رونق توليد و کاهش آثار تورمي با اجراي طرح زنجيره تامين مالي

تاریخ انتشار : 1402/07/29

تهران- ايرنا- يک کارشناس اقتصادي با بيان اينکه طرح زنجيره تامين مالي سبب رشد اقتصادي و رونق توليد مي‌شود، گفت: در روش طرح زنجيره تامين مالي، توليد بدون نياز به سرمايه در گردش، تامين مالي شده و رونق مي‌يابد و نقدينگي و آثار تورمي هم کم مي‌شود.

 

به گزارش ايرنا، طرح تامين مالي «زنجيره تامين (SCF)» در آذرماه ۱۴۰۰ از سوي مديريت عمليات پولي و اعتباري بانک مرکزي ابلاغ شد. بانک مرکزي طرح زنجيره تامين (SCF) را به‌کارگيري روش‌ها و عمليات تامين مالي و کاهش ريسک در جهت بهينه‌سازي مديريت سرمايه در گردش و نقدينگي جريان يافته در فرآيندها و مبادلات زنجيره تامين تعريف کرده است.

«عليرضا زماني» کارشناس اقتصادي در گفت‌وگو با خبرنگار ايرنا درباره اين طرح، گفت: در طرح تامين مالي، زنجيره بدهي‌ها با يک جريان مالي تسويه و ديون پرداخت مي‌شود.

اين کارشناس تامين مالي زنجيره توضيح داد: در طرح مالي زنجيره تامين در صدد هستيم در زنجيره ارزش موجود در کشور، جريان بدهي‌ها را به صورت اعتباري کنيم به اين معني که بدهي‌ها به واسطه اعتبار پرداخت شود.

وي افزود: در کشور يکسري زنجيره ارزش وجود دارد و ممکن است در ابتداي زنجيره يک نهاد دولتي خريد کند و آخر زنجيره نيز تخصيص ارز توسط دولت انجام شود (مثل خريد مرغ)، دولت مي‌تواند ابتداي زنجيره اعتباري را تزريق کند و در آخر زنجيره اعتبار تزريق شده را پس بگيرد، بدون اينکه نقدينگي ايجاد شود.

ابزارهاي تامين مالي زنجيره، نوين و نوپا است

زماني با بيان اينکه ابزارهاي تامين مالي زنجيره، در دنيا و کشور ما نوين و نوپا هستند، افزود: در کشور سياست‌هاي ما انقباضي است و چون اعطاي تسهيلات بانکي محدود شده در نتيجه بنگاه‌هاي اقتصادي سرمايه در گردش کافي ندارند و در اين روش تامين زنجيره تامين گزينه خوبي است تا از رکود و از کاهش و توقف توليد بنگاه‌ها جلوگيري کند.

وي تاکيد کرد: تامين مالي زنجيره نه‌تنها مانع رکود و کاهش توليد مي‌شود، بلکه نوعي کارت اعتباري است که به تامين مالي توليد وصل مي‌شود.

کارشناس اقتصادي با اشاره به اينکه در کشور دو زنجيره ارزش و تامين هستيم، گفت: زنجيره تامين در واقع گردش مواد و موجودي کالاهاست و زنجيره ارزش علاوه بر گردش موجودي، گردش اطلاعات و جريان مالي هم دارد.

وي تاکيد کرد: طرح تامين مالي زنجيره تامين به دنبال اين است تا زنجيره تامين به زنجيره ارزش متصل شود.

به گفته زماني، مزاياي تامين مالي زنجيره اين است که ابتدا توليد اتفاق مي‌افتد (رونق مي‌گيرد)، سپس نقدينگي به وجود مي‌آيد و اين طرح آثار غير تورمي دارد.

اين کارشناس اقتصادي تصريح کرد: در کشور مي‌توان به کمک ابزار برات، اوراق گام و ال سي (LC) داخلي نوعي ترکيب و گردش زنجيره تامين مالي توليد کرد.

به گزارش ايرنا، بر اساس اين گزارش از مزاياي طرح تامين مالي زنجيره تامين براي بنگاه‌ها مي‌توان به تسريع و تسهيل فرآيند تامين مالي سرمايه در گردش، کاهش نياز به دريافت تسهيلات جديد سرمايه در گردش، تقويت روابط پايدار بين توليدکننده و تامين‌کننده و کاهش هزينه تامين مالي و کاهش هزينه تمام‌شده محصول اشاره کرد. همچنين بانک‌ها از جهت کاهش مطالبات غيرجاري بانک‌ها، بهبود جريان درآمدي بانک‌ها و پايدارسازي ترازنامه بانک‌ها از اجراي اين طرح منتفع مي‌شوند. در عين حال، کاهش انحراف منابع و افزايش کارآيي تخصيص منابع مالي و افزايش شفافيت و نظارت‌پذيري جريان مالي اقتصاد جزو مزيت‌هاي اين طرح براي اقتصاد کلان است.

سياست‌گذار از طريق توسعه نظام تامين مالي زنجيره تامين اهدافي همچون بهينه‌سازي سرمايه در گردش، تامين نياز نقدينگي توليدکنندگان، بهبود ارتباط بين اجزاي زنجيره، افزايش پايداري زنجيره تامين و کاهش هزينه تمام‌شده محصول و افزايش سود شرکت‌ها را دنبال مي‌کند.