لازمه ثبات اقتصادي بسترسازي براي رشد توليد است

تاریخ انتشار : 1402/05/09

به گفته يک کارشناس، وجود منابع و نيروي انساني متخصص در کشور باعث بهره‌وري اقتصاد و جذب سرمايه‌گذاري خارجي مي‌شود.

سيد جليل جلالي فر؛ کارشناس و تحليلگر تجارت خارجي در گفتگو با خبرنگار ايبِنا در خصوص اهميت فراهم سازي زمينه‌هاي لازم براي توسعه ارتباطات تجاري و جذب سرمايه گذاري خارجي در اقتصاد ايران گفت: سرمايه گذاري خارجي يکي از موضوعات مهم براي زمينه‌سازي توسعه اقتصادي است، چرا که سرمايه‌هايي که وارد اقتصاد يک کشور مي‌شوند کمک بسيار بزرگي به رشد و توسعه توليد مي‌کنند.


وي دراين باره افزود: آنچه در خصوص اقتصاد ايران بسيار حائز اهميت است اينکه خوشبختانه اقتصاد ايران ظرفيت‌هاي بزرگي براي جذب سرمايه‌هاي خارجي دارد، ضمن اينکه براي توسعه زير ساخت‌هاي توليد که به افزايش صادرات منتهي مي‌شود فرصت‌هاي خوبي در کشور وجود دارد، همچنين منابع و مواد اوليه و نيروي انساني متخصصي داريم که باعث بهره‌وري هر چه بيشتر اقتصاد و علاقمندي سرمايه‌هاي خارجي به سرمايه گذاري در اقتصاد ايران مي‌شود.


اين کارشناس و تحليلگر تجارت خارجي يادآور شد: سرمايه‌هاي خارجي بسيار علاقمند به سرمايه‌گذاري در ايران هستند فقط زمينه‌هاي داخلي با سياست‌گذاري‌هاي درست و قوانين ثابت و پايدار بايد فراهم شود. اگرسرمايه‌گذاري‌هاي خارجي با شرايط ويژه‌اي که مورد اشاره قرار گرفت در تکميل توليد و رساندن به بازار جذب شوند قطع به يقين منجر به تحولي عظيم در اقتصاد ايران مي‌شود.


وي علت عدم تحقق آمار‌هاي بسيار مطلوب در رشد توليد و افزايش صادرات را عنوان کرد و گفت: متاسفانه بخشي از عدم رشد بالاي توليد در حد ظرفيت‌هاي بسيار بزرگ اقتصاد ايران را مي‌توان به عدم تنظيم و تهيه سياست‌هاي تثبيت اقتصادي درست مرتبط کرد، چرا که اگر دولت‌هاي مختلف در اين موضوع تا کنون فعاليت درستي مي‌داشتند قطعا وضعيت توليد و صادرات ايران به مراتب از امروز بهتر بود.


وي خاطر نشان کرد: با اينکه همه مولفه‌ها براي توسعه اقتصاد ايران در بخش خارجي و توليد و صادرات فراهم است، اما نتوانسته ايم در بازار کشور‌هاي مختلف خوب ظاهر شويم، در حالي که ترکيه حتي در سياست خارجي با روسيه چالش‌هايي دارد و در موضوع اوکراين در برابر روسيه ايستاده، اما روسيه نمي‌تواند از بازار ترکيه خارج شود.


وي در ادامه بحث توضيح داد: اين در حالي است که ايران که در بسياري مواضع با روسيه در بحث سياست خارجي همسو است، اما قادر نيست روابط تجاري خود را با روسيه به اندازه اين روابط گسترش دهد به گونه‌اي که در سال ۲۰۲۲ زير ۲۰۰ ميليون دلار با روسيه تجارت داشته ايم که رقم بسيار کمي به شمار مي‌رود.

نويسنده: ميلاد شکري