رشد سرمايه‌گذاري منفي ۶.۹ درصدي دهه ۹۰ به ۶.۷ درصد در سال ۱۴۰۱ رسيد

تاریخ انتشار : 1402/03/30

معاون اقتصادي بانک مرکزي آمار‌هاي مربوط به رشد اقتصادي سال ۱۴۰۱ اقتصاد ايران را تحليل کرد.

به گزارش ايبِنا، محمد شيريجيان، معاون اقتصادي بانک مرکزي در تشريح رشد اقتصادي سال ۱۴۰۱ گفت: رشد اقتصادي سال ۱۴۰۱ معادل ۴ درصد بود که اگر با متوسط دهه ۹۰ مقايسه کنيم با رشد اقتصادي ۰.۸ درصدي مواجه بوديم و شاهد افزايش رشد ۵ برابري در اين قسمت هستيم. متوسط رشد سرمايه گذاري از سال ۹۰ تا سال ۱۴۰۰ نيز معادل ۶.۹ - درصد بود که در سال ۱۴۰۱ به ۶.۷ درصد رسيد.


وي ادامه داد: اين آمار نشانگر اين است که توجه دولت به ظرفيت‌ها و شکوفا کردن استعداد‌هاي داخلي، اثربخشي فراواني بر جهش‌هاي اقتصادي دارد و ما شاهد رشد اقتصادي و سرمايه گذاري قابل توجهي در سال ۱۴۰۱ نسبت به دهه ۹۰ بوديم. با توجه به اينکه ما در سال ۱۴۰۰ هم رشد اقتصادي ۴.۵ درصدي را داشتيم، تداوم رشد اقتصادي اين چنيني نويدبخش شکوفايي اقتصادي کشور است.

شيريجيان به جزئيات آمار رشد اقتصادي اشاره کرد و گفت: در بخش کشاورزي رشد اقتصادي سال ۱۴۰۱ معادل ۱.۱ رسيد در حاليکه اين عدد در سال ۱۴۰۰ منفي ۲.۶ - درصد بود. با توجه به اينکه سال ۱۴۰۰، سال کم بارشي بود، ولي با حمايت‌هاي دولت از بخش کشاورزي توانستيم رشد اقتصادي مثبت را در ۱۴۰۱ رقم بزنيم. اين رشد در بخش توليد محصولات زراعي نيز معادل ۳.۴ درصد و در بخش توليد محصولات دامي هم ۲.۷ درصد بود.


معاون اقتصادي بانک مرکزي اظهار داشت: رشد اقتصادي در بخش نفت در سال ۱۴۰۱ معادل ۱۰ درصد بود و در سال ۱۴۰۰ معادل ۱۰.۱ درصد بود که اين موضوع تداوم رشد دو رقمي در اين بخش را نشان مي‌دهد. در حوزه صنايع و معادن هم رشد اقتصادي سال ۱۴۰۱ معادل ۶.۵ درصد و در سال ۱۴۰۰ معادل ۱.۱ بوده است. در حوزه معدن نيز در حاليکه در سال ۱۴۰۰ رشد ۴.۸ – را داشتيم در سال ۱۴۰۱ شاهد رشد معادل ۲.۸ درصد بوديم. در بخش صنعت نيز اين عدد قابل توجه است و در سال ۱۴۰۰ معادل ۳.۳ درصد و در سال ۱۴۰۱ معادل ۹.۵ درصد رشد داشتيم.


وي افزود: در بخش ساختمان نيز رشد منفي ۶.۹ درصدي سال ۱۴۰۰ در سال ۱۴۰۱ معادل رشد ۱.۲ درصد شد. در بخش سرمايه گذاري و وضعيت مصرف خصوصي و دولتي هم با عدد‌هاي خوبي در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال قبل مواج بوديم. بطوريکه مصرف بخش خصوصي ما در سال ۱۴۰۰ معادل ۳.۹ درصد رشد داشت و در سال ۱۴۰۱، ۸.۷ درصد شد که اين رشد با سياست‌هاي حمايتي دولت از بخش مصرف کننده و بهبود نسبي قدرت خريد بخش خصوص بدست آمد. مصرف بخش دولتي هم ۸.۳ رشد در سال ۱۴۰۰ داشت که اين عدد در سال ۱۴۰۱ منفي ۳.۶ دهم درصد شده و نشان از سياست‌هاي صرفه جوئي دولت در بخش هزينه‌ها حاصل شد.


شيريجيان افزود: در تشکيل سرمايه ثابت ناخالص هم در سال ۱۴۰۰ رشد صفر درصد داشتيم، اما در سال ۱۴۰۱ به رشد ۶.۷ درصد رسيديم. در حوزه ماشين آلات و صنعت نيز از رشد ۱۲.۵ درصد در سال ۱۴۰۰ با رشد ۱۵.۴ درصد مواجه شديم و در بخش ساختمان هم از رشد ۷.۱ - درصد ۱۴۰۰ به رشد ۱.۲ درصد در سال ۱۴۰۱ رسيديم. صادرات کالا هم رشد ۵.۲ درصد سال ۱۴۰۰ به ۸.۲ درصد در سال ۱۴۰۱ رسيد.


وي درباره رشد نقدينگي در دو ماهه اول سال نيز گفت: براساس هدفگذاري رشد ۲۵ درصدي در سال ۱۴۰۲ به صورت ماهانه اين ميزان رشد نقدينگي را تقسيم کرده و در ارديبهشت ماه با در نظر گرفتن نرخ يک دهم درصدي مشخصا به هدف رسيديم. البته در فروردين ماه اندکي انحراف داشتيم که در ماه‌هاي آينده اين انحراف نيز جبران خواهد شد.