بخش‌هاي مختلف اقتصادي بيشتر وام گرفتند

تاریخ انتشار : 1402/06/07

طبق آمارهاي رسمي منتشر شده طي دو سال گذشته تامين مالي بخش‌هاي مختلف اقتصادي و توليد که عمدتا از طريق شبکه بانکي بوده، وضعيت بهتري نسبت به گذشته داشته است و مي‌توان به افزايش ۴۵.۳ درصدي تسهيلات به اين بخش‌ها در سال گذشته نسبت به سال ۱۴۰۰ اشاره کرد.

به گزارش ايسنا، سرمايه‌گذاري و تامين مالي توليد يکي از محورهاي اصلي برنامه‌ريزي شده دولت سيزدهم طي دو سال گذشته بوده است که بنا بر آمارهاي رسمي منتشر شده، رشد قابل توجهي نسبت به سال‌هاي قبل و دولت گذشته داشته است.

بر اساس آمارهاي رسمي منتشر شده بانک مرکزي، حجم تسهيلات پرداختي به بخش هاي اقتصادي در سال جاري رشد قابل توجهي داشته است، چرا که کل تسهيلات پرداخت شده شبکه بانکي کشور به بخش هاي مختلف اقتصادي در چهار ماهه امسال معادل ۱۳۵۷۰ هزار ميليارد ريال بوده و اين ميزان نسبت به دوره مشابه سال قبل ۲۸.۸ درصد افزايش را نشان مي‌دهد.

همچنين مجموعه شبکه بانکي به عنوان اصلي‌ترين تامين کننده منابع مالي توليد در کشور همواره تسهيلات پرداختي را به سمت بخش‌هاي مولد اقتصاد سوق داده‌اند، چرا که آمارها حاکي از افزايش ۴۵.۳ درصدي تسهيلات پرداخت شده شبکه بانکي کشور به بخش‌هاي مختلف اقتصادي در سال گذشته نسبت به سال ۱۴۰۰  است. همچنين ۸۴.۶ درصد از کل تسهيلات پرداختي معادل ۳۷۶۲۶.۲ هزار ميليارد ريال به صاحبان کسب و کار (حقوقي و حقيقي) پرداخت شده و ۶۱.۶ درصد از کل تسهيلات پرداختي براي تأمين مالي سرمايه در گردش واحدهاي توليدي اختصاص يافته است.

از سوي ديگر آمارها نشان مي‌دهد که تسهيلات پرداختي بانک‌ها در سه ماهه سال جاري معادل ۹۲۱۳.۵ هزار ميليارد ريال بوده که ۸۵.۲ درصد آن به صاحبان کسب و کار (حقوقي و حقيقي) و ۱۴.۸درصد آن به مصرف‌کنندگان نهايي (خانوار) تعلق گرفته است.

گسترش تأمين مالي زنجيره‌اي يکي از روش‌هاي تامين مالي توليد بوده که طبق آمارهاي منتشر شده ۶۲ هزار ميليارد تومان اوراق گام در قالب زنجيره تا خرداد ماه امسال منتشر شده است.

از سوي ديگر در راستاي پرداخت تسهيلات مبتني بر صورت‌حساب الکترونيکي، ۳۷ هزار و ۴۰۶ صورتحساب الکترونيک با ارزش مجموع ۹۱۵ هزار ميليارد تومان تا خرداد ماه سال جاري توسط بانک‌هاي عامل استعلام شده است.

اعطاي تسهيلات به ۹۴۵ طرح روستا تعاون به مبلغ ۱۰۵۳ ميليارد تومان از تسهيلات اشتغال پايدار روستايي، پرداخت مبلغ ۳۵، ۶۹۵ ميليارد ريال تسهيلات ارزان قيمت توسط بانک توسعه تعاون به ايجاد اشتغال پايدار روستايي از ابتداي دولت مردمي تا پايان اسفند ماه سال گذشته، کمک بلاعوض براي توسعه تعاوني‌هاي فراگير ملي و سهامي عام به مبلغ ۲۹۷۰۰ ميليون ريال، پرداخت مبلغ ۴۱۰ هزار ميليارد ريال  تسهيلات هدفمند به فعالان بخش تعاون از ابتداي دولت سيزدهم تا پايان اسفند ماه سال ۱۴۰۱، رشد ۸۰ درصدي تسهيلات پرداختي به بخش کشاورزي تا پايان آبان ماه سال گذشته نسبت به پايان آبان ماه سال ۱۴۰۰ به مبلغ بيش از ۱۵۷ هزار ميليارد تومان، افزايش ۸۸ درصدي پرداخت غرامت ناشي از خسارات طبيعي به کشاورزان در سال دوم دولت سيزدهم به مبلغ ۳۲۷۳ ميليارد تومان در مقايسه با سه سال پاياني دولت گذشته و غيره از جمله اقدامات صورت گرفته در دو سال گذشته در سرمايه‌گذاري و تامين مالي توليد بوده است.

توسعه و تنوع‌بخشي به روش‌هاي تأمين مالي توليد نيز همواره در دستور کار قرار داشته است؛ به گونه‌اي که مي‌توان به طراحي و اجراي تامين مالي توليد در قالب هدايت منابع تبصره ۱۸ قانون بودجه ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱، توسعه دامنه شمول وثايق بانکي، طراحي و انتشار اوراق سپرده نفتي، طراحي و راه‌اندازي شرکت - پروژه سهامي عام  و پرداخت تعداد ۱.۷ ميليون فقره و به مبلغ  ۶۳ همت تسهيلات خرد بر مبناي اعتبارسنجي و  بدون وثايق اشاره کرد.