دستور مخبر براي تدوين برنامه اجرايي تحقق حکمراني ريال

تاریخ انتشار : 1402/05/01

تهران- ايرنا- معاون اول رئيس جمهور بازيابي جايگاه پول ملي در برابر ارزهاي خارجي را در گرو حاکميت ريال دانست و دستور داد مصوبات و اقدامات مورد نياز براي تحقق اين حکمراني با تعيين دقيق وظايف سازمان‌ها در اين حوزه، به سرعت تهيه و تدوين شود.  

به گزارش ايرنا، در ششمين جلسه شوراي اقتصاد در سال جاري که روز شنبه به رياست معاون اول رئيس جمهور برگزار شد، عملکرد سه ماهه دولت درباره مصوبه تحقق شعار سال ۱۴۰۲، اهم اقدامات انجام شده در خصوص برنامه مهار تورم و رشد توليد، گزارش پيشرفت طرح حکمراني ريال و سه پيشنهاد دستگاه هاي مختلف بررسي، تصميم گيري و مصوب شد.

محمد مخبر در اين جلسه با اشاره به نام گذاري سال جاري با عنوان «مهار تورم و رشد توليد» و تعيين معيارهاي کمي براي رسيدن به اهداف محقق شده در سال جاري گفت: تدوين مصوبه تحقق شعار سال ۱۴۰۲ و تعيين اقدامات دستگاههاي مختلف در ۱۹ بند در خصوص برنامه مهار تورم و رشد توليد نشانگر عزم جدي دولت در راستاي اجراي تأکيدات رهبر معظم انقلاب است.

وي پس از شنيدن گزارش پيشرفت طرح حکمراني ريال از سوي بانک مرکزي بر ضرورت همکاري تمامي دستگاههاي دولتي و در اختيار قرار دادن اطلاعات مورد نياز به بانک مرکزي تأکيد کرد و گفت: از طريق حاکميت ريال، پول ملي جايگاه خود را در برابر ارزهاي خارجي باز مي‌يابد.

معاون اول رئيس جمهور در اين جلسه که وزراي اقتصاد، جهاد کشاورزي، تعاون، کار و رفاه اجتماعي، صمت، نفت و روساي سازمان انرژي اتمي، سازمان برنامه و بودجه، بانک مرکزي، دو تن از نمايندگان مجلس شوراي اسلامي‌ و مسئولان دستگاه‌هاي مربوطه حضور داشتند، دستور داد مصوبات و اقدامات مورد نياز براي اجراي طرح حکمراني ريال با مشخص شدن وظايف سازمان هاي مختلف هر چه سريعتر تهيه و تدوين شود.

داود منظور رئيس سازمان برنامه و بودجه نيز در اين جلسه با بيان اينکه با توجه به مصوبه تحقق شعار سال جاري دستگاه‌هاي مختلف مکلف به اجراي اقدامات در ۱۹ بند در خصوص مهار تورم و رشد توليد هستند، تأکيد کرد: تاکنون انتظارات دولت در خصوص مصوبه تحقق شعار سال جاري برآورده شده است که البته براي تحقق رشد ۸ درصدي اقتصاد در پايان سال جاري تلاش بيشتر و هماهنگي همه دستگاه ها ضرورت دارد.

محمدرضا فرزين رئيس کل بانک مرکزي نيز با اشاره به اهميت و اقدامات بانک مرکزي دولت سيزدهم در خصوص طرح حکمراني ريال تصريح کرد: ‌از مهمترين راههاي جلوگيري از فرار سرمايه در کشور اجراي طرح حکمراني ريال است که اگر دستگاه هاي مختلف با بانک مرکزي همکاري نمايند قطعاً به افزايش ارزش پول ملي و حکمراني ريال در کشور کمک شايان توجهي مي شود.

