سوق سرمايه‌گذاري‌‌‌‌‌ها به سمت افزايش اشتغال‌زايي

تاریخ انتشار : 1402/05/08

دنياي‌اقتصاد : رئيس اتاق کرمان مي‌گويد: باوجوداينکه سرمايه‌گذاري‌هاي کلاني در حوزه معادن استان کرمان انجام‌شده‌است، همچنان وضعيت اشتغال‌زايي و حفظ اشتغال موجود در اين استان مساعد نيست و بايد تمرکز بيشتري بر اشتغال‌زايي شود.

 

رئيس اتاق بازرگاني، صنايع، معادن و کشاورزي کرمان با بيان اينکه سرمايه‌گذاري، پاشنه آشيل اقتصاد استان کرمان است، گفت: سرمايه‌گذاري‌‌‌‌‌ها به سمتي سوق پيدا کند که از ظرفيت‌ها و فرصت‌ها براي افزايش اشتغال استان استفاده‌شود.

سيدمهدي طبيب‌زاده، در نشست کميسيون سرمايه‌گذاري و امور زيربنايي اتاق کرمان، افزود: باوجوداينکه گفته مي‌شود سرمايه‌گذاري‌هاي بسياري به‌‌‌‌‌ويژه در معادن استان انجام‌شده، اما مشکل اشتغال در استان، همچنان مربوط به بحث سرمايه‌گذاري است.

 

وي با بيان اينکه سرمايه‌گذاري‌‌‌‌‌ها بايد بررسي شود که با چه اولويتي در استان و چه نوع سرمايه‌گذاري‌هايي صورت گيرد، ادامه داد: بر اساس آمارهاي اعلام‌شده، سال‌گذشته بيش از ۶۰‌هزار شغل در استان ايجادشده اما در مقابل بيش از ۴۰‌هزار شغل ريزش داشته و فقط ۲۰‌هزار شغل باقي ‌مانده‌است.

طبيب‌زاده عنوان کرد: از ميزان اشتغال ايجادشده ۷۰‌درصد مربوط به افراد با مدرک تحصيلي ديپلم و زير ديپلم بوده و همچنين ۷۰‌درصد اين تعداد نيز مربوط به خوداشتغالي‌‌‌‌‌‌هاي ‌تک‌نفره بوده‌است.

رئيس اتاق کرمان با اشاره به اينکه سرمايه‌گذاري‌هاي سنگيني در استان انجام‌شده‌است، افزود: باوجوداين همه ظرفيت وضعيت اشتغال استان مناسب نيست که يا آمار صحيح بيان نمي‌شود يا اشکالي در اين موضوع وجود دارد. وي گفت: بيش از ۵۰‌درصد بيکاران استان داراي مدرک تحصيلي ليسانس به بالا هستند و در اشتغال ايجادشده ۶/ ۰‌درصد افراد مدرک دکترا، ۲/ ۲‌درصد مدرک کارشناسي‌ارشد و ۱۰‌درصد مدرک کارشناسي دارند. طبيب‌زاده، با اشاره به اينکه همچنين در آمار اعلام‌شده ۳۹‌درصد براي بانوان و ۶۱‌درصد براي مردان اشتغال ايجاد شده‌است، افزود: عمده مشکل بيکاري و اشتغال مربوط به قشر فارغ‌‌‌‌‌التحصيلان دانشگاه‌‌‌‌‌ها و بانوان در سطح استان است.

کرمان به ايجاد اشتغال براي افراد با مدرک ديپلم نياز ندارد

در ادامه اين نشست سرپرست سازمان مديريت و برنامه‌‌‌‌‌ريزي استان کرمان گفت: آمارها در مورد وضعيت اشتغال و بيکاري در استان نشان مي‌دهد که در حال‌حاضر نياز به ايجاد اشتغال براي مقاطع تحصيلي ديپلم و زير‌ديپلم وجود ندارد و از سوي ديگر بيشتر تسهيلات ارائه‌شده در زمينه خوداشتغالي و عمدتا شغل ناپايدار بوده‌است.

محمدرضا وحيدي افزود: در نشستي با مدير چيني شرکت مديران خودرو در بم، اعلام شد که دانش‌‌‌‌‌آموختگان دانشگاه‌‌‌‌‌ها نيازهاي تکنولوژي اين کارخانه را برطرف نمي‌کنند که بتوانند براي آنها شغل ايجاد کنند که اين موضوع يک نقص جدي محسوب مي‌شود. وي ادامه داد: عمدتا خودروسازان اعلام مي‌کنند که يا نيروي کارگر ماهر وجود ندارند يا اينکه با تکنولوژي‌هاي روز آشنا نيستند.

