رئيس انجمن سرمايه‌گذاري خارجي ايران در گفت‌وگو با ايبِنا:بانک مرکزي بهترين راه را براي حل مشکلات اقتصادي انتخاب کرد

تاریخ انتشار : 1402/03/31

سليمي گفت: برنامه‌هاي اخير بانک مرکزي راهکار‌هايي مفيد و موفق است که تورم و بازار ارز را به صورت موقتي تحت تاثير قرار ندهد.

حسين سليمي، رئيس انجمن سرمايه‌گذاري خارجي ايران در گفت‌وگو با خبرنگار ايبِنا درباره دستاورد‌هاي سفر اخير رئيس کل بانک مرکزي به واشنگتن و ديدار با رئيس صندوق بين المللي پول اظهار کرد: پس از سال‌ها شاهد چنين رويداد کم سابقه‌اي بوديم که خوشبختانه با دستاورد‌هاي مطلوبي از جمله امکان دسترسي سريع به ۶.۷ ميليارد دلار از منابع موجود ايران در اين صندوق نيز همراه بود. به هر حال ما در زمينه‌هاي سياسي و اقتصادي نياز به ديپلماسي و برقراري ارتباط بيشتر داريم که اميدوارم ديدار فرزين با مقامات صندوق بين المللي پول آغاز اين روند سازنده باشد.


اين فعال اقتصادي با اشاره به اينکه بانک مرکزي بهترين سياست را پيش گرفته است، تاکيد کرد: بانک مرکزي بهترين راه را براي برون رفت از مشکلات اقتصادي و ارزي انتخاب کرده است. ايران سرشار از دارايي‌هاي بلااستفاده و بلوکه شده است که براي آزادسازي و دسترسي به آن نياز به زبان ديپلماسي داريم. اميدوارم اين سياست از سوي بانک مرکزي تداوم داشته باشد، چراکه ديپلماسي سياسي و اقتصادي تا رسيدن به هدف نهايي، نياز به زمان و جديت کافي دارد.


وي به سياست تثبيت بانک مرکزي نيز اشاره کرد و گفت: خوشبختانه مدتي است شاهد يک آرامش اميدبخش در بازار ارز هستيم، هر چند که برخي فعالان اقتصادي معتقدند، بازار و اقتصاد آزاد بايد خودش به تثبيت برسد و آن را حفظ کند، چراکه فشار و تمهيدات موقتي در نهايت با نتيجه مطلوب و پايدار همراه نخواهد بود. آنچه مسلم است بانک مرکزي فعلا با برنامه‌هاي خود آرامش خوبي به بازار داده که اگر اين سياست‌ها و تعاملات داخلي و بين المللي همچنان به همين روال پيگيري شود، مي‌توان به ثبات و رشد بيشتري در اقتصاد کشور اميدوار بود.


عضو کميسيون بازار پول و سرمايه اتاق بازرگاني ايران با تاکيد بر مقطعي نبودن تصميمات و سياست‌هاي بانک مرکزي اشاره کرد و گفت: برنامه‌هاي اخير بانک مرکزي تاثير خوبي در بازار ارز داشته، اما نبايد زود فروکش کند. در واقع راهکار‌هايي مفيد و موفق است که تورم و بازار ارز را به صورت موقتي تحت تاثير قرار ندهد. ما تاکنون شاهد بسياري از اقدامات موقتي بوديم که پايدار نبودند و تاثير محدود و مقطعي داشتند. به همين دليل اميدوارم اقدامات بانک مرکزي براي ثبات بازار ارز با همان اراده و جديت ادامه يابد و روابط ديپلماسي با نهاد‌هاي مالي بين‌المللي همچنان تداوم و پايداري داشته باشد.