ايران ۱.۵ميليارد دلار سرمايه مستقيم خارجي در ۲۰۲۲ جذب کرد

تاریخ انتشار : 1402/04/11

تهران- ايرنا- کنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل (آنکتاد) از جذب ۱.۵ ميليارد دلار سرمايه‌گذاري مستقيم خارجي توسط ايران در سال ۲۰۲۲ خبر داد و رتبه ايران از اين نظر را ۷۹ در جهان و ۴ در خاورميانه اعلام کرد.

 

به گزارش ايرنا، کنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل (آنکتاد) در جديدترين گزارش خود از سلسله گزارش‌هاي سرمايه‌گذاري مستقيم خارجي از رشد ۵ درصدي سرمايه‌گذاري مستقيم خارجي در ايران طي سال ميلادي گذشته خبر داد.

آمار منتشر شده از سوي آنکتاد نشان مي‌دهد ايران در سال ۲۰۲۲ توانسته است يک ميليارد و ۵۰۰ ميليون دلار سرمايه‌گذاري مستقيم خارجي جذب کند. ايران در سال ۲۰۲۱ بالغ بر يک ميليارد و ۴۲۵ ميليون دلار سرمايه‌گذاري مستقيم خارجي جذب کرده بود که بدين ترتيب ميزان جذب سرمايه‌گذاري مستقيم خارجي ايران در سال ۲۰۲۲ نسبت به سال قبل از آن ۷۵ ميليون دلار افزايش داشته است.

در سال ۲۰۲۱ نيز ميزان جذب سرمايه گذاري مستقيم خارجي در ايران با رشد ۶ درصدي مواجه شده بود. از سال ۲۰۱۸ تا سال ۲۰۲۰ جذب سرمايه گذاري مستقيم خارجي در ايران روندي نزولي را طي مي کرد اما در دوره فعاليت دولت سيزدهم طي سال هاي ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲ اين روند معکوس شده و شاهد رشد دوباره سرمايه گذاري مستقيم خارجي در کشور بوده ايم.

ايران در سال ۲۰۱۷ بالغ بر ۵ ميليارد و ۱۹ ميليون دلار سرمايه گذاري مستقيم خارجي جذب کرده بود که اين رقم در سال ۲۰۱۸ به ۲ ميليارد و ۳۷۳ ميليون دلار، در سال ۲۰۱۹ به يک ميليارد و ۵۰۸ ميليون دلار و در سال ۲۰۲۰ به يک ميليارد و ۳۴۲ ميليون دلار کاهش يافته بود. اما در سال ۲۰۲۱ ميزان سرمايه گذاري مستقيم خارجي به يک ميليارد و ۴۲۵ ميليون دلار و در سال ۲۰۲۲ به يک ميليارد و ۵۰۰ ميليون دلار افزايش يافته است.

بر اساس اين گزارش، ايران در سال ۲۰۲۲ همچنين ۱۰۰ ميليون دلار سرمايه‌گذاري مستقيم خارجي در کشورهاي ديگر داشته است، اين رقم براي سال پيش از آن ۸۲ ميليون دلار اعلام شده بود.

رتبه ۷۹ ايران از نظر ميزان جذب سرمايه خارجي در جهان

رشد ۵ درصدي سرمايه گذاري مستقيم خارجي در ايران طي سال ۲۰۲۲ در حالي است که ميزان سرمايه‌گذاري خارجي در جهان طي اين سال ۱۳ درصد کاهش داشته و به ۱۲۹۴ ميليارد دلار رسيده است.

ايران در ميان کشورهاي جهان از نظر ميزان جذب سرمايه گذاري خارجي در رتبه ۷۹ طي سال ۲۰۲۲ قرار داشته است. آمريکا با جذب سرمايه ۲۸۵ ميليارد دلاري در رتبه نخست، چين با ۱۸۹ ميليارد دلار در رتبه دوم و سنگاپور با ۱۴۱ ميليارد دلار در رتبه سوم از اين نظر قرار داشته اند. ميزان جذب سرمايه گذاري خارجي آمريکا در اين سال ۲۶ درصد نسبت به سال قبل از آن کاهش داشته است.

ايران از کشورهايي مثل بلغارستان، استوني، ايرلند، آلباني، صربستان، ايسلند، پاکستان و ترکمنستان سرمايه خارجي بيشتري در سال ۲۰۲۲ جذب کرده است.

ايران چهارمين کشور خاورميانه از نظر جذب سرمايه خارجي

در منطقه خاورميانه نيز وضعيت ايران از نظر جذب سرمايه گذاري مستقيم خارجي خوب است. ايران در ميان ۱۰ کشور اين منطقه از نظر ميزان جذب سرمايه گذاري مستقيم خارجي در سال ۲۰۲۲ در رتبه ۴ قرار گرفته است.

عربستان با جذب سرمايه ۷ ميليارد و ۸۸۶ ميليون دلاري در رتبه نخست منطقه قرار گرفته و عمان با ۳ ميليارد و ۷۱۶ ميليون دلار و بحرين با يک ميليارد و ۹۵۱ ميليون دلار در رتبه هاي دوم و سوم از اين نظر قرار گرفته اند.

ميزان جذب سرمايه خارجي در ساير کشورهاي منطقه عبارت است از: ايران يک ميليارد و ۵۰۰ ميليون دلار، اردن يک ميليارد و ۱۳۷ ميليون دلار، کويت ۷۵۸ ميليون دلار، لبنان ۴۵۸ ميليون دلار، فلسطين ۲۳۳ ميليون دلار، قطر ۷۶ ميليون دلار و عراق منفي ۲ ميليارد و ۸۸ ميليون دلار.