لزوم سرمايه‌گذاري در صنايع تبديلي بخش کشاورزي

تاریخ انتشار : 1402/07/23

دنياي‌اقتصاد: رئيس مرکز توسعه مکانيزاسيون وزارت جهادکشاورزي گفت: در حال‌حاضر به ۲۳۱‌هزار‌ ميليارد‌تومان (همت) براي تکميل طرح‌هاي نيمه‌‌‌‌‌‌کاره نياز است.به گزارش خبر‌‌گزاري مهر، بهبود وضعيت توليد شايد مهم‌تر از توسعه و گسترش آن باشد.گاهي شرايط توليد مناسب بوده اما در ادامه مسير ناکارآمدي‌‌‌‌‌‌ها مزايا را هدر داده و خروجي کارها نامطلوب مي‌شود.

در حال‌حاضر با وجود خشکسالي‌‌‌‌‌‌ها و کاهش مواد آلي خاک بخش کشاورزي فعاليت زيادي داشته و کمبودي وجود ندارد. در برخي مواقع اين پيش‌‌‌‌‌‌بودها است که کار را سخت کرده و هموار نبودن بستر صادرات ضايعات را در اين بخش زياد کرده‌است.انواع ميوه و سبزي‌ روزانه دورريز زيادي دارد؛ درحالي‌که مي‌تواند بخشي از درآمد خود را به چرخه توليد برگرداند. اين رويه سبب ازبين‌رفتن درآمد حاصل از آنها شده ضمن آنکه هزينه‌کرد اين محصولات هدر مي‌رود.سال‌ها است سخن از سرمايه‌گذاري در بخش صنايع تبديلي و تکميلي مي‌شود اما همچنان به مرحله اجرا نرسيده است.

اين صنايع يکي از حلقه‌‌‌‌‌‌هاي مياني توليد بوده که در چند سال‌اخير به آن بي‌توجهي شده‌است. رئيس مرکز توسعه مکانيزاسيون وزارت جهادکشاورزي در اين‌باره عنوان کرد: بخش صنايع تبديلي و تکميلي نياز به سرمايه‌گذاري سنگيني دارد اما خوشبختانه در مقابل بخش پرسودي هم به‌شمار مي‌آيد، بنابراين اختصاص خط اعتباري به آن نياز فعالان اين بخش است. به گزارش وزارت جهادکشاورزي کريم ذوالفقاري با بيان اينکه بخش عمده‌اي از طرح‌هاي صنايع تبديلي و غذايي نيمه‌‌‌‌‌‌کاره کشور ۶۰ تا ۹۵‌درصد پيشرفت فيزيکي دارد که با سرمايه‌گذاري خود بخش‌خصوصي کار انجام شده‌است، افزود: در حال‌حاضر به ۲۳۱‌هزار‌ميليارد‌تومان (همت) براي تکميل طرح‌هاي نيمه‌‌‌‌‌‌کاره نياز داريم.اين مقام دولتي با اشاره به اينکه در سال‌گذشته وضعيت پرداخت تسهيلات رضايت‌بخش بود و حدود ۲۶‌هزار ‌ميليارد‌تومان براي بخش صنايع تبديلي و تکميلي در سطح کشور پرداخت شده‌است، گفت: حدود ۴‌هزار ‌ميليارد‌تومان تکليفي بود و بين ۲۱ تا ۲۲‌ميليارد‌تومان تسهيلاتي بود که از منابع داخلي بانک‌ها پرداخت شد.او افزود: بانک‌ها با وجود محدوديت‌ها و معذوريت‌‌‌‌‌‌هايي که وجود دارد، توانستند مشکل واحدهايي که در آستانه بهره‌برداري هستند را حل کنند. ذوالفقاري با بيان اينکه تدوين طرح تحول صنايع

تبديلي- تکميلي بخش کشاورزي در دست اقدام است، گفت: تمام برنامه‌‌‌‌‌‌ها براي تحول مکانيزاسيون آماده است، اولويت‌بندي‌‌‌‌‌‌ها، شاخص‌‌‌‌‌‌ها و هدف گذاري‌‌‌‌‌‌ها به تفکيک براي هر سال‌در يک طرح ۵‌ساله مشخص شده‌است. به گفته ذوالفقاري لازمه انجام اين طرح تامين خط اعتباري صنايع تبديلي و تکميلي است که اميدواريم محقق شود.رئيس مرکز توسعه مکانيزاسيون وزارت جهادکشاورزي با اشاره به برنامه ششم توسعه يادآور شد: بر اساس برنامه ششم توسعه بانک‌ها مکلف هستند ۱۵‌درصد از سرمايه‌گذاري‌هاي خود را در بخش کشاورزي داشته باشند. مکانيزاسيون و صنايع حلقه اول و حلقه انتهايي هستند.ذوالفقاري با بيان اينکه مکانيزاسيون يعني آب کمتر توليد بيشتر، گفت: با سرمايه کمتر توليد بيشتر و با انرژي کمتر توليد بيشتر و باکيفيت‌تر انجام دهيم.