در اين جلسه سازمان برنامه و بودجه گزارشي از آخرين عملکرد سه ماهه دستگاه هاي اجرايي مختلف در راستاي مصوبه تحقق شعار سال جاري شامل تحليل وضعيت شاخص هاي کلي اقتصاد، آخرين وضعيت تورم در سه ماهه اول سال به ويژه کاهش تورم نقطه به نقطه نسبت به مدت مشابه سال قبل، نرخ رشد هدف و عملکرد نقدينگي در چارچوب برنامه پولي سال ۱۴۰۲ و تحولات نرخ رشد دوازده ماهه نقديندگي ارائه کرد.

در اين گزارش همچنين رشد شاخص توليد صنعتي بورسي و شاخص توليد صنعتي مرکز آمار ايران در سه ماهه جاري نسبت به مشابه سال قبل، نمودار رشد توليد صنايع مختلف در سه ماهه اول سال و افزايش رشد توليد اين بخش در خرداد سال جاري نسبت به سال قبل، شاخص هاي بازار کار جمعيت پانزده ساله و بيشتر کل کشور در فصل اول سال ۱۴۰۲ در مقايسه با مدت مشابه سال گذشته، نرخ بيکاري جمعيت پانزده ساله و بيشتر، شاخص مديران خريد کل اقتصاد به عنوان معيار پيش بيني پذيري اقتصاد و وضعيت صادرات غيرنفتي و واردات سه ماهه اول سال ۱۴۰۲ مطرح شد.

در ادامه نيز اهم اقدامات انجام شده نوزده بندي در خصوص برنامه مهار تورم و رشد توليد و تنظيم برنامه جامع تأمين مالي توسط وزارت امور اقتصادي و دارايي با همکاري سازمان برنامه و بودجه و بانک مرکزي تشريح شد.

ميزان سرمايه گذاري مورد نياز براي تحقق رشد اقتصادي هدف گذاري شده و ظرفيت تأمين مالي کشور، برنامه عملياتي کاهش شکاف سرمايه گذاري مورد نياز، اقدامات بانک مرکزي به منظور اجراي فرايند حل و فصل براي بانک ها و موسسات اعتباري غيربانکي قرار گرفته در طبقه ناسالم و غيرقابل بازسازي، اقدامات بانک مرکزي به منظور بهبود نسبت کفايت سرمايه بانک ها و موسسات مالي اعتباري غيربانکي، اقدامات وزارت اقتصاد براي افزايش سرمايه بانک ها از جمله اقدامات انجام شده در راستاي برنامه مهار تورم و رشد توليد است.

از ديگر اقدامات برنامه مهار تورم و رشد توليد دولت مي توان به اقدامات بانک مرکزي به منظور کنترل ماهانه ترازنامه بانک‌ها و اصلاح سقف تسهيلات، اقدامات بانک مرکزي به منظو رتدوين دستورالعمل و اعطاي مجوز به بانک ها براي انتشار اوراق، تسهيل دسترسي عموم جامعه به تسهيلات بانکي، برنامه مديريت پايه پولي، شناسايي پروژه هاي داراي بازدهي و ارزآوري، اصلاح ساز و کارهاي گمرکي و برنامه جذب منابع سرمايه گذاري خارجي اشاره کرد.

بانک مرکزي نيز در اين جلسه گزارش پيشرفت طرح حکمراني ريال با محوريت شفافيت، عدالت و مبارزه با مفاسد اقتصادي در سه لايه زيرساخت داده اي يکپارچه، لايه تحليل و بينش اطلاعات، شفافيت اقتصادي، مقابله با پولشويي و تقلب و لايه حقوق عامه، عدالت مالياتي و حمايت هوشمند و هدفمند ارائه کرد.

همچنين در اين جلسه مصوبه پايش سوخت مصرفي ناوگان حمل و نقل برون شهري (سپهتن) اصلاح شد و در ادامه زمان بندي دريافت و پرداخت تسهيلات خارجي و فاينانس پالايشگاه آبادان که قبلاً به تصويب شوراي اقتصاد رسيده و فاز اول آن اجرايي شده بود اصلاح و تمديد شد.

همچنين تکميل واحدهاي سيکل ترکيبي هشت نيروگاه بر اساس ماده ۱۲ قانون رفع موانع توليد در حدود دو و نيم ميليارد يورو به تصويب رسيد.