صدور مجوز سرمايه‌گذاري ۱۷ هزار ميلياردي در مناطق آزاد

تاریخ انتشار : 1402/04/18

دبير شوراي عالي مناطق آزاد و ويژه اقتصادي از برنامه‌ريزي براي جذب سرمايه خارجي و داخلي در مناطق آزاد به ميزان ۴۳۰ هزار ميليارد تومان تا پايان امسال خبر داد و گفت: در ۴۵ روز گذشته ۷۹ پروژه در مناطق آزاد به مرحله صدور مجوز رسيده که ارزشي بالغ بر ۱۷ هزار ميليارد تومان دارد.

 

به گزارش ايسنا، حجت اله عبدالملکي در پاسخ به سوال ايسنا درباره اينکه از آغاز طرح جذب سرمايه‌گذاري‌ خارجي در مناطق آزاد تا کنون چقدر سرمايه و براي چند طرح و منطقه جذب شده است؟ اظهار کرد: تاکنون ۷۰۰ بسته سرمايه‌گذاري آماده شده و آن‌ها را به سرمايه‌گذاران ارائه کرده‌ايم. از اين تعداد ۷۹ پروژه تا کنون به مرحله صدور مجوز رسيده است و به غير از اين طرح‌ها، بيش از ۱۰۰ پروژه در حال طي کردن ساير مراحل هستند.

وي افزود: پروژه‌هايي که سرمايه‌گذاران انتخاب مي‌کنند قبل از رسيدن به مرحله صدور مجوز بايد مراحل اداري را طي کنند. چرا که به عنوان مثال متقاضيان سرمايه‌گذاري در اين پروژه‌ها بايد مذاکرات خود را با مناطق آزاد که اين طرح‌ها در آنجا تعريف شده، انجام دهند.

دبير شوراي عالي مناطق آزاد و ويژه اقتصادي ادامه داد: اين ۷۹ پروژه که به مرحله صدور مجوز رسيده‌اند در هفت منطقه قرار دارد و مجوزهاي لازم براي آن‌ها صادر شده است که ارزشي بالغ بر ۱۷ هزار ميليارد تومان دارند.

عبدالملکي با بيان اينکه ارزش همه پروژه‌هاي تعريف شده در مناطق آزاد ۴۳۰ هزار ميليارد تومان است، گفت: البته مسئله بازاريابي و ارائه اين بسته‌هاي سرمايه‌گذاري را به تازگي آغاز کرده‌ايم و عملا اين برنامه از پايان ارديبهشت ماه امسال کليد خورده است. اما در سال ۱۴ نمايشگاه داخلي و خارجي در پيش داريم که اطلاع رساني خوبي براي ارائه اين بسته‌ها در اين قالب خواهيم داشت.

دبير شوراي عالي مناطق آزاد و ويژه اقتصادي اعلام کرد: روز گذشته هيات عالي سرمايه‌گذاري چيني در تهران حضور پيدا کردند و بسته‌هاي سرمايه‌گذاري در مناطق آزاد را به آن‌ها پيشنهاد کرديم. البته بسته‌هاي سرمايه‌گذاري در مناطق ويژه اقتصادي نيز در حال آماده سازي است و بايد به سرمايه‌گذاران گفت که منتظر باشند چرا که به زودي ارائه خواهد شد.

وي در پاسخ به سوال ديگر خبرنگار ايسنا درباره اينکه آيا به پنج ميليارد دلار هدف گذاري انجام شده براي سرمايه‌گذاري در مناطق آزاد خواهيد رسيد يا خير، گفت: همه تلاش خودمان را انجام داده و خواهيم داد و به نظر مي‌رسد که زمينه براي تحقق اين هدف فراهم است.