ضرورت فعال‌سازي ديپلماسي دانش‌بنيان

تاریخ انتشار : 1402/04/14

رييس صندوق نوآوري و شکوفايي در ديدار با جمعي از مديران کل وزارت امور خارجه کشور تاکيد کرد: بين‌المللي‌سازي شرکت‌هاي دانش‌بنيان مستلزم داشتن رويکرد تخصصي در اين حوزه است، بنابراين در کنار ديپلماسي اقتصادي، علمي و فناورانه، بايد ديپلماسي دانش‌بنيان را هم فعال کنيم.

به گزارش ايلنا، محمدصادق خياطيان در اين نشست که امروز با حضور سهرابي؛ مديرکل شوراي عالي امور ايرانيان خارج از کشور، کاملي؛ مديرکل آمريکاي وزارت امور خارجه، محمدي نصرآبادي؛ مديرکل آفريقاي وزارت امور خارجه، حبيب‌اله‌زاده؛ مديرکل مديترانه و شرق اروپاي وزارت امور خارجه، شوشتري؛ مديرکل غرب آسيا و شمال آفريقاي وزارت امور خارجه در محل صندوق برگزار شد، با اشاره به اينکه اقتصاد و تجارت در کنار علم و فرهنگ، ابزارهاي سياست خارجي هستند، گفت: توسعه صادرات دانش‌بنيان‌ها را نبايد صرفاً به کنش‌هاي بين دولت‌ها محدود کنيم و بايد از توان بخش خصوصي بهره بگيريم. 

رييس صندوق نوآوري و شکوفايي تصريح کرد: بين‌المللي‌سازي شرکت‌هاي دانش‌بنيان مستلزم داشتن رويکرد تخصصي در اين حوزه است؛ بنابراين در کنار ديپلماسي اقتصادي، علمي و فناورانه، بايد ديپلماسي دانش‌بنيان را هم فعال کنيم.

وي با تاکيد بر اينکه شرکت‌هاي دانش‌بنيان در سال اخير رشد قابل توجهي داشته‌اند، افزود: اکوسيستم دانش‌بنيان کشور به بلوغ رسيده و نمايندگي‌هاي ايران در ساير کشورها مي‌توانند به بين‌المللي‌سازي اين شرکت‌ها کمک کنند. حوزه دانش‌بنيان بستر مناسبي براي تعامل با ايرانيان مقيم خارج از کشور است و بايد از ظرفيت آنها براي سرمايه‌گذاري در طرح‌هاي دانش‌بنيان در داخل و خارج از کشور استفاده کنيم. با جديت به دنبال افزايش ۶ برابري صادرات محصولات دانش‌بنيان در ۵ سال آينده هستيم. تحقق اين هدف مستلزم همکاري و هم‌افزايي با نهادهاي مختلف به‌ويژه وزارت امور خارجه است.

فراهم کردن بسترهاي لازم براي توسعه صادرات دانش‌بنيان‌ها

دکتر عبدالله سهرابي، مديرکل شوراي عالي امور ايرانيان خارج از کشور نيز در اين نشست، گفت: ما در وزارت امور خارجه وظيفه داريم بسترهاي لازم براي توسعه صادرات و به ويژه صادرات دانش‌بنيان را فراهم کنيم.

دکتر سهرابي افزود: نقش‌آفريني ارکان وزارت امور خارجه در بين‌المللي‌سازي شرکت‌هاي دانش‌بنيان، نيازمند آشنايي مديران و کارشناسان ما و به‌ويژه، رايزنان اقتصادي با توانمندي‌ها و دستاوردهاي شرکت‌هاي دانش‌بنيان است. لازم است بانک اطلاعات دستاوردها و توانمندي‌هاي شرکت‌هاي دانش‌بنيان صادراتي در اختيار نمايندگي‌هاي جمهوري اسلامي ايران در بازارهاي هدف قرار گيرد.  

