مازاد بودن ٧٨ هزار ميليارد تومان دارايي دولت نهايي شده است

تاریخ انتشار : 1402/04/21

رئيس سازمان خصوصي‌سازي تاکيد کرد: از مجموع دارايي‌هاي شناسايي شده، ۵۷ دارايي، با مساحت حدود ۸۱۳ هکتار، موارد ورود مجري است که راسا شناسايي شده است. اين اراضي و املاک در بهترين نقاط تهران و شهرهاي بزرگ هستند.

 

به گزارش خبرنگار اقتصادي ايلنا، حسين قربانزاده در مراسم رونمايي از تالار مولدسازي دارايي‌هاي دولت گفت: پس از تصويب آيين‌نامه اجرايي اصلاحي مولدسازي در فروردين ماه سال جاري، دبيرخانه هيات عالي مولدسازي در وزارت امور اقتصادي و دارايي مستقر در سازمان خصوصي‌سازي، زيرساخت‌هاي لازم براي انجام فرآيندهاي مختلف مندرج در آيين‌نامه را درطول ۹۰ روز گذشته فراهم کرد. 

وي با بيان اينکه تا به امروز سه هزار و ۳۵۷ دارايي به صورت خوداظهاري دستگاه‌ها يا به صورت ورود مجري شناسايي شده‌اند، اظهار داشت: از اين تعداد مازاد بودن حدود ۱۳۸۷ دارايي به تاييد هيات عالي مولدسازي رسيده است که از اين تعداد، ۱۲۹۶ دارايي در مرحله ارزش افزايي (تغيير کاربري يا افزايش تراکم و...) و ۹۱ دارايي در مرحله قيمت‌گذاري هستند و چهار دارايي هم قيمت و روش مولدسازي آنها به تاييد هيات عالي رسيده و آماده عرضه هستند.

رئيس سازمان خصوصي‌سازي ادامه داد: قريب به اتفاق اين املاک، يعني حدود ۳۳۰۰ دارايي، خوداظهاري دستگاه‌ها هستند که دارايي‌ها را براي راه‌اندازي پروژه‌هاي نيمه‌تمام خود معرفي کرده‌اند که البته در کل کشور پراکنده هستند.

به گفته قربانزاده، از مجموع دارايي‌هاي شناسايي شده، ۵۷ دارايي، با مساحت حدود ۸۱۳ هکتار، موارد ورود مجري است که راسا شناسايي شده است. اين اراضي و املاک در بهترين نقاط تهران و شهرهاي بزرگ هستند.

وي با بيان اينکه از اين تعداد، مازاد بودن، ۱۵ دارايي از اين ۵۷ دارايي به تاييد هيات عالي مولدسازي رسيده است، تصريح کرد: اين ۱۵ دارايي، حدودا ۶۷ هکتار مساحت دارند. در تهران و مراکز استان‌هاي مختلف که بعد از ارزش‌افزايي، قيمت آنها حدود ۷۸ هزار ميليارد تومان برآورد مي‌شود.

معاون وزير اقتصاد با اشاره به روند ارزش‌گذاري اين دارايي‌ها خاطرنشان کرد: اين دارايي‌ها بعد از تصويب مازاد بودن در مرحله ارزش‌افزايي قرار مي‌گيرند تا بعد از مطالعه و تحليل بازار بهترين ارزش‌افزايي معقول تهيه و جهت تصويب به مراجع ذيربط شهرسازي مانند کميسيون ماده ۵ شهرداري‌ها برسد. بعد از ارزش‌افزايي به مرحله ارزشيابي يا قيمت‌گذاري مي‌روند تا کارشناس يا هيات کارشناسي آن دارايي را قيمت‌گذاري کنند. بعد از مرحله قيمت‌گذاري هم که مصوبه هيات عالي اخذ شد، املاک آماده عرضه مي‌شوند.

وي افزود: دقت کنيم که بسياري از اين دارايي‌ها به روش‌هاي مختلف مولدسازي مي‌شوند و همه موارد به صورت مزايده مستقيم در بورس کالا عرضه نمي‌شوند، بلکه در قالب مشارکت در سرمايه‌گذاري يا تاسيس صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري واگذار خواهند شد.

انتهاي پيام/