اختصاص خط اعتباري جديد ۵۰۰ ميليون دلاري به دانش‌بنيان‌ها

تاریخ انتشار : 1402/04/10

رئيس‌کل بانک مرکزي از تخصيص خط اعتباري ۵۰۰ ميليون دلاري براي تامين نياز ارزي شرکت‌هاي دانش‌بنيان در سال‌جاري خبر داد.

به گزارش ايبِنا؛ دکتر محمدرضا فرزين ظهر امروز در ديدار و نشست معاون علمي و فناوري رئيس‌جمهور و جمعي از تشکل‌ها و شرکت‌هاي پيشرو در حوزه فعاليت‌هاي دانش‌بنيان با تاکيد بر حمايت همه جانبه نظام بانکي از اين شرکت‌هاي موثر گفت: به منظور حل مشکلات ارزي شرکت‌هاي دانش‌بنيان و در راستاي حمايت عملي از آنان، خط اعتباري ۵۰۰ ميليون دلاري در سال‌جاري براي اين بخش اختصاص مي‌يابد.

رئيس‌کل بانک مرکزي با اشاره به تشکيل کميته تامين و تخصيص ارز در بانک مرکزي با حضور وزارتخانه‌هاي صنعت معدن و تجارت، بهداشت درمان و اموزش پزشکي و جهاد کشاورزي گفت‌:‌در اين کميته نياز‌هاي ارزي سالانه بخش‌هاي مختلف براساس منابع، تعيين و سهميه هر يک از بخش‌ها براي گشايش اعتبار مشخص مي‌شود.

وي تصريح کرد: بانک مرکزي با توجه به ضرورت توجه جدي به شرکت‌هاي دانش‌بنيان و به منظور تسريع در حل نياز ارزي فعالان اين بخش، امسال جداي از سهميه اين بخش، ۵۰۰ ميليون دلار خط اعتباري جديد به آن اختصاص مي‌دهد.

دکتر فرزين در ادامه تاکيد کرد: شرايط تخصيص اين خط اعتباري هم با همکاري معاونت عملي و فناوري رياست جمهوري و وزارت صمت تعيين مي‌شود. البته در همين راستا، نمايندگان اين شرکت‌ها نيز مي‌توانند در کميته تامين و تخصيص ارز مشارکت و حضور فعال داشته باشند.
رئيس‌کل بانک مرکزي گفت: با توجه به گشايش‌هايي که در حوزه ارزي در راه است خط اعتباري ويژه شرکت‌هاي دانش‌بنيان در سال‌هاي آينده قابليت افزايش نيز خواهد داشت.

به گفته دکتر فرزين، در راستاي برطرف کردن نياز شرکت‌هاي دانش‌بنيان براي حضور در نمايشگاه‌هاي صادراتي با هدف بازاريابي، اين شرکت‌ها همچنين مي‌توانند ارز مورد نياز خود را در اين زمينه از محل سرفصل نياز‌هاي خدماتي از سامانه مربوطه تامين کنند.

در اين نشست با توجه به مشکلات شرکت‌هاي فعال درحوزه شرکت‌هاي دانش‌بنيان براي تامين نقدينگي و سرمايه در گردش و همچنين ضرورت تسريع در تامين به موقع نقدينگي اين شرکت‌ها، رئيس‌کل بانک مرکزي دستور داد تا کميته‌اي براي تدوين آيين‌نامه تسهيلات ريالي مورد نياز شرکت‌هاي دانش‌بنيان با مشارکت بخش اعتبارات بانک مرکزي و معاونت علمي و فناوري رياست جمهوري تشکيل شود.


رشد ۸۵ درصدي اعطاي تسهيلات به دانش‌بنيان‌ها فقط در سه ماه گذشته


دکتر فرزين خاطرنشان کرد:‌در سال گذشته ۱۸۷ هزار ميليارد تومان تسهيلات براي شرکت‌هاي دانش‌بنيان اختصاص يافت که رشدي معادل ۱۶۵ درصد داشت. همچنين در دو ماهه سالجاري نيز ۲۰ هزار ميليارد تومان تسهيلات در اين بخش پرداخت شده که از رشدي معادل ۸۵ درصد برخوردار است.

