فاصله آماري بانک مرکزي و مرکز آمار مشروعيت داده‌ها را زير سوال مي‌برد

تاریخ انتشار : 1402/08/01

رييس سازمان برنامه و بودجه کشور اظهار داشت: هر چند به طور قانوني مرکز آمار مسئول توليد آمار است اما بانک مرکزي هم به صورت تاريخي اطلاعات و آمار در حوزه حساب‌هاي ملي را توليد و منتشر مي‌کند، اما بين اين داده‌ها نبايد فاصله معناداري وجود داشته باشد.

به گزارش خبرنگار اقتصادي ايلنا، داود منظور در مراسم روز ملي آمار و برنامه‌ريزي با بيان اينکه کاري که کارکنان مرکز آمار انجام مي‌دهند قيمت ندارد و نمي توان آمار را ارزش گذاري کرد، اظهار داشت: از اين رو به همان نسبت زحمت نيروي انساني هم قابل تبديل ريالي نيست و از تمام کارکنان تشکر مي کنم.

وي با تاکيد بر اينکه آمار و اطلاعات امروز اساس توسعه است و به منزله توسعه است ، گفت: اگر مي خواهيم توسعه پايدار را تقويت کنيم بايد بر توليد و انتشار اطلاعات قابل اعتماد تمرکز کنيم چراکه آمار به منزله برنامه ريزي است و بدون آمار هيچ برنامه اي قابل انجام نيست. 

رييس سازمان برنامه و بودجه ادامه داد:آمار يعني تصميم گيري و در تمام سطوح ملي و استاني و بنگاهي بدون داشتن اطلاعات درست و جامع نمي‌توانيم تصميمات درست اتخاذ کنيم. تاکيد مي‌کنم بايد دامنه توليد اطلاعات و اعتماد پذيري داده‌ها را توسعه و تقويت کنيم.

معاون رييس جمهوري با بيان اينکه در توليد آمار بايد از ظرفيت همه دستگاه‌ها استفاده کنيم ، ادامه داد: بايد دستگاه‌هاي توليد کننده آمار به سمت رويه هاي و روش هاي استاندارد و يکسان پيش بروند و نبايد بين آمار و داده‌هاي توليد شده بين دستگاه‌ها فاصله معناداري وجود داشته باشد به ويژه در خصوص اطلاعات حساب‌هاي ملي. 

وي تاکيد کرد: هر چند به طور قانوني مرکز آمار مسئول توليد آمار است اما بانک مرکزي هم به صورت تاريخي اطلاعات و آمار در حوزه حساب‌هاي ملي را توليد و منتشر مي‌کند اما بين اين داده‌ها نبايد فاصله معنا داري وجود داشته باشد. براي مثال در نرخ رشد در حساب فصلي در برخي آمار بانک مرکزي مثبت و آمار بانک مرکزي منفي بود بنابراين يا مبناي آماري بانک مرکزي ايراد دارد يا مرکز آمار و بايد در اين باره نسبت به يکسان سازي داده و روش توليد داده اقدام کنيم در غير اين صورت مشروعيت داده‌ها زير سوال مي‌رود.

لينک کوتاه