وحيدي، تصريح کرد: پس از شنيدن اين صحبت‌‌‌‌‌ها مقرر شد کارگروهي متشکل از دانشگاه باهنر و ساير دانشگاه‌‌‌‌‌ها تشکيل و برنامه‌‌‌‌‌ريزي شود که از اوايل مهرماه سال‌جاري از ۱۳۵ واحد درسي مقطع کارشناسي ۴۰ واحد آن متناسب با نياز صنايع و با تدريس اساتيدي از صنايع مدنظر درنظر گرفته شود.

سرپرست سازمان مديريت و برنامه‌‌‌‌‌ريزي استان کرمان اظهار کرد: از طرف ديگر به‌نظر مي‌رسد آموزش‌هاي ارائه‌شده توسط سازمان آموزش فني و حرفه‌‌‌‌‌اي نيز دردي از بنگاه‌هاي ما درمان نمي‌کند و بايد کارگاه‌هاي آموزشي متناسب با نيازسنجي آموزشي در زمينه مهارتي برگزار شود.

وي اظهار کرد: در استان کرمان بايد رويکرد متفاوتي در آموزش و اشتغال وجود داشته باشد زيرا سرمايه‌گذاري‌‌‌‌‌ها انجام‌شده اما به دليل نبود نيروي انساني از ظرفيت کامل اين سرمايه‌گذاري‌‌‌‌‌ها به‌‌‌‌‌خوبي استفاده نمي‌شود.

وحيدي، با اشاره به تغيير مداوم بخشنامه‌‌‌‌‌هاي مربوط به قوانين و مقررات در کشور، بيان کرد: بخش‌خصوصي و سرمايه‌‌‌‌‌گذار ممکن است از همه آنها اطلاع نداشته باشد که پيشنهاد مي‌شود فرآيندهاي ارائه خدمات به سرمايه‌‌‌‌‌گذاران ساماندهي و الکترونيکي شود.

انتخاب ۱۰ پروژه سرمايه‌گذاري داراي اولويت در استان

رئيس کميسيون سرمايه‌گذاري و امور زيربنايي اتاق کرمان در ادامه اين نشست با بيان اينکه اين نشست به‌‌‌‌‌منظور هم‌‌‌‌‌انديشي براي طرح مسائل مختلف و در دستور کار قرار‌دادن آنها در نشست‌هاي کميسيون طي دوره دهم برگزار شده‌است، گفت: اميدواريم بتوان از همه نظرات مطرح‌شده براي توسعه زيرساخت‌هاي استان و سرمايه‌گذاري استفاده کرد.

علي نقوي، با اشاره به بر‌‌گزاري همايش فرصت‌هاي سرمايه‌گذاري استان در تيرماه سال‌گذشته افزود: در اين همايش ظرفيت‌ها، فرصت‌هاي مطالعاتي و سرمايه‌گذاري استان بررسي شد و در حال‌حاضر تقريبا آگاهي خوبي از محدوديت‌ها و ظرفيت‌هاي توسعه در بخش‌هاي مختلف به‌‌‌‌‌ويژه دانش‌‌‌‌‌بنيان وجود دارد.

وي ادامه داد: پيشنهاد مي‌شود ۱۰ اولويت مهم سرمايه‌گذاري در استان با همفکري مجموعه‌‌‌‌‌هاي مختلف و با توجه به محدوديت‌ها و ظرفيت‌ها به‌‌‌‌‌ويژه در حوزه انرژي و استفاده از تکنولوژي، درنظر گرفته شود و براي سرمايه‌گذاري روي صنايع پايين‌‌‌‌‌دستي با هدف ارزش‌‌‌‌‌افزوده بيشتر سرمايه‌گذاري جدي‌‌‌‌‌تري صورت گيرد. نقوي اظهار کرد: اتاق ابزارهايي مانند شوراي گفت‌‌‌‌‌وگوي دولت و بخش‌خصوصي در اختيار دارد که مي‌تواند مسائل مختلف را در سطح استاني و ملي پيگيري و همچنين در اصلاح قوانين و وضع قوانين جديد کمک کند.

در اين نشست موارد مختلفي در زمينه سرمايه‌گذاري مانند: مشکلات کلان اقتصاد کشور، کمبود برق و گاز، مسائل زيست‌محيطي، هدف‌گذاري صحيح براي سرمايه‌گذاري، داشتن نگرش جهاني به سرمايه‌گذاري‌‌‌‌‌ها، استفاده از انرژي‌‌‌‌‌هاي نوين، آموزش نيروهاي ماهر و تخصصي و مهارت‌‌‌‌‌آموزي به‌‌‌‌‌ويژه تربيت تکنسين‌‌‌‌‌ها، استفاده از قوانين دانش‌‌‌‌‌بنيان با هدف معافيت مالياتي صنايع بزرگ، رفع موانع فرهنگي کسب‌وکار و توسعه در استان و رعايت اصل عرضه و تقاضا مطرح شد.