مديرکل شوراي عالي امور ايرانيان خارج از کشور خاطر نشان کرد: ارتباط با دستگاه سياست خارجي نبايد به اين نشست ختم شود و ضرورت دارد يک تقويم کاري مشترک تا پايان سال داشته باشيم. 

استفاده از سرمايه‌هاي داخلي و خارجي براي توسعه صادرات دانش‌بنيان

در اين نشست، دکتر سياوش ملکي‌فر، معاون توسعه صندوق نوآوري و شکوفايي، گزارشي از فعاليت‌هاي اين صندوق ارائه کرد و با اشاره به فعاليت نزديک به ۹ هزار شرکت دانش‌بنيان در کشور، گفت: مجموع کل فروش اين شرکت‌ها به ۴۳۵ هزار ميليارد تومان (همت) رسيده است و بيش از ۲۶۶ هزار نفر در اين شرکت‌ها مشغول فعاليت هستند. 

وي همچنين به ۷۷ خدمت ارائه شده توسط صندوق نوآوري و شکوفايي اشاره کرد که شامل ۱۹ خدمت در حوزه تسهيلات، ۶ خدمت در حوزه ضمانت‌نامه‌ها، ۸ خدمت در حوزه سرمايه‌گذاري و ۴۴ خدمت در حوزه توانمندسازي است. 

معاون توسعه صندوق نوآوري و شکوفايي، بيشترين توان صادراتي شرکت‌هاي دانش‌بنيان را در حوزه‌هاي دارو و تجهيزات پزشکي؛ ماشين‌آلات؛ مواد پيشرفته و پتروشيمي؛ برق و الکترونيک عنوان کرد. 

وي همچنين همکاري و تعامل نزديک‌تر با وزارت امور خارجه براي استفاده از ظرفيت ايرانيان مقيم خارج از کشور، آشنايي با نيازهاي کشورهاي مختلف و ارسال هيأت‌هاي تجاري به اين کشورها و استفاده از سرمايه‌هاي داخلي و خارجي براي توسعه صادرات دانش‌بنيان را خواستار شد.  

استفاده از ظرفيت ايرانيان مقيم خارج از کشور 

محمدحسن حبيب الله‌زاده، دستيار وزير و مديرکل مديترانه و شرق اروپاي وزارت امور خارجه نيز در اين نشست بر توسعه همکاري با صندوق نوآوري وشکوفايي به خصوص استفاده از ظرفيت ايرانيان مقيم ترکيه تاکيد کرد.

مهدي شوشتري، دستيار وزير و مديرکل غرب آسيا و شمال آفريقاي وزارت امور خارجه نيز تاکيد کرد: ضرورت دارد ارتباط نزديک‌تري بين صندوق و سازمان توسعه تجارت با هدف تعامل بهتر در زمينه برگزاري نمايشگاه و ايجاد پاويون شکل بگيرد. همچنين پيشنهاد مي‌کنيم يکي از نمايندگي‌هاي ايران در هر منطقه به عنوان هاب انتخاب شود، به عنوان مثال، کشور الجزاير به عنوان هاب شمال آفريقا انتخاب شود. 

به نقل از روابط عمومي صندوق نوآوري و شکوفايي، عيسي کاملي، دستيار وزير و مدير کل آمريکاي وزارت امور خارجه نيز بر ضرورت شناسايي درست ظرفيت‌ها و توانمندي‌هاي کشور و معرفي اين ظرفيت‌ها از طريق سفرا و رايزنان کشور و همچنين بر لزوم استفاده از ظرفيت ايرانيان مقيم آمريکاي شمالي و آمريکاي لاتين تأکيد کرد. 

ولي‌الله محمدي نصرآبادي، مديرکل آفريقاي وزارت امور خارجه نيز بر ضرورت ايجاد هاب منطقه‌اي در قاره آفريقا به عنوان قاره‌اي با جمعيت بسيار جوان و درحال توسعه و لزوم درنظر گرفتن برنامه خاص براي اين منطقه تأکيد کرد.