رئيس‌کل بانک مرکزي در ادامه اين نشست ضمن تاکيد بر حمايت جدي شبکه بانکي از شرکت‌هاي دانش‌بنيان فعال در حوزه ارتباطات بانکي نيز گفت: توسعه روابط بانکي با کشور‌هاي همسايه از اولويت‌هاي اصلي بانک مرکزي است و در اين راستا استفاده از خدمات شرکت‌هاي دانش‌بنيان داخلي قطعا استفاده خواهد شد.

دکتر فرزين افزود:‌هم‌اکنون ارتباط شبکه کارتي شتاب ايران با مير روسيه در حال اتصال است و برقرار اين ارتباط با چين و ترکيه نيز در دستور کار قرار دارد.
رئيس‌کل بانک مرکزي در بخش ديگري از سخنان خود با اشاره به گلايه برخي شرکت‌هاي دانش‌بنيان از روند طولاني تامين و تخصيص ارز و وجود برخي تخلفات در شبکه صرافي کشور تاکيد کرد:‌برخورد با تخلف وظيفه ذاتي نهاد‌هاي حاکميتي است و از تمامي فعالان اين بخش تقاضا مي‌کنم در صورت مشاهده هر‌گونه تخلف در شبکه صرافي مصاديق را با بانک مرکزي منعکس کنند. قطعا بانک مرکزي با متخلفين برخورد قاطع خواهد کرد و مجوز صرافي‌هاي متخلف که از متقاضايان ارز، زيرميزي طلب مي‌کنند باطل خواهد شد.

دکتر فرزين برگزاري جلسات مشترک با فعلان بخش‌هاي مختلف توليدي به منظور حل مشکلات آنان را از اولويت‌هاي کاري خود عنوان کرد و گفت: در همين راستا تاکنون جلسات متعددي با فعالان صنعت دارو برگزار شده که نتايج خوبي هم داشته است.

بر اساس اين گزارش، دکتر دهقان معاون علمي و فناوري رئيس‌جمهور هم با ارائه گزارشي در خصوص ظرفيت شرکت‌هاي دانش بنيان گفت: هم اکنون ۸۶۰۰ شرکت دانش بنيان در کشور فعال هستند که ارزش فروش محصولات اين شرکت‌ها سالانه بالغ بر ۴۰۰ هزار ميليارد تومان است. اين شرکت‌ها با ارز بري سالانه حداکثر ۵۰۰ ميليون دلار نزديک به يک ميليارد دلار ارز آوري دارند و سالانه بالغ از ۵ ميليارد دلار براي کشور صرفه‌جويي ارزي ايجاد مي‌کنند.

وي تصريح کرد: شرکت‌هاي دانش‌بنيان از ظرفيت بسيار خوبي در زمينه کمک به شبکه بانکي و ارتقاي سيستم‌هاي پرداخت و ارتباطات بانکي دارند که در صورت نياز شبکه بانکي امکان توسعه همکاري در اين زمينه بانک مرکزي وجود دارد.

گفتني است در اين نشست نمايندگان شرکت‌هاي دانش‌بنيان نيز به بيان مسائل و مشکلات خود در حوزه تامين ارز و نقدينگي پرداختند که زمان‌بر بودن تامين ارز، در الويت قرار گرفتن شرکت‌هاي دانش بنيان در دريافت تسهيلات ريالي، تخلف برخي صرافي‌ها در زمينه دريافت زيرميزي و ضرورت تسهيل در تامين به موقع نياز ارزي از جمله محور‌هاي مطرح شده در اين نشست بود.

در پايان اين نشست، مقرر شد بسته‌اي جداگانه براي شرکت‌هاي دانش‌بنيان به صورت مشترک بين معاون علمي وفناوري رياست جمهوري و بانک مرکزي تهيه و راهکار‌هاي حل مشکلات براساس تفاهمات به عمل آمده اجرايي شوند.