تداوم ثبات بازار ارز نيازمند اختيارات و استقلال بانک مرکزي است

تاریخ انتشار : 1402/08/08

عضو اتاق بازرگاني گفت: بانک مرکزي با تکيه بر اختيارات و استقلال کافي در استفاده از منابع ارزي، توان مديريت بازار ارز را دارد.

محمد اميرزاده، عضو اتاق بازرگاني ايران در خصوص نوسانات اخير بازار ارز که با آغاز درگيري‌هاي منطقه‌اي در سرزمين‌هاي اشغالي آغاز شد و خيلي زود فروکش کرد به خبرنگار ايبنا گفت: فارغ از بحث اتفاقات دو هفته گذشته و افزايش هيجاني و کاذب قيمت دلار که اتفاقا چند روز هم بيشتر طول نکشيد بايد به توان مديريتي بانک مرکزي با تکيه بر منابع ارزي اشاره کرد. مطمئنا اگر منابع ارزي آزاد شده در اختيار بانک مرکزي قرار داشته باشد اين نهاد پولي ارزي مي‌توان به خوبي بازار ارز را به خوبي کنترل و مديريت کند.
 

وي افزايش درآمد‌هاي ارزي دولت، رشد صادرات و دسترسي ايران به منابع ارزي و همچنين سياست تثبيت و کنترل نقدينگي را از جمله عوامل ثبات و کنترل بازار ارز خواند و تصريح کرد: با توجه به اين عوامل مهم و مثبت، دليل اقتصادي براي جهش ارزي تا پايان سال وجود ندارد، مگر آنکه اتفاق غيرقابل پيش بيني رخ دهد و براي چند روز بازار ارز را تحت تاثير قرار دهد. بي ترديد توانايي دولت و بانک مرکزي در کنترل، تثبيت و تأمين ارز مي‌تواند در بازار‌هاي مختلف از جمله تامين کالا‌هاي اساسي بسيار اثرگذار باشد.
 

اين فعال اقتصادي با اشاره به پايان نوسانات اخير دلار که ناشي از شوک‌هاي بيروني و انتظارات تورمي بوجود آمد، گفت: قطعا اگر بانک مرکزي بتواند در ثبات و آرامش بازار همچنان موفق عمل کند و از سوي ديگر روند توافقات بين المللي و ديپلماسي ارزي را در پيش بگيرد، ذهنيت فعالان بازار ارز نيز مبني بر گشايش‌هاي خارجي بهبود يافته و طبيعتا انتظارات هم به سمت کاهش نرخ ارز تغيير مي‌کند.
 

اميرزاده به قانون جديد بانک مرکزي و تاثير آن در افزايش توان و اختيارات براي مديريت بازار ارز اشاره کرد و افزود: بطور کلي ثبات ادامه‌دار در بازار ارز نيازمند مديريت قاطع و کارآمد بانک مرکزي است که براي اعمال اين مديريت ارزي نياز به اختيارات و استقلال کاري لازم است.

 

وي ادامه داد: بي ترديد افزايش منابع ارزي از طريق آزادسازي منابع بلوکه شده ايران در کشور‌هاي مختلف و مديريت اين منابع توسط بانک مرکزي نيز مي‌تواند تاثير بسزايي در ثبات و ايجاد اعتماد در بازار داشته باشد. به همين دليل اميدواريم بانک مرکزي با اتکا به توان و اختيارات مديريتي اين روند مثبت را همچنان به سمت ثبات و آرامش بازار ارز ادامه دهد تا اقتصاد ايران بتواند از مسير سخت تحريم‌هاي ظالمانه غرب و آمريکا بگذرد.

نويسنده: عليرضا هنرمنش