بهبود نرخ سرمايه‌گذاري در بخش ساختمان از منفي ۹.۴ درصد به مثبت ۱.۷ درصد

تاریخ انتشار : 1402/07/03

جزئيات رشد اقتصادي ۶.۲ درصدي سه ماهه ابتدايي سال ۱۴۰۲ از سوي رئيس کل بانک مرکزي در جلسه رصد اقتصادي دولت تشريح شد.

به گزارش ايبِنا، در ادامه جلسات هفتگي صبحگاهي اقتصادي دولت، صبح امروز يکشنبه نيز جلسه رصد اقتصادي به رياست دکتر سيد ابراهيم رئيسي و با حضور اعضاي تيم اقتصادي دولت برگزار شد.

تشريح جزئيات گزارش بانک مرکزي از رشد اقتصادي سه ماهه اول سال ۱۴۰۲ موضوع اصلي جلسه امروز بود. بر اساس اين گزارش، در حالي که رشد اقتصادي کشور در سه ماهه اول سال گذشته به ۱.۹ درصد رسيده بود، اقتصاد ايران در سه ماهه اول سال جاري توانست در اثر بهبود قابل توجه توليد و رشد کم‌سابقه بخش خدمات، به رشد اقتصادي ۶.۲ درصدي دست يابد.

گزارش بانک مرکزي نشان مي‌دهد نرخ رشد گروه خدمات در سه ماهه ابتدايي سال جاري ۶.۲ درصد، بخش نفت ۱۶.۵ درصد، گروه صنايع و معادن ۳.۷ و گروه کشاورزي ۲.۲ درصد بوده است.

در سمت تقاضا نيز رشد مخارج مصرفي بخش خصوصي از ۶.۴ به ۸.۲ درصد و افزايش تشکيل سرمايه ناخالص از منفي ۱.۴ به مثبت ۲ درصد و همچنين افزايش صادرات از ۷.۲ به ۹.۴ و کاهش واردات از ۱۴.۶ به ۵.۵ درصد از عوامل رشد ۶.۲ درصدي رشد اقتصادي سه ماه اول امسال عنوان شده است.

در جلسه امروز گزارشي هم از بخش مسکن ارائه شد که طبق آن نرخ رشد تشکيل سرمايه در بخش ساختمان با بهبود قابل ملاحظه در سه ماهه ابتدايي سال نسبت به مدت مشابه سال قبل از منفي ۹.۴ درصد به مثبت ۱.۷ درصد رسيده است.

بر اساس اين گزارش قيمت مسکن هم در تهران در مرداد ماه امسال نسبت به ماه قبل از آن ۱ درصد کاهش داشته است.

ارائه گزارش از وضعيت کالا‌هاي اساسي در بازار هم بخش پاياني جلسه امروز بود که رئيس جمهور نکات و تذکرات لازم را درباره تامين و قيمت برخي از اين کالا‌ها بيان کرد.