تحريم‌ها جايي در صنعت پتروشيمي ايران ندارند

تاریخ انتشار : 1402/06/27

صنعت ارزش‌آفرين، اشتغال‌زا و ارزآور پتروشيمي حرکت جهنده و تحولي را آغاز کرده است.

به گزارش ايبِنا، مرتضي شاهميرزايي امروز (يکشنبه، ۲۶ شهريورماه) در آيين گشايش هفدهمين نمايشگاه بين‌المللي ايران‌پلاست ضمن خوش‌آمدگويي به معاون رئيس‌جمهوري، وزيران نفت و صنعت، معدن و تجارت (صمت)، سفرا و نمايندگان مجلس، مديران‌عامل هلدينگ‌ها و شرکت‌هاي پتروشيمي و همه فعالان صنعت پتروشيمي اظهار کرد: صنعت پتروشيمي ايران در ۴۴ سال گذشته، صنعتي وابسته در تأمين کالا و تجهيزات، موادشيميايي و کاتاليست و حتي بهره‌برداري از واحد‌ها بود.

وي افزود: توليد واقعي صنعت پتروشيمي در سال ۵۶ حدود ۱.۵ ميليون تن بود که امروز با وجودي که کشور حدود ۱۵ سال درگير جنگ و بازسازي واحد‌هاي پتروشيمي بود، ظرفيت نصب‌شده صنعت پتروشيمي به بالاي ۹۲ ميليون تن در سال رسيده و روزانه معادل يک ميليون و ۱۰۰ هزار بشکه خوراک مجتمع‌هاي پتروشيمي است.

مديرعامل شرکت ملي صنايع پتروشيمي به فعاليت ۶۷ مجتمع توليدي و سه مجتمع سرويس‌هاي جانبي در کشور اشاره کرد و گفت: چشم‌انداز ما براي آينده صنعت پتروشيمي بسيار خيره‌کننده و جذاب است و برنامه‌هاي توسعه‌اي هفتم توسعه پارسال آماده شد و برنامه هشتم توسعه نيز هم‌اکنون نهايي شده و آماده است.

شاهميرزايي از ۱۵۰ ميليارد دلار فرصت سرمايه‌گذاري در صنعت پتروشيمي ايران در افق پايان برنامه هشتم توسعه خبر داد و تصريح کرد: اين فرصت‌ها بخش‌هاي مختلف صنعت از بالادست تا ميان‌دست و پايين‌دست را شامل مي‌شود.

فروش اعتباري بالغ بر ۲۸ هزار ميليارد تومان در ۵ ماه اخير

وي با بيان اينکه افزايش ۲۰ برابري مهمانان خارجي در هفدهمين نمايشگاه ايران‌پلاست نسبت به سال گذشته به اين معناست که تهديد‌ها و تحريم‌هاي اقتصادي در اين صنعت جايي ندارد و از اين مرز‌ها عبور کرده‌ايم، اظهار کرد: بسياري از مهمانان خارجي اين نمايشگاه به‌منظور برنامه‌ريزي براي سرمايه‌گذاري در صنعت پتروشيمي ايران در اين نمايشگاه حضور يافته‌اند.

به گفته معاون وزير نفت در امور پتروشيمي، بخشي از فضاي نمايشگاهي نمايشگاه دائمي بين‌المللي تهران به نمايشگاه ايران‌پلاست اختصاص مي‌يافت، اما امروز کل فضاي نمايشگاهي به هفدهمين دوره اين نمايشگاه تخصيص داده شده است.

شاهميرزايي تأکيد کرد: شرکت ملي صنايع پتروشيمي با کمک هلدينگ‌ها و انجمن‌هاي پتروشيمي بر آن است که با رويکرد دولت سيزدهم و با اتخاذ سياست‌هاي ابلاغي وزير نفت به تکميل زنجيره ارزش دست يابد.

وي با اشاره به اينکه تا پايان دولت سيزدهم در توليد کاتاليست‌هاي صنعت خودکفا مي‌شويم، افزود: بر اساس برنامه‌ريزي انجام‌شده همه کالا و تجهيزات اين صنعت نيز بومي‌سازي خواهد شد.

مديرعامل شرکت ملي صنايع پتروشيمي به امضاي تفاهم‌نامه شرکت ملي صنايع پتروشيمي و سازمان صنايع کوچک و شهرک‌هاي صنعتي ايران در سال گذشته اشاره کرد و گفت: بر اساس اين تفاهم‌نامه، شرکت‌هاي پتروشيمي فروش اعتباري محصولات پتروشيمي در بورس کالا را براي واحد‌هاي پايين‌دست آغاز کردند، به‌طوري که در پنج ماه اخير ۲۸ هزار ميليارد تومان فروش اعتباري انجام شده است که اگر اين واحد‌ها مي‌خواستند تسهيلات در اين زمينه دريافت کنند بسيار زمان‌بر بود.

شاهميرزايي با تأکيد بر اينکه صنعت ارزش‌آفرين، اشتغال‌زا، ارزآور پتروشيمي حرکت جهنده و تحولي را آغاز کرده است، تصريح کرد: صنعت پتروشيمي، صنعتي سبز است و ۳۵ درصد فضاي صنعتي پتروشيمي را فضاي سبز تشکيل مي‌دهد. انتظار داريم ديگر دستگاه‌ها از جمله سازمان حفاظت محيط زيست، وزارت صمت و... در اين راه ما را ياري کنند تا طرح‌هاي پتروشيمي با سرعت بالاتري نهايي شوند.