌هاي بزرگي هستند اما هنوز به نتيجه نهايي نرسيده‌‌‌‌ايم و تا شنبه ۱۳ اسفند ليست نهايي اعلام خواهد شد. او از حضور چند چهره شاخص انتخاباتي در اين ليست نام مي‌برد و از مذاکراتي که با هر دو جريان اصلي و مقابل هم انجام گرفته ‌است خبر مي‌دهد. ثقفي مي‌گويد: اين رقابت، رقابتي‌برابر و منصفانه نيست و تيمي در انتخابات حضور دارد که اطلاعات جامع‌‌‌‌تري از جامعه هدف انتخابات دارد؛ با اين حال اميدوار هستيم هر جرياني در انتخابات پيروز شود مطالبه‌‌‌‌گر و شايسته باشد. او اتاق نوين را جرياني توصيف مي‌کند که براي انتخابات تشکيل نشده ‌است و پس از آن نيز به پيگيري خواسته‌‌‌‌هاي خود خواهد پرداخت. ائتلاف اتاق نوين نيز بيانيه‌اي منتشر کرده که به اين شرح است: «اتاق‌‌‌‌ بازرگاني، صنايع، معادن و کشاورزي همواره در جايگاه بخش‌‌‌‌خصوصي، ايفاگر نقشي کليدي در پايش فضاي کسب‌وکار و راهبردسازي براي بهبود شرايط حاکم بر فضاي اقتصاد کشور است. اين نهاد که بيش از هر چيز بر توان فکري و مشارکت اعضاي خود استوار است، بايد خانه‌‌‌‌اي امن و مشاوري راهگشا براي سه قوه و فعالان اقتصادي باشد. ائتلاف اتاق نوين نيز هم‌‌‌‌راستا با همين تفکر و با هدف اصلاح ساختار اتاق و احياي جايگاه آن در تصميم‌‌‌‌سازي‌‌‌‌هاي کلان و حاکميتي کشور، با حضور جمعي از فعالان اقتصادي، صنعتي و توليدي تشکيل شده که در بيش از سه دهه حضور خود در اين عرصه، نقشي ارزنده در توليد و تجارت ايفا کرده‌اند.اين ائتلاف به‌دنبال فردايي روشن‌تر، آبادتر و سبزتر براي اقتصاد، توليد و تجارت ايران است و بيش از هر چيز يکپارچگي و وحدت را در ساختاري فرابخشي با رويکردهاي نوين ملي در اتاق دنبال مي‌کند. ما بر اين باوريم که بخش‌خصوصي در سايه هم‌‌‌‌افزايي مستمر، هدفمند و سازمان‌‌‌‌يافته زير چتر اتاق مي‌تواند جايگاه خود را در اقتصاد کشور تثبيت کرده و نهادي اثرگذار و پيشران در همه بخش‌هاي حاکميتي داشته باشد. ائتلاف اتاق نوين، نه‌تنها به‌دنبال تحقق برنامه‌هاي توسعه‌‌‌‌محور در اسناد بالادستي است، بلکه تلاش مي‌کند با ايجاد رويکردهاي تخصصي و حرفه‌‌‌‌اي در اتاق، زمينه را براي خلق ايده‌هاي نوين و راهبردهاي موثر در تعامل سازنده با نهادهاي حاکميتي فراهم کند. اتاق نوين، زاييده تفکري است که ايجاد يک مسير هموار براي فعالان کسب‌وکار در همه حوزه‌هاي بازرگاني، صنعت، معدن، خدمات و کشاورزي را رسالت اصلي خود مي‌داند و بر اين باور است که در سايه هم‌‌‌‌نشيني تجربه و تلاش و ايده‌هاي نوين مي‌توان گام‌هايي موثر در راستاي برقراري عدالت اقتصادي و ارتقا جايگاه بخش‌‌‌‌خصوصي برداشت.