کاهش رشد نقدينگي بيانگر تحول در سياست‌گذاري است

تاریخ انتشار : 1402/05/22

تهران- ايرنا- عضو کميسيون برنامه، بودجه ومحاسبات مجلس شوراي اسلامي گفت: رونق تجارت خارجي کشور باعث بهبود وضعيت تراز پرداخت‌ها و درآمدهاي ارزي و کاهش تورم کالاها شده و اميدوارکننده است.

«جعفر قادري» در گفت‌وگو با ايرنا اظهار داشت: امروز ما در حوزه اقتصادي به بازدارندگي رسيده‌ايم و فشارهاي آمريکا و اروپا نمي‌تواند اقتصاد ما را دچار تلاطم کند.

وي افزود: در سايه گسترش روابط دولت با کشورهاي منطقه‌ و همينطور آفريقا و آمريکاي جنوبي در يک سال اخير صادرات نفتي و غير نفتي ما افزايش چشمگيري داشته است.

اين نماينده مجلس گفت: رونق تجارت با کشورهاي مختلف و رشد اقتصادي چهار درصدي ناشي از آن باعث شده تا ضمن نزولي شدن رشد نقدينگي کشور، صرف سفته بازي در بازار ارز و طلا نشود و امروز شاهد آرامش قابل توجهي در اين حوزه باشيم.

قادري خاطرنشان کرد: در حوزه بازار خودرو و مشابه آن بازار مسکن ما شاهد يک آرامش نسبي هستيم، اگرچه هنوز خودروهاي خارجي قابل توجهي به کشور وارد نشده اما حرکت خوبي در اين مسير شروع شده و ادامه کار در کنار ثبات بازار ارز شرايط مطلوبي را براي کشور رقم خواهد زد.

عضو کميسيون برنامه و بودجه مجلس افزود: پيش از اين رشد نقدينگي بالاي ۴۰ درصد را داشتيم که اين رشد نقدينگي امروز به کمتر از ۳۰ درصد رسيده و اين نشان دهنده يک تحول اساسي در حوزه سياست‌گذاري اقتصادي کشور است.

وي اظهار داشت: گسترش روابط اقتصادي با کشورهاي بزرگي همچون چين و روسيه و مبادلات اقتصادي گسترده با ديگر کشورها باعث رونق تجارت کشور ما شده و ما امروز ثمرات اقتصادي مثبت آن را در بهبود وضعيت تراز پرداخت‌ها و درآمدهاي ارزي و کاهش تورم کالاها مشاهده مي‌کنيم، کما اينکه بر اساس اعلام رئيس کل بانک مرکزي تورم کالايي در تيرماه به صفر رسيده که اميدوارکننده است.