ايجاد جهش در شرکت‌هاي دانش‌‌‌بنيان با تامين سرمايه

تاریخ انتشار : 1402/06/06

دنياي‌اقتصاد : رئيس مرکز توسعه فناوري‌‌‌هاي راهبردي با اشاره به فعاليت شرکت‌هاي بالغ دانش‌‌‌بنيان که روياهايي براي توسعه بازار و محصول خود دارند، ولي سرمايه لازم را ندارند، گفت: رويداد «نکست» با هدف ارتقاي فعاليت اين شرکت‌ها تعريف و اجرايي مي‌شود. به گزارش «ايسنا»، نشست خبري جايزه ملي فناوري نکست (نوآوري کارآفرينان سرآمد توسعه) با حضور شقايق حق‌‌‌جوي جوانمردي، رئيس مرکز توسعه فناوري‌‌‌هاي راهبردي معاونت علمي، فناوري و اقتصاد دانش‌‌‌بنيان رياست‌جمهوري برگزار شد.

وي در اين نشست يکي از مهم‌ترين وظايف معاونت علمي را دانش‌‌‌بنيان کردن صنايع بزرگ کشور و افزايش سهم اقتصاد در توسعه فناوري عنوان کرد و افزود: دانش‌‌‌بنيان کردن اقتصاد کشور و توسعه فناوري، مردمي‌‌‌سازي اقتصاد و افزايش بهره‌‌‌وري صنايع از ديگر ماموريت‌‌‌هاي معاونت علمي است که تحقق آن در گرو بهبود فضاي کسب‌وکار است. حق‌‌‌جوي جوانمردي ادامه داد: در اين راستا لازم است سرمايه انساني ارتقا پيدا کند، شرکت‌هاي دانش‌‌‌بنيان توانمند شوند و نظام تامين مالي ارتقا يابد، ضمن آنکه توان محصولات صادراتي کشور افزايش پيدا کند.

رئيس مرکز توسعه فناوري‌‌‌هاي راهبردي با اشاره به فناوري‌‌‌هاي نوظهور، گفت: فناوري‌‌‌هاي نوظهور موضوعي بسيار جدي در توسعه اکوسيستم فناوري کشور است و نمونه آن حوزه هوش مصنوعي است که تحولات زيادي ايجاد کرده، به گونه‌‌‌اي که روش‌هاي قبلي را ناکارآمد کرده است. حق‌‌‌جوي جوانمردي اظهار کرد: يکسري از شرکت‌هاي فناور يا بالغي هستند که برنامه‌‌‌هايي براي توسعه بازار يا محصولات خود دارند، ولي برنامه يا سرمايه در گردش لازم را ندارند و رويداد جايزه «نکست» (نوآوري کارآفرينان سرآمد توسعه) در اين راستا تعريف شده است. وي با اشاره به جايزه ملي فناوري «نکست»، خاطرنشان کرد: در معاونت علمي چهار رويکرد را تعريف کرديم که شامل تمرکز، تمايز، تعالي و راهبري است. تمرکز به اين معناست که داشته‌‌‌هاي خود را به صورت هدفمند تخصيص دهيم و زماني که مي‌‌‌خواهيم سرمايه انساني را ارتقا دهيم، بر حوزه‌‌‌هايي متمرکز شويم که ارزش‌افزوده ايجاد کنند. تمايز نيز به اين معني است که ما در اين اکوسيستم به اميد تازه و روياهاي جديد محتاجيم و بر اين باور هستيم که اين روياها دست‌‌‌يافتني هستند. رئيس مرکز توسعه فناوري‌‌‌هاي راهبردي، تعالي را به معناي انجام کارها با کيفيت بيشتر و بالاتر دانست و گفت: اين حوزه مهم‌ترين ماموريت‌‌‌ معاونت علمي، فناوري و اقتصاد دانش‌‌‌بنيان رياست‌جمهوري است و رويکرد راهبري به اين معناست که نقش ما شناسايي کنشگرهايي در بين مردم و بخش خصوصي و شرکت‌هاي دانش‌‌‌بنيان است. وي گفت: يکي از گروه‌‌‌هايي که کمتر به آن توجه شده، شرکت‌هاي بالغ است.‌‌‌ اين شرکت‌ها با استفاده از زيرساخت‌‌‌هايي، بازار خودشان را مي‌‌‌شناسند. گاهي اوقات برنامه‌‌‌ها و روياهايي دارند، اما سرمايه در گردش کافي ندارند و براي اينکه جهشي در آنها ايجاد شود، به کمک و سرمايه مالي جديد نياز دارند. حق‌‌‌جوي جوانمردي تاکيد کرد: مخاطبان جايزه «نکست» همين شرکت‌ها هستند و اميدواريم با کمک رسانه، حرکتي اميدآفرين را با فناوري‌‌‌هاي نوظهور رقم بزنيم.