پيشنهاد دولت براي سهم اقتصاد دانش‌بنيان از توليد ناخالص داخلي تا پايان برنامه هفتم توسعه

تاریخ انتشار : 1402/05/02

رييس صندوق نوآوري و شکوفايي با اشاره به پيشنهاد دولت براي سهم هفت درصدي اقتصاد دانش‌بنيان از توليد ناخالص داخلي تا پايان برنامه هفتم توسعه، آينده کشور را در رشد اقتصاد دانش‌بنيان دانست و گفت: اهدافي چون نگهداشت نخبگان و صادرات با ارزش‌افزوده بالا و توسعه تکنولوژي همه در اقتصاد دانش‌بنيان جمع مي‌شود. 

به گزارش ايسنا، دکتر محمدصادق خياطيان در آيين امضاي تفاهم‌نامه تخصيص هزار ميليارد تومان تسهيلات توسط بانک پارسيان به شرکت‌هاي دانش‌بنيان که امروز در محل ساختمان مرکزي بانک پارسيان برگزار شد، ضمن تقدير از حمايت بانک پارسيان از برنامه رشد توليد دانش بنيان که در صندوق نوآوري طراحي شده است، گفت: از دکتر پرويزيان، مديرعامل بانک پارسيان و ساير مديران اين بانک تشکر بسيار داريم که با بيشترين سرعت ممکن نسبت به حمايت از رشد توليد شرکت‌هاي دانش‌بنيان اقدام کردند. اين کار اقدام بسيار مبارکي است و قطعا ثمرات بسياري براي شرکت‌هاي دانش‌بنيان دارد. 

وي افزود: بانک پارسيان اولين بانکي است که در راستاي حمايت از رشد توليد شرکت‌هاي دانش‌بنيان وعده‌هاي خود را عملياتي کرد. اين بانک با وقت‌شناسي اهميت اين موضوع را درک کرده و در راستاي حمايت از شرکت‌هاي دانش‌بنيان وارد فصل جديدي از همکاري با صندوق نوآوري شده است. جا دارد به نيابت از همه فعالان اکوسيستم نوآوري کشور از اين بانک تشکر به عمل آورم.

رييس صندوق نوآوري و شکوفايي ضمن اظهار اميدواري نسبت به اينکه تفاهم‌نامه ميان اين صندوق و بانک پارسيان منشأ خير و برکت براي کشور و اقتصاد دانش‌بنيان شود، تاکيد کرد: آينده کشور در رشد اقتصاد دانش‌بنيان است. اهدافي چون نگهداشت نخبگان و صادرات با ارزش‌افزوده بالا و توسعه تکنولوژي همه در اقتصاد دانش‌بنيان جمع مي‌شود و طبيعي است که در همه دنيا نيز سرمايه‌گذاري‌هاي گسترده‌اي بر اقتصاد مبتني بر فناوري مي‌شود. 

خياطيان تصريح کرد: ما نيز اگر اهتمام بر توسعه تامين مالي فناوري نداشته باشيم، کشور دستخوش خطرات بسياري مي‌شود. بر اين مبنا وقت‌شناسي و شناسايي ضرورت توسعه اقتصاد دانش‌بنيان يک دغدغه ملي است. 

وي در بخش ديگري از سخنان خود گفت: بر اساس برنامه هفتم توسعه، دولت پيشنهاد داده است که سهم اقتصاد دانش‌بنيان از توليد ناخالص داخلي کشور تا پايان برنامه بايد به هفت درصد برسد. نيل به اين هدف کاري آسان نيست و زيرساخت‌ها و ابزارهاي متفاوتي را مي‌طلبد که مهم‌ترين آن‌ها تامين مالي است.

جزئيات تخصيص تسهيلات ويژه برنامه رشد توليد دانش‌بنيان

همچنين دکتر روح‌الله ذوالفقاري، معاون تسهيلات و تجاري‌سازي صندوق نوآوري و شکوفايي در اين نشست، با بيان اينکه شعار امسال صندوق اين است که هزار شرکت‌ دانش‌بنيان، هزار محصول دانش‌بنيان توليد کنند و افزايش ۱۰۰ همتي فروش داشته باشند، افزود: در اين راستا برنامه‌هاي مربوط به بازارسازي و توسعه صادرات محصولات شرکت‌هاي دانش‌بنيان در دست اقدام است. در اين چارچوب و بر اساس تفاهم‌نامه‌اي که امروز به امضا رسيد، بانک پارسيان هزار ميليارد تومان تسهيلات براي رشد توليد شرکت‌هاي دانش‌بنيان در نظر گرفته است. 

ذوالفقاري تصريح کرد: سقف تسهيلات تا اين لحظه براي هر شرکت ۵۰ ميليارد تومان تصويب شده و هدف اصلي ما شرکت‌هاي دانش‌بنيان کوچک و متوسط هستند. در اين راستا سعي کرديم فرايندي را طراحي کنيم که زمينه چابکي قابل ملاحظه‌اي در دريافت تسهيلات براي اين شرکت‌ها حاصل شود.

به نقل از روابط عمومي صندوق نوآوري و شکوفايي، به گفته وي، اين تسهيلات مختص شرکت‌هايي است که اعلام کنند توان رشد حداقل ۱.۵ برابر مقدار توليد و يا ۲ برابر فروش ريالي را دارند.