تامين مالي طرح‌هاي زيرساختي ايران به دور از سياست زدگي

تاریخ انتشار : 1402/07/04

وزير امور اقتصادي و دارايي از بانک سرمايه‌گذاري زيرساخت آسيا خواست راه‌ها و ابزارهايي را براي حمايت از پروژه‌هاي کشورمان ابداع کند

به گزارش خبرگزاري مهر، سيد احسان خاندوزي طي سخناني در اجلاس ساليانه بانک سرمايه‌گذاري زيرساخت آسيا، تاکيد کرد: تجربه اين نهاد نوظهور، بانک سرمايه‌گذاري زيرساخت آسيا، به دليل نقش برجسته توسعه‌اي آن به عنوان يک اهرم اقتصادي و توسعه براي يکپارچگي اجتماعي-اقتصادي کشورهاي عضو، واقعاً الهام‌بخش و شايسته تقدير و افتخار است.

وي افزود: ما استراتژي شرکتي AIIB را که با آرمان‌هاي کشورهاي عضو آن همسو است و به شکلي انعطاف‌پذير به نيازهاي در حال رشد توسعه‌اي و بحران‌ها و تحولاتي که جهان در زمينه‌هاي اقتصاد و توسعه شاهد آن است، پاسخ مي‌دهد، مي‌ستاييم.

خاندوزي يادآور شد: در پايان آگوست ۲۰۲۳، مجموع تأمين مالي تصويب شده توسط بانک ۴۳ ميليارد و ۶۴ ميليون دلار آمريکا بود. تنها در سال ۲۰۲۲، AIIB تعداد ۴۲ پروژه را در بخش‌ها و کشورهاي مختلف به ارزش ۶ ميليارد و ۸۰۰ ميليون دلار تصويب کرد.

وزير اقتصاد با يادآوري اينکه جمهوري اسلامي ايران يکي از اعضاي مؤسس بانک است، افزود: پروژه‌هاي زيرساختي متعددي از سوي ايران معرفي شده و هيئت‌هاي بانک به کشورمان اعزام شد و جلسات متعددي نيز برگزار شد، اما اين پروژه‌ها در مراحل مختلف به حالت تعليق درآمده است.

وي ادامه داد: همچنين بسياري از پروژه‌هاي زيربنايي ديگر در زمينه‌هاي محيط زيست، آب و فاضلاب، انرژي، حمل و نقل و بهداشت وجود دارد که مي‌تواند معيارهاي بانک را برآورده نمايند.

خاندوزي تاکيد کرد: ما از بانک مي‌خواهيم راه‌ها و ابزارهايي را براي حمايت از پروژه‌هاي ما ابداع کند. در بيشتر اين زمينه‌ها مي‌توان پروژه‌هاي فرامرزي را تعريف کرد، به ويژه پروژه‌هاي زيست محيطي هيچ گونه چالش سياسي در زمينه همکاري بانک با کشورهاي عضو ايجاد نمي‌کند.

وزير اقتصاد با تاکيد بر اينکه اين پروژه‌ها در راستاي اهداف توسعه پايدار است، گفت: به عنوان مثال، بانک مي‌تواند براي حفظ اکوسيستم به تأمين مالي پروژه‌هاي فاضلاب در کشورهاي حاشيه درياي خزر توجه کند. همچنين پروژه‌هاي ريلي بين ايران و عراق و پروژه‌هاي انرژي سبز بين ايران و چين. علاوه بر اين، در استان خوزستان در ايران بحران ريزگرد داريم. اين يک بحران زيست محيطي در منطقه است. لذا، تأمين مالي پروژه اثرات خارجي مثبتي خواهد داشت که مي‌تواند به رفع بحران در کشورهاي همسايه ايران، مانند عراق نيز کمک کند.

خاندوزي در پايان گفت: اميدواريم روابط ما با AIIB در اين مرحله حساس از تاريخ کشورمان تقويت شود. من از اين فرصت استفاده مي‌کنم و تعهد کامل خود را براي همکاري با يکديگر جهت ارتقاي همکاري و پايداري مشارکت‌مان به منظور دستيابي به اهداف و آرمان‌هاي مشترکمان را به شما اطمينان مي‌دهم.

خاندوزي همچنين در حاشيه نشست دقايقي با رئيس بانک سرمايه‌گذاري زيرساخت آسيا درباره پروژه‌هاي سرمايه‌گذاري مدنظر ايران گفت‌وگو کرد.

بر اساس اين گزارش، وزير امور اقتصادي و دارايي کشورمان در نشستي که بعد از ۴ سال برگزار مي‌شد، سومين سخنران نشست بود. در اين نشست ۲۷ نفر از وزراي کشورهاي مختلف با نمايندگان کشورها صحبت کردند.