برنامه‌ريزي براي تجارت ۴۰۰ ميليون دلاري ايران و بلاروس تا ۱۴۰۴

تاریخ انتشار : 1402/07/19

رئيس کل سازمان توسعه تجارت ايران ابراز اميدواري کرد توافق‌هاي صورت گرفته در کميسيون مشترک ايران و بلاروس منجر به دستيابي به حجم تجاري ۴۰۰ ميليون دلاري دو کشور تا دو سال آينده شود.

به گزارش ايلنا، شانزدهمين اجلاس کميسيون مشترک ايران با بلاروس امروز با رياست عباس علي‌آبادي، وزير صنعت، معدن و تجارت ايران و با حضور الکساندر راگوژنيک، وزير صنعت جمهوري بلاروس، ايوان اسملگين، معاون وزير کشاورزي و خواربار و دميتري کالتسوف، سفير و دنيس ازدوروف رايزن بازرگاني اين کشور در تهران برگزار شد.

توسعه همکاري‌ها در حوزه‌هاي صادرات و واردات محصولات و تجهيزات کشاورزي، ماشين‌آلات معدني و حمل و نقل عمومي، دارو و تجهيزات پزشکي، محصولات پتروشيمي و زمينه‌هايي ورزشي از مهمترين موضوعات مطرح شده در اين نشست ميان مسوولان ارشد دو کشور بود.

مهدي ضيغمي، رئيس کل سازمان تجارت ايران در حاشيه اين نشست با اشاره به روند رو به رشد تجارت ايران و بلاروس گفت: دو کشور پتانسيل بالايي براي افزايش سطح تجارت دارند که در گذشته به ميزاني که بايد رشد نداشته است.  

رئيس کل سازمان توسعه تجارت ايران ابراز اميدواري کرد توافقات صورت گرفته در کميسيون مشترک ايران و بلاروس منجر به دستيابي به حجم تجاري ۴۰۰ ميليون دلاري دو کشور تا دو سال آينده شود و با اشاره به تجارت ترجيحي ايران و اورسيا و تبديل آن به تجارت آزاد به زودي، امضاي اين توافق را زمينه‌ساز افزايش حجم تجارت ايران و بلاروس و ديگر کشورهاي حوزه اوراسيا عنوان کرد.

معاون وزير صمت با اشاره به صنعتي بودن کشور بلاروس ابراز اميدواري کرد با گسترش تجارت ايران و بلاروس دو کشور بتواند براي رفع نيازهاي صنعتي، معدني و کشاورزي يکديگر از اين همکاري بهره ببرند و گفت: در اين اجلاس توافقات خوبي براي گسترش همکاري‌هاي تجاري صورت گرفت و بخشي از توافقات و موضوعات مشترکي که از گذشته متوقف مانده بود، احيا شد.

رئيس کل سازمان توسعه تجارت همچنين به توسعه همکاري‌ مشترک با بلاروس در حوزه‌هاي معدني، ماشين آلات معدني و تراکتورسازي اشاره کرد و از پتانسيل صادرات قطعات فني و مهندسي و تجهيزات پزشکي از ايران به بلاروس خبر دارد.

ضيغمي با اشاره به سفر آتي معاون رئيس‌جمهور بلاروس به ايران و سفر ديگر مقامات بلندپايه از جمله سفر سال گذشته رئيس جمهوري بلاروس به ايران و هيات‌هاي تجاري متعدد از دو کشور را موجب افزايش توافقات تجاري و تسهيل تجارت دو کشور و توافقات صورت گرفته عنوان کرد.

 در پايان اين جلسه، سند يادداشت تفاهم‌ شانزدهمين اجلاس کميسيون همکاري‌هاي اقتصادي مشترک ايران با بلاروس توسط وزير صنعت، معدن و تجارت کشورمان و وزير صنعت جمهوري بلاروس به امضا رسيد.

توسعه همکاري‌ها در حوزه‌هاي صادرات و واردات محصولات و تجهيزات کشاورزي، ماشين‌آلات معدني و حمل و نقل عمومي، دارو و تجهيزات پزشکي، محصولات پتروشيمي و زمينه‌هايي ورزشي از مهمترين موضوعات مطرح شده در اين نشست ميان مسئولان ارشد دو کشور بود.