بازگشت ۱۲۴ هزار نيروي کار با احياي ۵۷۰۰ واحد توليدي در دولت سيزدهم

تاریخ انتشار : 1402/07/08

دولت سيزدهم با احياي ۵۷۰۰ واحد صنعتي راکد و نيمه تعطيل در کشور، بيش از ۱۲۴ هزار کارگر بيکار شده را به چرخه توليد بازگرداند.

به گزارش ايبِنا، نهضت احياي واحد‌هاي اقتصادي يکي از راهبرد‌هاي دولت سيزدهم بود که در اين زمينه نهاد‌هاي مختلف دست به کار شدند تا با رفع موانع پنج هزار و ۷۰۰ واحد صنعتي که با سرمايه بيش از ۱۳۵ هزار ميليارد تومان دچار تعطيلي و رکود شده بود، را فعال کنند.

دولت سيزدهم با اختصاص ۴۱ هزار ميليارد تومان تامين منابع از محل تسهيلات و ابزار‌هاي مالي از طريق صندوق احيا و زنجيره تامين براي بنگاه‌هاي مساله دار در کمتر از ۲ سال فعاليت خود نه‌تن‌ها به بخش توليد کمک کرد، بلکه اشتغال نيروي کار را تامين کرد و باري از دوش کارگران بيکار شده را برداشت و آن‌ها را به محيط کاري بازگرداند.

دبيرخانه نهضت احياي واحد‌هاي اقتصادي در جهت حمايت از توليدکنندگان و نيروي کار اقدامات مختلفي از جمله ايجاد و ساماندهي شبکه احياگران سه هزار و ۲۰۰ نفري، حل پرونده‌هاي حقوقي و بانکي بنگاه‌هاي اقتصادي، تهيه و تدوين بسته‌هاي جامع ظرفيت‌هاي سياستي و حمايتي دولت، طراحي اولين پارک و پرديس احياي واحد‌هاي اقتصادي، شناسايي واحد‌هاي غيرفعال، نيمه فعال، روبه افول، طرح نيمه‌تمام و طرح‌هاي زير ظرفيت اقتصادي، رصد و پايش واحد‌هاي اقتصادي و برگزاري تور‌هاي احيا را انجام داد.

 

طبق گزارش اين دبيرخانه، بيش از ۴۷ هزار واحد نيمه فعال در کشور شناسايي شد که در حدود ۲ سال فعاليت اين دولت پنج هزار و ۷۰۰ واحد احيا شده است.

واحد‌هاي احيا شده به سه دسته واحد‌هاي نيمه فعال احيا شده، واحد‌هاي غيرفعال احيا شده و واحد‌هاي رفع موانع پيش روي آن‌ها طبقه‌بندي شدند طبق گزارش دبيرخانه نهضت احياي واحد‌هاي اقتصادي ۴۴ درصد واحد‌هاي احيا شده در زمره نيمه فعال‌ها، ۱۰ درصد جزو رفع موانع و ۴۶ درصد واحد‌هاي صنعتي غيرفعال هستند که به چرخه رونق توليد و اقتصادي کشور بازگشتند.

 

بيشترين واحد‌هاي صنعتي احيا شده در کدام استان‌ها هستند؟

 

واحد‌هاي احيا شده در بخش‌هاي مختلف اقتصادي از جمله صنعتي، معدني، کشاورزي، گردشگري و ساير موارد بودند. بيشترين تعداد واحد‌هاي احيا شده به شهرک‌هاي صنعتي در کشور باز مي‌گردد.

بيشترين درصد واحد‌هاي احيا شده در استان‌هاي خراسان شمالي و البرز با ۳۸ درصد، تهران با ۲۴ درصد، قم با ۲۳ درصد و مرکزي با ۱۴ درصد است.

بيشترين تعداد واحد‌هاي احياي شده به استان‌هاي تهران، خراسان رضوي، قزوين، فارس و قم اختصاص دارد.

دولت سيزدهم رفع موانع توليد و احياي بنگاه‌هاي صنعتي و توليدي را جزو اولويت‌هاي خود قرار داد بر اين اساس در کنار تکميل پروژه‌هاي نيمه‌تمام، در بازگرداندن واحد‌هاي توليدي و صنعتي راکد به چرخه توليد اقدامات شايسته‌اي انجام داد چراکه احياي واحد‌هاي توليدي نه‌تن‌ها به رشد و رونق اقتصاد منجر مي‌شود بلکه باعث اميد در نيروي کار و بازگشت فرصت‌هاي شغلي از دست رفته در کشور مي‌شود که اين امر با اهتمام و عزم جدي دولتمردان پيگيري مي‌شود.

ضمن اينکه آمار‌هاي مراکز رسمي نشان از رشد اقتصادي، افزايش اشتغال و کاهش نرخ بيکاري مهر تاييدي بر حمايت و پشتيباني‌هاي دولت سيزدهم در جهت رونق توليد و اشتغال در کشور است.