فرصت انعقاد پيمان‌هاي پولي فراهم شده است

تاریخ انتشار : 1402/04/21

ايران با برقراري ارتباط قوي با آفريقا و پيوستن به بريکس مي‌خواهد يکي از کشور‌هاي مطرح در امنيت جهاني شود.

احمد بخشي، کارشناس مسائل آفريقا در گفت‌وگو با خبرنگار ايبِنا اظهار کرد: قاره آفريقا ظرفيت‌هاي تجاري بسيار زيادي براي کشورمان دارد، اما متاسفانه اين قاره بخش مغفولي در سياست‌هاي خارجي ما بوده است و دولت هاي قبلي نتوانستند از فرصت‌هاي اقتصادي آن بهره برداري کنند. 


اين عضو هيات علمي دانشگاه با اشاره به دوران هشت سال دفاع مقدس و تحريم‌هاي ظالمانه عليه ايران، تصريح کرد: متاسفانه اين شرايط موجب شد  تا از حوزه آفريقا غافل شويم که حالا فرصت مناسبي است تا آن را احياء کنيم، البته در دوره مرحوم هاشمي رفسنجاني موضوع شکل‌گيري ستاد آفريقا مطرح شد، اما متاسفانه پيگيري نشد.


بخشي افزود: کشور‌هاي آفريقايي براي تقويت روابط تجاري خود با کشورهاي ديگر گام‌هايي برداشته اند که به عنوان نمونه مي‌توان به نهاد سازي، تسهيل برخي از امور گمرکي، کاهش تعرفه‌ها و در نهايت انعقاد موافقت‌نامه‌هاي مختلف اشاره کرد. با توجه به اين شرايط ايران مي‌تواند با استفاده از روابط دو جانبه و روابط منطقه‌اي ظرفيت‌هاي تجاري خود را در قاره آفريقا افزايش دهد.


وي ادامه داد: آفريقا به عنوان يک ساختار ژئوپليتيکي و با استفاده از سازمان‌هاي منطقه‌اي مانند ايگاد (سازمان بين دولتي توسعه کشورهاي شرق آفريقا) و اتحاديه آفريقا، فرصت‌هاي اقتصادي بسياري براي کشور ما فراهم خواهد کرد.

 

يک گام به سمت بريکس


کارشناس مسائل آفريقا با بيان اينکه سفر رئيس جمهور به کشورهاي آفريقايي مي‌تواند زمينه‌ساز تسهيل ورود ايران به بريکس (BRICS) هم باشد، گفت: آفريقاي جنوبي يکي از کشورهاي عضو بريکس است، فرصت بسيار خوبي فراهم شده است تا ايران به اعضاي کشور‌هاي بريکس بپيوندد.


وي افزود: بايد توجه داشت که کشور چين نيز يکي از کشور‌هاي تاثيرگذار در بريکس است که در تقابل با آمريکا به دنبال يارگيري است تا از اين طريق بتواند وزن ژئوپليتيکي خود را در مقابل غرب افزايش دهد، به ويژه اينکه جهان در حال تغيير موازنه از غرب به شرق است و اين تغيير موازنه با محوريت چين در حال پيگيري است.


اين عضو هيات علمي دانشگاه با بيان اينکه بريکس در حال افزايش اعضا براي ارتقاي توان و ظرفيت خود است، تصريح کرد: آفريقاي جنوبي، هم عضو و هم ميزبان اين دوره از نشست هاي بريکس است که همين موضوع ظرفيت خاصي را براي ما ايجاد مي کند. البته بحث عضويت ما در بريکس مي‌تواند چند پيام مهم داشته باشد که يکي از آنها اين است که مي‌توانيم روابط خود را با آفريقاي جنوبي بهبود بخشيم. از طرف ديگر کشور آفريقاي جنوبي تاثيرگذارترين کشور در قاره آفريقاست، در نتيجه اين موضوع يک پيام به ايران است تا روابط خود را با اين کشور بهبود بخشد. 


اين کارشناس مسائل آفريقا بيان داشت: ايران با استفاده از فرصت‌هايي مانند بريکس مي‌تواند به عنوان قدرت تاثير گذار منطقه‌اي و فرا منطقه‌اي در نظم نوين جهاني و يا نظم جديد تاثيرگذار باشد تا بيش از گذشته در جهان مطرح شود و از اين طريق بتواند بيشترين ارزش افزوده را کسب کند. 


وي افزود: بهبود روابط تجاري با کشور‌هاي آفريقايي و همچنين عضويت در بريکس به ايران کمک خواهد کرد تا پيمان‌هاي پولي دو جانبه و چند جانبه داشته باشد و از اين طريق ايران به هدف خود که دلار زدايي است هم دست يابد.


اين عضو هيات علمي دانشگاه عنوان کرد: بريکس همچنين با هدف ايجاد نظم نوين جهاني جديد به دنبال از بين بردن هژموني آمريکاست، در نتيجه اين سازمان براي رسيدن به اهداف خود پيمان‌هاي پولي و دلار زدايي را در دستور کار خود قرار داده و بدين ترتيب در پيمان ها و سازمان‌هاي مختلف، هر يک از کشور‌ها مي‌توانند با پول‌هاي ملي خودشان اقدام به معامله کنند.


اين کارشناس مسائل آفريقا بيان داشت: احتمالا يکي از موضوعاتي که در سفر به آفريقا مطرح خواهد شد، بحث دلار زدايي و تهاتر است تا از اين طريق تجارت بين آفريقا و ايران تسهيل شود چرا که کشورهاي آفريقايي به ويژه آفريقاي جنوبي ذخاير طلاي فراواني دارند که مي تواند به ايران در بحث تحريم‌گريزي هم کمک کند.


بخشي در پايان تاکيد کرد: ايران با برقراري ارتباط قوي با آفريقا و پيوستن به بريکس مي‌خواهد به يکي از کشور‌هاي مطرح در امنيت جهاني تبديل شود تا از اين طريق به عنوان کشور طرف‌دار صلح و امنيت جهاني نيز شناخته شود.

نويسنده: مرتضي ابراهيمي