بانک‌هاي روسيه در ايران سرمايه‌گذاري خواهند کرد

تاریخ انتشار : 1402/03/28

يک فعال اقتصادي در بازار روسيه گفت: به زودي شاهد سرمايه‌گذاري بانک‌هاي روسي در ايران خواهيم بود.

سيدجليل جلالي‌فر؛ فعال اقتصادي در بازار روسيه در گفت‌وگو با خبرنگار ايبِنا با اشاره به وظايف دولت‌ها در اقتصاد اظهار کرد: اگر بخواهيد حضور پايدار و قوي در بازار هدف داشته باشيد، بتوانيد عملکرد صادرات کشور را افزايش دهيد و به نوعي پيوند اقتصادي-صنعتي-تجاري با کشور ديگري برقرار کنيد، بايد ماموريت‌ها و اقداماتي انجام شود که در دو قالب ايجاد شرايط ورود به بازار اعم از امورات مربوط به روابط سياسي و همچنين فراهم‌کردن امکانات زيرساختي مانند امور بانکي، لجستيک و امور گمرکي و استاندارد و تطبيق کالاست.

 

وي ادامه داد: در همه دنيا اين‌ها از وظايف دولت‌هاست، اما در ايران خيلي به آن توجهي نشد که البته در دولت سيزدهم با مديريت آقاي پيمان پاک در سازمان توسعه تجارت و بهره‌گيري از تيم جوان خود گام‌هاي خوبي برداشته شد.

 

جلالي‌فر با تاکيد براينکه جوانگرايي در مديريت کشور مي‌تواند اين کشور را نجات دهد و همه چالش‌هاي اقتصادي را برطرف کند، تصريح کرد: به واسطه پيگيري‌ها در بخش تجاري کشور و همچنين ايجاد معاونت اقتصادي در وزارت امور خارجه مي‌توان گفت که در بحث ديپلماسي پيشرفت خيلي خوبي داشتيم.

 

به گفته او، در اين مدت توانستيم هم مذاکرات اوراسيا و تجارت آزاد را تا حدي جلو ببريم و محقق کنيم، هم اينکه روس‌ها را مثلا در خط ريلي رشت به آستارا علاقمند به سرمايه‌گذاري کنيم. ضمن اينکه مذاکرات و تعاملات بانکي که بانک مرکزي پيگيري کرد مورد تقاضا در گذشته هم بود؛ اما نمي‌پذيرفتند و حالا در اين دولت با پيگيري‌هايي که انجام شد قرار است اولين بانک روسي به ايران بيايد. قطعا «ازبر بانک» هم به زودي در ايران شعبه داير مي‌کند چرا که اقداماتي را در دستور کار دارد و همين مسائل باعث مي‌شود که معاملات ايران و روسيه روان شود.

 

اين فعال اقتصادي در بازار روسيه تاکيد کرد: همين حالا هم شاهد اين موضوع هستيم، يعني شما مطمئن باشيد به زودي شاهد سرمايه‌گذاري بانک‌هاي روسي در ايران هم خواهيم بود، يعني به اعتبار آن بانک‌ها که آليگار‌هاي روس آن‌جا سهامدار هستند، به بازار ما ورود مي‌کنند چرا که هنوز ايران را نمي‌شناسند و بعد از شناخت قطعا با علاقه وارد بازار ايران خواهند شد؛ بنابراين من خيلي اميدوارم و به‌عنوان بخش خصوصي از دولت تشکر مي‌کنم، اما يک گلايه هم دارم.

 

ظرفيت ۱۱۰۰ ميليارد دلاري بازار‌هاي همسايه

 

جلالي‌فر با اشاره به اين گلايه گفت: اگر مي‌خواهيم از منافع ملي حرف بزنيم، اگر قرار است توسعه صادرات داشته باشيم، اگر قرار است استراتژي همگرايي اقتصادي با کشور‌هاي همسايه را عملياتي کنيم و آن شعاري که هميشه گفته‌ايم ۱۵ کشور اطراف خود داريم که ميزان واردات آن‌ها ۱۱۰۰ ميليارد دلار است و ما بايد سهمي از آن داشته باشيم را اجرايي سازيم؛ بايد بدانيم بخش عمده و اصلي حضور در بازار و جمع‌آوري داده‌ها و اطلاعات تجاري بايد توسط اتاق بازرگاني انجام گيرد.

 

وي تصريح کرد: اين موضوع نه تنها در ايران بلکه در همه دنيا نيز همينطور است. هر کشوري موفق است، به اتاق بازرگاني‌اش نگاهي بياندازيد. اگر ترکيه موفق است، ببينيد اتاق بازرگاني‌اش چه اقداماتي انجام داده است، همينطور کشور‌هاي اروپايي؛ من درباره اين‌ها مطالعه کرده‌ام و حاضر هستم با هر کسي که از اتاق بازرگاني ادعا دارد مذاکره کنم. حتي از خود آقاي شافعي هم دعوت مي‌کنم در مناظره تلويزيوني بيايند و در اين باره بحث کنيم. 

 

اين فعال اقتصادي در بازار روسيه اظهار کرد: بنده ثابت مي‌کنم که دليل اصلي عقب‌ماندگي تجاري ايران، اتاق بازرگاني ايران و اتاق‌هاي مشترک است؛ اتاق مشترکي که نه رئيس آن تاجر است و تجارت مي‌کند، نه موقعيت جغرافيايي کشور را مي‌شناسد و نه اصلا عوامل حضور در بازار را. از طرف ديگر اعضا هم يکسري افراد خانه‌دار و کسبه و ... هستند، طرف مثلا منشي يک کارخانه چوب‌بري است که يک کارت بازرگاني دارد و همين فرد براي تاجري که مثلا در روسيه کار مي‌کند و سال‌هاست تجربه دارد مي‌خواهد تصميم بگيرد! اين اشتباه است. وظيفه دولت اين است که بر تشکيل تشکل‌هاي اقتصادي و مديريت آن‌ها نظارت کند.