آمادگي ايران براي ايجاد کريدور ترانزيتي فراگير بين اعضاي شانگهاي

تاریخ انتشار : 1402/08/06

معاون اول رئيس جمهور از آمادگي ايران براي ايجاد کريدور ترانزيتي فراگير بين اعضاي شانگهاي خبر داد.

به گزارش ايبنا، محمد مخبر، معاون اول رئيس جمهور امروز در بيست و دومين نشست شوراي نخست وزيران شانگ‌هاي ضمن محکوميت شديد نسل کشي صهيونيست‌ها در غزه، ايران را سرزمين فرصت‌هاي لجستيکي و ترانزيتي توصيف و ۱۳ پيشنهاد در قالب ۶ محور به کشور‌هاي عضو ارائه داد.

وي در ابتداي سخنانش به جنايات رژيم صهيونيستي در غزه پرداخت و اظهار داشت: اين اجلاس در شرايطي برگزار مي‌شود که مردم بي‌دفاع و به معناي واقعي مظلوم غزه، بدون آب و غذا، زير شديدترين حملات وحشيانه رژيمي غاصب به سر مي‌برند. رژيم صهيونيستي با اقدامات غير انساني اخير خود بر عليه مردم بيگناه غزه، ماهيت پليد و اهداف شوم خود را بصورت آشکار و علني به نمايش جهاني گذاشته است. اين رژيم، انتقام شکست خود در ميدان نبرد را از غيرنظاميان غزه مي‌گيرد و در اقدامي بي‌شرمانه راه ورود آب، غذا، سوخت، برق و دارو به غزه را بسته است.

معاون اول رئيس جمهور اقدامات رژيم صهيونيستي را بيانگر جنايت جنگي و جنايت عليه بشريت دانست و تصريح کرد: بايد يکي از مهم‌ترين دستورکار‌هاي مجامع بين‌المللي، پايان دادن فوري به کشتار مردم مظلوم، ارسال کمک‌هاي بشردوستانه و رفع محاصره غزه باشد.

مخبر که به عنوان دومين سخنران در نشست سخنراني مي‌کرد، فرصت‌هاي لجستيکي و ترانزيتي ايران را کم نظير توصيف کرد و گفت: بر همين اساس، ايران آمادگي ايجاد يک کريدور ترانزيتي فراگير جهت اتصال کشور‌هاي عضو سازمان همکاري شانگ‌هاي را دارد و در اين زمينه، گام‌هاي مهمي را در قالب کريدور شمال-جنوب برداشته که با تحقق کامل آن دسترسي‌هاي تجاري و اقتصادي از حوزه جنوب و شرق آسيا به کشور‌هاي حوزه آسياي ميانه، قفقاز، روسيه، درياي سياه و اروپا تسهيل خواهد شد.

وي افزود: مشارکت در ايجاد زيرساخت کريدور شمال-جنوب و نيز کريدور «شرق-غرب-آسيا-درياي مديترانه» را مي‌توان به عنوان يک راهکار پيشنهادي در قالب سازمان شانگ‌هاي دنبال نمود.

مخبر در ادامه ظرفيت‌هاي کم‌نظير ايران را در منابع طبيعي، نيروي انساني متخصص، ظرفيت‌هاي صنعتي، معدني، ترانزيتي، انرژي و فناوري برشمرد و افزود: هرگونه سرمايه‌گذاري در ظرفيت‌ها و فرصت‌هاي اقتصادي ايران، کنشي هوشمندانه خواهد بود.

وي با بيان اينکه نظام بين‌الملل در حال عبور از يک نظم سنتي و يکجانبه گرا به يک نظم جديد مبتني بر چندجانبه گرايي با نقش‌آفريني همه کشور‌ها و بازيگران جديد است، خاطرنشان کرد: جمهوري اسلامي ايران، با عنايت به اهداف سياست خارجي خود در جهت کمک به پي‌ريزي يک نظام بين‌المللي عادلانه و مبتني بر مشارکت جمعي، حضور فعال در ترتيبات چندجانبه از جمله سازمان همکاري شانگهاي، بريکس، سازمان همکاري اقتصادي اکو و کشور‌هاي حاشيه درياي خزر را با جديت در دستور کار قرار داده است.

معاون اول رئيس جمهور اهم محور‌هاي مورد نظر براي نقش‌آفريني در نظم نوين جهاني جهت همکاري با کشور‌هاي عضو سازمان شانگ‌هاي را تشريح کرد و اظهار داشت: براي شکل‌دهي به يک نظام اقتصادي عادلانه بين‌المللي، بايد تجارت با ارز‌هاي ملي و يا ارز مشترک به‌طور جدي در دستور کار قرار گيرد و جهت ايجاد يک الگوي توسعه اقتصادي متعادل، هماهنگ و فراگير با همکاري برد-برد بايد به دنبال گسترش استفاده از ارز‌هاي ملي به ويژه ارز‌هاي مبتني بر فناوري‌هاي نوين در بين کشور‌هاي عضو باشيم.

