به جاي قيمت‌گذاري، فرمول‌گذاري خواهيم کرد

تاریخ انتشار : 1402/04/20

وزير اقتصاد تاکيد کرد: در حالي که سال گذشته هر روز يک بخشنامه صادر مي‌شد اما امسال صدور بخشنامه‌ها به هر يک روز در ميان رسيده است.

به گزارش خبرنگار ايلنا، سيد احسان خاندوزي در نشست با جمعي از کارآفرينان گفت: درباره موضوع برنامه هفتم ورود تفصيلي نمي‌کنم اما بايد توجه داشت که هر برنامه‌اي، نقاط ضعفي دارد و بر برنامه هفتم نيز انتقاداتي وارد شد.

 

وي با بيان اينکه از ابتدا قرار بر اين شد که در لايحه برنامه هفتم همه موارد مطرح نشود، اظهار داشت: سازمان برنامه و بودجه مصر بود که متن مفصل ۴٠٠ صفحه‌اي نداشته باشد و در متن، تنها موضوعاتي ذکر شوند که از جمله موارد مهم هستند و نياز به اين داشته باشند که مجلس درباره آن نظر دهد. 

وزير اقتصاد ادامه داد: برنامه هفتم کاستي‌هايي دارد که بايد لحاظ شوند اما قرار بر اين بود که برنامه هفتم حداقل مصوبات لازم از سوي مجلس را داشته باشد و بقيه موارد را ساير دستگاه‌‌ها در اين حوزه اختيار دارند، درباره اين موارد اقدامات لازم را انجام دهند. 

خاندوزي با بيان اينکه جهت‌گيري وزارت اقتصاد آن است که تلاش کنيم اين منطق را گسترش دهيم که همه دسترسي به توليد و سرمايه‌گذاري را پيدا کنند و موانع برداشته شود، تصريح کرد: سياست اين است که مزاحم توليدکننده‌ها نباشيم تا بتوانند با توسعه توليد، شغل بيشتري ايجاد کنند و شواهد هم مي‌گويد سرمايه‌گذاري رشد پيدا کرده است. 

وي افزود: در شرايطي که در سال ١۴٠٠ رشد سرمايه‌گذاري صفر بود، اين عدد در سال گذشته به ۶.٧ درصد افزايش پيدا کرده است. البته همچنان وضعيت به هيچ وجه مطلوب نيست اما نسبت به سال گذشته بهتر شده است.

به گفته وزير اقتصاد، بهترين کار دولت انجام پروژه‌هاي عمراني به جاي خرج درآمدها در بودجه جاري است که اين اقدام را هم به بخش خصوصي واگذار کرديم.

خاندوزي با اشاره به يکي از دغدغه‌هاي مهم بخش خصوصي و صادرکنندگان خاطرنشان کرد: يکي از دغدغه‌هاي جدي فعالان اقتصادي، ممنوعيت يکباره صادرات يک کالا است و با اين اقدام، آنها اعتماد شريک تجاري خود را از دست مي‌دهند. ما معتقديم اگر دولت مي‌خواهد تنظيم‌گري کند، بايد با ابزار بازاري تنظيم‌گري کند. 

وي با بيان اينکه روند نشان مي‌دهد در بحث قوانين و مقررات خلق‌الساعه وضعيت بهتر است، ابراز داشت: از اول امسال فشار آورديم تا در گمرک جلوي اجراي مقررات خلق‌الساعه گرفته شود. آمارها نشان مي‌دهند که در حالي که در سه ماه سال گذشته، ٩٧ بخشنامه صادر شده، اين عدد در سه ماه اول امسال به ۵۵ بخشنامه رسيده است.

وزير اقتصاد با بيان اينکه در حالي که سال گذشته هر روز يک بخشنامه صادر مي‌شد اما امسال صدور بخشنامه‌ها به هر يک روز در ميان رسيده است، عنوان کرد: بايد توجه داشت که اين بي‌نيازي و بي‌توجهي به بخش خصوصي يک عادت چند ساله بوده که يک‌شبه حل نمي‌شود، هر چند روندها به سمت بهبود حرکت مي‌کند اما همچنان مشکلاتي وجود دارد.

خاندوزي با بيان اينکه اتفاقات خوبي در ماه‌هاي آينده پيش‌رو است، يادآور شد: در مسأله قيمت‌گذاري که جزو دغدغه‌هاي بخش خصوصي است؛ تصميماتي گرفته شده که پيش‌نويس آن در کميسيون اقتصادي مطرح شده و قرار بر اين است که در مورد قيمت‌گذاري به جاي تعيين يک عدد ثابت به سمت فرمول‌گذاري برويم. 

وي اضافه کرد: اين فرمول‌ها حداقل پنج سال بايد ثابت بمانند و تلاش داريم اين موضوع در برنامه هفتم که ذات آن ثبات پنج ساله است، مطرح شود.