۱۵۰ بسته سرمايه‌گذاري در منطقه ويژه اقتصادي پارسيان آماده شد

تاریخ انتشار : 1402/06/19

بندرعباس - ايرنا - مديرعامل منطقه ويژه اقتصادي پارسيان گفت: هم‌اکنون ۱۵۰ بسته سرمايه‌گذاري در زمينه‌هاي مختلف اقتصادي و توليدي در اين منطقه ويژه، آماده ارائه به سرمايه‌گذاران است.

به گزارش ايرنا از روابط عمومي منطقه ويژه اقتصادي پارسيان، سيد علي اصغر علامه عصر شنبه در حاشيه بازديد عبدالملکي مشاور رييس جمهور و دبير شورايعالي مناطق آزاد و ويژه کشور از غرفه منطقه ويژه پارسيان اظهار کرد: در ۲ سال گذشته فعاليت دولت سيزدهم، نيز ۴۰ پروژه در حوزه زيرساختي و ۲۰ قرارداد و تفاهم‌نامه در حوزه سرمايه‌گذاري در اين منطقه ويژه اقتصادي به امضا رسيد.

وي بيان کرد: در اين مدت همچنين در حوزه ساخت بندر و صادرات و واردات نيز در حالي که در مرحله ساخت پروژه بندر بوديم، حدود ۲ ميليون تن مواد غيرنفتي از اين منطقه ويژه به خارج از کشور صادر شد.

مديرعامل منطقه ويژه اقتصادي پارسيان با اذعان به اينکه کار اصلي در جنگ اقتصادي امروز بر دوش سرمايه گذاران و توليدکنندگان است، اظهار کرد: بايد خودمان بدنبال جذب سرمايه گذار باشيم چرا که اگر سرمايه‌گذاران متوجه شوند، دولت و مسئولان در کنار آنان بوده و دغدغه رفع مشکل آنان دارند با تمام وجود با همه مشکلات به کار خود ادامه مي دهند.

پيشنهاد ايجاد منطقه ويژه اقتصادي مشترک ايران و عربستان با محوريت پارسيان

مديرعامل منطقه ويژه اقتصادي پارسيان همچنين باتوجه به نزديکي فاصله دريايي اين منطقه ويژه با کشورهاي عربستان و قطر و همچنين بندر تخصصي در حال احداث صنايع معدني، فلزي و پتروشيمي کشور در اين منطقه پيشنهاد داد: منطقه ويژه مشترک با کشور عربستان با محوريت اين شهرستان ايجاد شود.

علامه تصريح کرد: منطقه ويژه پارسيان، يکي از بزرگترين مناطق ويژه کشور بوده که از سال ۱۳۸۶ به دست جوانان ايراني ساخته شد اما متاسفانه به دلايل مختلف دچار رکود شد و البته در ۲ سال اخير با حمايت دولت سيزدهم از رکود خارج شده و روزانه در حال توسعه و رساندن خود به جايگاه واقعي است

وي با بيان اينکه همه ما مي‌دانيم در حوزه توليد، سرمايه‌گذاري و جذب سرمايه گذار در ۴۰ سال گذشته شکست خورده‌ايم، عنوان کرد: در حوزه خليج‌فارس رقباي ما داخلي نيستند بلکه خارج از کشور هستند و بيشتر از ايران در جذب سرمايه گذار موفق بوده‌اند.

اين مسوول يادآورشد: منطقه ويژه پارسيان غربي‌ترين نقطه هرمزگان، همجوار با پايتخت انرژي ايران پارس جنوبي و در کنار ساحل خليج‌فارس قرار دارد.

منطقه ويژه اقتصادي پارسيان به دليل قرارگيري در ۴۰ کيلومتري عسلويه و ۱۷ کيلومتري فرودگاه عسلويه، نزديکي به مخزن گازي پارس جنوبي، يکي از مناطق ويژه منحصر به‌فرد در سطح کشور است که در محل اتصال سه استان هرمزگان، بوشهر و فارس قرار گرفته است.

اين منطقه در غربي‌ترين نقطه استان هرمزگان، شرقي‌ترين نقطه بوشهر و جنوبي‌ترين منطقه استان فارس قرار دارد و به دليل قرار گرفتن در مسير کريدور انتقال گاز سراسري خط هفتم، خط انتقال ميعانات گازي به ستاره خليج‌فارس و ساير ميدان‌هاي گازي و نفتي، در موقعيت طلايي براي سرمايه‌گذاري قرار گرفته و براي توليد بيش از ۱۴ ميليون تن محصولات پتروشيمي، چهار ميليون تن فولاد، يکهزار و ۴۰۰ تن پودر آلومينا، پنج هزار مگاوات برق و آب شيرين کن ۷۵۰ هزار مترمکعبي طراحي شده است.

منطقه ويژه صنايع انرژي بر پارسيان يکي از قطب‌هاي توسعه صنعتي کشور با وسعت ۹ هزار و ۸۰۰ هکتار با امتيازاتي از جمله استقرار در کنار مخازن گازي پارس جنوبي به عنوان بزرگ‌ترين مخزن گازي جهان، نزديکي به ذخاير گازي ايران و قطر، نزديکي به منطقه ويژه اقتصادي پارس (عسلويه)، دسترسي به آب‌هاي آزاد و خطوط حمل و نقل دريايي، در فاصله ۲۰ کيلومتري تا فرودگاه بين المللي خليج فارس (عسلويه) است.