فرصت سرمايه‌گذاري ۶۴٨ هزار ميليارد توماني در مناطق آزاد

تاریخ انتشار : 1402/06/08

دبير شوراي عالي مناطق آزاد تاکيد کرد: تا به امروز ۶۴٨ هزار ميليارد تومان بسته سرمايه‌گذاري طراحي کرديم که در سايت مناطق آزاد قابل مشاهده است.

به گزارش اقتصادي ايلنا، حجت عبدالملکي در مراسم رونمايي از ٨۵٠ بسته‌ سرمايه‌گذاري، با بيان اينکه دولت در دو سال گذشته در بخش‌هاي مختلف اقتصادي موضوعاتي را پيگيري کرده که بخشي از اين موضوعات قابل ارائه هستند، گفت: ۴٨ منطقه ويژه اقتصادي فعال در کشور وجود دارد. امروز يک سوم صادرات نفتي از اين مناطق انجام مي‌شود که ارزش آن در سال گذشته به ١٨ ميليارد دلار بوده است.

وي ادامه داد: در سال ١۴٠١ پس از سال‌هاي طولاني تراز تجاري هفت منطقه آزاد، مثبت شد در حالي که در چند سال گذشته اين عدد منفي بود. 

دبير شوراي عالي مناطق آزاد با بيان اينکه در اين مناطق بر روي جهش بر سرمايه گذاري و صادرات تمرکز کرده‌ايم، اظهار داشت: ماموريت اين مناطق بر اجراي سياست‌هاي اقتصادي مقاومتي است. طراحي‌هاي بسته‌هاي هاي سرمايه گذاري در واقع چکيده فرصت‌هاي سرمايه گذاري هستند.

عبدالملکي با اشاره به سه بخش از بسته‌هاي سرمايه‌گذاري تصريح کرد: بخش اول از طراحي اين بسته مطالعات امکان سنجي است. در اين بخش، شاخص سودآوردي و بازدهي تعيين شده که ميزان اين شاخص بين ٢٠ درصد تا ۵٠ درصد بوده است. بخش دوم اين طراحي‌ها تامين زيرساخت‌هاي پروژه و بخش سوم تسهيل ارائه مجوزهاي بي‌نام است که براي تمام‌ها پروژه‌ها تعريف شده چراکه همواره مشکلاتي که سرمايه گذاران از آن گله داشتند، فرايند طولاني اخذ مجوزها بوده و مي‌گفتند تا مجوزها را بگيريم پير شده‌ايم.

وي با بيان اينکه بخش اول از اين بسته‌ها ١٨ ارديبهشت ماه به ارزش ٢٣٠ هزار ميليارد تومان اعلام شد، خاطرنشان کرد: همچنين در نمايشگاه اکسپو ٣٧٠ بسته به ارزش ٢٠٠ هزار ميليارد تومان را رونمايي کرديم. امروز هم بسته سوم به ارزش ٢١٨ هزار ميليارد تومان رونمايي مي شود.

دبير شوراي عالي مناطق آزاد افزود: تا به امروز ۶۴٨ هزار ميليارد تومان بسته سرمايه‌گذاري طراحي کرديم که در سايت مناطق آزاد قابل مشاهده است.

عبدالملکي با بيان اينکه بازاريابي ١٠٠ بسته آغاز شده است، ابراز داشت: در رويداد نمايشگاه جهاني سرمايه‌گذاري در چين در ماه جاري حضور خواهيم داشت و اين فرصت خوبي براي ارائه بسته‌ها خواهد بود. به سرمايه‌گذاران فرصت داديم تا درباره اين بسته‌ها مطالعات داشته باشد و شش ماه دوم سال نتايج بازاريابي را مي‌بينيم.