وي همچنين گسترش همکاري اعضاي سازمان در حوزه‌هاي انرژي، فناوري، صنعت، کشاورزي و تجارت از طريق ساز و کار مبادلات بين بانکي و تأمين مالي سازمان همکاري شانگ‌هاي را مهم ارزيابي کرد و افزود: لازم مي‌دانم آمادگي ايران براي ميزباني کارگروه سرمايه گذاري و نشست وزراي صنعت را براي سال آينده ميلادي اعلام نمايم.

مخبر با تاکيد بر اينکه کشور‌هاي عضو سازمان با توجه به روند‌هاي جهاني ناگزير به توسعه فناوري‌هاي نوظهور به‌خصوص هوش مصنوعي براي پايدارسازي زيرساخت‌هاي اقتصادي و صنعتي خود هستند، گفت: جمهوري اسلامي ايران پيشنهاد مي‌کند که سازمان، نسبت به: «تأسيس صندوق توسعه فناوري و نوآوري براي تأمين مالي پروژه‌هاي فناورانه مشترک بين اعضاء»، «تشکيل کنسرسيوم مشترک توليد محصولات فناورانه»، «ايجاد استاندارد‌هاي مشترک فناوري و نوآوري» و «تشکيل کارگروه هوش مصنوعي» اقدام کند.

وي از امنيت غذايي، محيط‌زيست و تغيير اقليم به عنوان بزرگ‌ترين تهديد برخاسته از تغييرات اقليمي، «تهديد امنيت غذايي» و «بحران آب» نام برد و اظهار داشت: به منظور کاهش تأثير شوک‌هاي آب و هوايي بايد با همکاري متقابل و «توسعه کشت فراسرزميني» در مناطق حاصلخيز کشور‌هاي عضو، اين پديده جهاني را مديريت نماييم و در اين راستا، کاربست ديپلماسي آب را با طرح ايجاد سازوکار‌هاي چندجانبه از جمله تشکيل کارگروه‌هاي مشترک براي مديريت و توزيع عادلانه منابع آبي پيشنهاد مي‌گردد.

دکتر مخبر از آمادگي ايران براي توسعه استفاده از ظرفيت‌هاي ترانزيتي گاز خبر داد و افزود: ما آماده هستيم در چارچوب ابتکار پيشنهادي رئيس جمهوري اسلامي ايران موسوم به «ابتکار گاز در خدمت بازيابي اقتصاد جهاني در دوره پس از کرونا»، پيشنهاد مي‌کنيم «صندوق تأمين مالي مشترک پروژه‌هاي بالادستي و پايين‌دستي پتروشيمي» بين کشور‌هاي علاقمند به سرمايه‌گذاري ايجاد گردد.

وي همچنين ضمن اعلام آمادگي براي صدور خدمات فني و مهندسي و ساخت تجهيزات نفتي، گازي و پتروشيمي اظهار داشت: در همين راستا پيشنهاد مي‌کنيم يک هاب منطقه‌اي «انرژي شانگهاي»، با هدف تجارت، تبادل و امنيت انرژي شامل سوخت‌هاي فسيلي، برق و انرژي‌هاي تجديدپذير در دستور کار سازمان شانگ‌هاي قرار گيرد.

معاون اول رئيس جمهور با تاکيد بر لزوم استفاده از ظرفيت‌هاي عظيم «همسايگي و همگرايي» براي نيل به امنيت منطقه‌اي درون‌زا و کاهش انگيزه‌هاي حضور و نفوذ قدرت‌هاي بيگانه و سلطه‌گر گفت: بايد به همسايگان خود متکي شويم و هدف «منطقه عاري از تروريسم، افراط‌گرايي و جدايي‌طلبي» که سه اصل بنيادين تشکيل اين سازمان هستند را محقق سازيم.


وي در بخش پاياني سخنان خود ضمن تشکر مجدد از مسئولان عالي رتبه و دست اندرکاران برگزاري اين اجلاس، بويژه دولت و ملت عزيز قرقيزستان و همچنين تبريک به دولت پاکستان براي رياست دور بعدي نشست نخست وزيران، اظهار اميدواري کرد نتايج اين نشست افزايش روزافزون همبستگي، رفاه و آرامش ملت‌هاي ما و موجبات نقش آفريني و ارتقاي جايگاه سازمان شانگ‌هاي را در نظام بين‌الملل فراهم آورد.