آمار اشتغال شش ماهه نخست امسال اعلام شد

تاریخ انتشار : 1402/07/18

بر اساس اعلام معاونت اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعي طي شش‌ ماهه نخست سال ۵۹۰ هزار فرصت شغلي در کشور ايجاد شده است.

به گزارش ايسنا، در حال حاضر موضوع بيکاري به ويژه اشتغال فارغ التحصيلان يکي از دغدغه‌هاي اساسي کشور به شمار مي‌رود و در قانون اساسي، اسناد بالادستي و سياست‌هاي ابلاغي از سوي مقام معظم رهبري نيز از مقوله اشتغال به عنوان يکي از مهم ترين وظايف دولت‌ها ياد شده است بر همين اساس کارشناسان تاکيد دارند که اشتغال بايد به دغدغه همه دستگاه‌هاي حاکميتي و نهادهاي مردمي تبديل شود.

ايجاد اشتغال يکي از مهم‌ترين زمينه‌هاي تحقق اقتصاد مردمي است و پيشرفت اقتصادي اشتغال‌آفرين، پايداري اجتماعي بهتري را به همراه خواهد داشت، از اين رو اتخاذ سياست‌هاي مناسب با بهره‌گيري از تجارب گذشته و توجه به ظرفيت‌هاي کشور مي‌تواند در ايجاد فرصت‌هاي شغلي و کاهش بيکاري نقش بسزايي داشته باشد.

برنامه دولت سيزدهم از ابتداي استقرار ايجاد سالانه يک ميليون شغل بوده که همه ساله در ابتداي سال برنامه‌ريزي‌هاي لازم در اين خصوص صورت مي‌گيرد. به همين منظور وزارت کار در جهت تحرک بازار کار، رونق اشتغال و کاهش نرخ بيکاري سامانه ملي رصد اشتغال را راه‌اندازي کرد.

محمود کريمي بيرانوند - معاون توسعه کارآفريني و اشتغال وزارت کار تازه‌ترين آمار ايجاد اشتغال در شش ماهه نخست سال را اعلام کرد و گفت: طبق تعهدي که وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعي در سال‌ جاري داده، قرار است يک ميليون و ۸۸ هزار فرصت شغلي ايجاد شود و براساس سامانه رصد ملي اشتغال از ابتداي سال تاکنون ۵۵ درصد اين هدف عملياتي شده و ۵۹۰ هزار فرصت شغلي جديد ايجاد شده است. سال گذشته هم تعهد شده بود که يک‌ ميليون شغل ايجاد شود که اين تعهد هم اجرا شد.

وي اشاره‌اي هم به پرداخت تسهيلات اشتغالزايي تبصره ۱۸ داشت و از اختصاص ۱۳ هزار ميليارد تومان تسهيلات در هفته‌هاي آينده جهت ايجاد اشتغال در مناطق روستايي خبر داد.

آنطور که معاون اشتغال وزير کار گفته از ابتداي دولت سيزدهم تاکنون ۴۰ درصد خدمات اشتغالزايي دولت درحوزه روستاها انجام گرفته و برخلاف گذشته سهم بيشتري در سياست‌ها و خدمات به روستاييان اختصاص يافته است.

به گفته کريمي بيرانوند ۴۰ درصد اشتغال ايجاد شده بر اساس سامانه رصد ملي اشتغال مربوط به روستاها و مناطق عشايري بوده است.

وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعي در حوزه اشتغال و ايجاد فرصت‌هاي شغلي در دو سال گذشته اقدامات موثري صورت داده که سياستگذاري و حفظ تعادل در بازار کار، کاهش يک درصدي ميانگين نرخ بيکاري و ثبت رکورد ۸.۲ درصدي در بهار ۱۴۰۲، رشد ۲۰۰ درصدي صدور مجوزها، ايجاد ۱۶۰ هزار فرصت شغلي در حوزه مشاغل خانگي و پيشرفت ۷۰ درصدي پروژه نظام جامع اطلاعات بازار کار از جمله اين اقدامات بوده است.

پيشتر وزير تعاون، کار و رفاه اجتماعي از کاهش شديد نرخ بيکاري در ۱۸ استان کشور خبر داده و گفته بود: نرخ بيکاري در ۲۴ استان کشور متعادل است و با طراحي‌هاي صورت گرفته و سياست‌هاي آمايشي تلاش مي‌شود نرخ بيکاري در استان‌هاي داراي بيکاري بالا نيز متعادل شود.

گزارش اخير مرکز آمار ايران نيز نشانگر بهبود و افزايش شاخص مشارکت اقتصادي در بهار ۱۴۰۲ و کاهش نرخ بيکاري به ۸.۲ درصد بوده که طبق بررسي‌ها کمترين نرخ بيکاري در طول دو دهه گذشته بوده و نويدبخش بازگشت نيروي کار و توفيق اهداف و سياست‌هاي دولت در حوزه اشتغال است.

به گزارش ايسنا، سال گذشته هدف‌گذاري ايجاد يک ميليون شغل با برنامه‌ريزي موثر و اقدامات صورت گرفته توسط وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعي محقق شد. امسال نيز وزارت کار مصمم است تا با ايجاد اشتغال بيش از يک ميليون نفر، مسير کاهش نرخ بيکاري را هموار و بستر ايجاد اشتغال فارغ التحصيلان را فراهم کند.