بازار ويژه دانش بنيان‌ها در بورس افتتاح مي‌شود

تاریخ انتشار : 1402/07/15

 شاخص دانش بنيان در بازار سرمايه ارزش گذاري مي‌شود و اولين اوراق بدهي دانش بنيان‌ها نيز به زودي منتشر خواهد شد.

به گزارش ايبنا، روح الله دهقاني فيروزآبادي در مراسم امضاي تفاهم‌نامه افزايش سرمايه ثبتي صندوق‌هاي پژوهش و فناوري در وزارت اقتصاد تاکيد کرد: وزارت اقتصاد از دستگاه‌هاي پيشرو در تقويت دانش بنيان کشور است که با برنامه و جديت موضوع را پيگيري مي‌کند.

وي با يادآوري اينکه نزديک به دو دهه است که ايجاد شرکت‌هاي دانش بنيان در مسير تبديل علم و فناوري به ثروت از ايده تا اجرا در کشور دنبال مي‌شود افزود: سه دسته شرکت در زيست بوم شرکت‌هاي نو تاسيس وجود دارد که يک دسته استارتاپ‌ها، دسته ديگر شرکت‌هاي پايدار شده و دسته سوم صنايع دانش بنيان هستند که در اين حوزه سود‌هاي ۳۰۰ تا ۴۰۰ درصدي مي‌سازند که هر کدام از اين شرکت‌ها نظام تامين مالي متفاوتي دارد.

معاون علمي، فناوري و اقتصاد دانش بنيان رييس جمهور ادامه داد: شرکت‌هاي استارتاپي کمک‌هاي بلاعوض نياز دارند؛ شرکت‌هاي متوسط که به سود ماهيانه ۴ تا ۵ درصد رسيده‌اند نياز به کمک‌هاي بزرگتر، ولي ترجيحي دارند و شرکت‌هاي دانش بنياني که صنعت شده‌اند به پول‌هاي بزرگ سريع و حتي معادل سود بازارشان نياز دارند.

دهقاني فيروزآبادي تاکيد کرد: اگر بودجه عمومي دولت ۲ هزار ميليارد تومان باشد بايد ۲۰ تا ۶۰ هزار ميليارد تومان منابع تحقيق و توسعه از جنس صندوق‌هاي پژوهش فناوري داشته باشيم و الان اين نسبت بسيار کم است و نه تنها بخش دولتي که بخش خصوصي اين صندوق‌هاي ضمانت بايد در اين زمينه همراه و تقويت شود.

وي اشاره به ضرورت استفاده از ظرفيت بازار سرمايه براي شرکت‌هاي بزرگ گفت: دو ماه پيش نظام جديد ارزش گذاري دارايي‌هاي نامشهود را داشتيم و با اين نظام بسياري از مشکلات و بحث ارزش گذاري حل خواهد شد.

معاون علمي، فناوري و اقتصاد دانش بنيان رييس جمهور در ادامه به سه اتفاق مهم که به زودي در اين زمينه رخ خواهد داد اشاره کرد و گفت: تا آخر پاييز بازار ويژه دانش بنيان‌ها در بورس افتتاح مي‌شود. شاخص دانش بنيان در بازار سرمايه ارزش گذاري مي‌شود و اولين اوراق بدهي دانش بنيان‌ها نيز به زودي منتشر خواهد شد.

دهقاني فيروزآبادي تقويت اقتصاد دانش بنيان را يکي از نقاط قوتي دانست که در تعامل با کشور‌هاي دنيا نيز محوريت دارد