کاهش رشد ۵ درصدي در انتظار اقتصاد جهان

تاریخ انتشار : 1402/08/10

مديرکل سازمان تجارت جهاني: تقسيم جهان به دو بلوک تجاري مي‌تواند اثرات ناگواري براي اقتصاد بين‌المللي داشته باشد.

به گزارش خبرنگار ايبنا و به نقل از راشاتودي؛ انگزي اوکونجو-ايويلا (Ngozi Okonjo-Iweala)، مديرکل سازمان تجارت جهاني يا WTO، گفت: محيط تجارت بين‌الملل، نشانه‌هايي از گسستگي از خود نشان داده که مي‌تواند هزينه‌هاي زيادي به تمامي کشور‌ها تحميل کند.

 

در مصاحبه روز يک‌شنبه، مدير ارشد سازمان تجارت جهاني، نگراني خود را از اثرات سر ريز تشديد تنش‌هاي فلسطين و رژيم صهيونيستي بر اقتصاد جهاني ابراز کرد و گفت: آسياي جنوب غربي، منطقه‌اي است که بيشتر صادرات نفت و گاز جهان از آن نشات مي‌گيرد. بدين طريق، تشديد تنش‌ها در اين منطقه مي‌تواند اثراتي جهان شمول داشته باشد.

 

به استناد سازمان تجارت جهاني (WTO)، چشم‌انداز ۲۰۲۴ هنوز خوش بينانه بوده و رشد ۳.۳ درصدي اقتصاد جهان را پيش‌بيني مي‌کند. اما اشاره مي‌کند، اکثر ريسک‌ها در جهت کاهش رشد خطر آفرين خواهند بود.

 

طبق تخمين‌هاي WTO، تقسيم تجارت جهاني به دو بلوک تجاري، مي‌تواند اثرات رکودي معادل با ۵ درصد کاهش رشد بلندمدت اقتصاد جهان داشته باشد. اين کاهش رشد يک ضرر بزرگ اقتصادي خواهد بود که براي مثال به اندازه کل اقتصاد ژاپن است.

 

در ماه ميلادي اخير، WTO پيش‌بيني خود را از رشد تجارت جهاني بازبيني کرد و آن را از ۱.۷ درصد به ۰.۸ درصد کاهش داد که ناشي از کاهش شديد در توليدات صنعتي بوده است.