استقلال عمل بايد از مولفه‌هاي مهم و اساسي بانک مرکزي باشد

تاریخ انتشار : 1402/08/13

رئيس اتاق بازرگاني ايران و روسيه گفت: برخورداري بانک مرکزي از اختيارات و استقلال کافي تاثير مثبتي بر بهبود فضاي اقتصادي دارد.

هادي تيزهوش تابان؛ رئيس اتاق بازرگاني مشترک ايران و روسيه در خصوص تاثيرات افزايش اختيارات و استقلال کافي بانک مرکزي در چارچوب قانون جديد اين بانک به خبرنگار ايبنا گفت: بي ترديد استقلال عمل و داشتن اختيارات لازم از مهم‌ترين مولفه‌هاي مهم و مورد نياز بانک مرکزي در شرايط کنوني است که در اکثر کشور‌هاي دنيا شاهد آن هستيم. اين مورد براي ما اهميتي به مراتب بيشتري دارد چراکه کشورمان هم اکنون درگير تحريم‌هاي بين المللي است که بايد به نحوي فشار حاصله از اين محدوديت‌ها کاهش يابد.

وي با اشاره به اينکه اعطاي اختيارات و استقلال کافي به بانک مرکزي داراي پيچيدگي‌هاي خاص خود است، افزود: قطعا نبايد الگوي جديد نظارت بانک مرکزي و تاثير آن بر مديريت بازار پول و ارز و اصلاح نظام بانکي را ناديده گرفت و به واقع نمي‌توان بانک مرکزي را مستقل از ساير نهاد‌هاي حکومتي دانست. البته اگر چنين تدبيري انديشيده شود و بانک مرکزي نيز بتواند همچنان به درستي براي کنترل و مديريت بازار ارز برنامه ريزي کند و پاسخگوي سياست‌هاي تدويني خود باشد، به طور حتم مي‌تواند آثار مطلوبي را در اقتصاد کشور به همراه داشته باشد.

رئيس اتاق بازرگاني مشترک ايران و روسيه با تاکيد بر ايجاد آرامش و ثبات در بازار ارز گفت: در ماه‌هاي اخير شاهد کنترل و ثبات در بازار ارز بوديم و اخيرا به دليل درگيري‌هاي منطقه‌اي با نوسانات قيمت ارز روبرو شديم. البته بايد به اين نکته توجه داشت که با وجود نرخ ارز چندگانه نمي‌توان انتظار ثبات ارزي مداوم و طولاني را هم داشت.

تيزهوش‌تابان گفت: مهمترين مشکل ايجاد شده در روند چند نرخي بودن ارز که بايد مورد توجه بانک مرکزي قرار داشته باشد، عدم امکان رفع تعهدات ارزي، عدم امکان برنامه ريزي بلندمدت براي تجارت و عدم توان رقابت با ساير رقبا در بازار‌هاي هدف است. در نتيجه اميدوارم بزودي شاهد برطرف شدن اين موانع باشيم و بانک مرکزي نيز با برخورداري از اختيارات و استقلال کافي بتواند تاثير مثبت بيشتري بر بهبود فضاي اقتصادي و بازار ارز کشور داشته باشد.