صعود رشد اقتصادي گروه بريکس

تاریخ انتشار : 1402/08/14

پنج عضو فعلي گروه بريکس، فعاليت تجاري خود از سال ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۲ را به ميزان ۵۶ درصد افزايش دادند و در سال گذشته حدود ۴۲۲ ميليارد دلار گردش مالي ثبت کردند.

به گزارش ايسنا به نقل از بيزنس، در حال حاضر، بريکس شامل برزيل، روسيه، هند، چين و آفريقاي جنوبي است اما آرژانتين، مصر، اتيوپي، ايران، عربستان سعودي و امارات در ژانويه آينده به آن ملحق خواهند شد. تصميم پذيرش اعضاي جديد طي نشست ماه آگوست اين گروه در ژوهانسبورگ گرفته شد.

بر اساس برآوردهاي تحليلگران، گروه توسعه يافته تقريبا نيمي از توليد جهاني را تا سال ۲۰۴۰ تشکيل خواهد داد که دو برابر سهم گروه هفت (G۷) شامل ايالات‌متحده، کانادا، بريتانيا، فرانسه، ايتاليا، آلمان و ژاپن است.

در اوايل سال جاري، ولاديمير پوتين، رئيس‌جمهور روسيه مدعي شد که بريکس از نظر برابري قدرت خريد (PPP) از کشورهاي گروه هفت پيشي گرفته است.

کارشناسان پيش‌بيني کردند که مجموع توليد ناخالص داخلي (GDP) بريکس توسعه‌يافته برحسب برابري قدرت خريد حدود ۶۵ تريليون دلار خواهد بود. اين امر سهم اين گروه از توليد ناخالص داخلي جهاني را از ۳۱.۵ درصد فعلي به ۳۷ درصد خواهد رساند. در مقايسه، سهم گروه هفت که در حال حاضر حدود ۲۹.۹ درصد است.

بريکس در اصل اصطلاحي است که اقتصاددانان با استفاده از حرف اول چهار کشور برزيل، روسيه، هند و چين که پتانسيل تسلط بر اقتصاد جهان در قرن بيست و يکم را دارند، ابداع کردند. اين کشورها ابتدا در سال ۲۰۰۶ گرد هم آمدند و بعدها از آفريقاي جنوبي به‌ عنوان عضو جديد استقبال کردند و حرف S را به مخفف اضافه کردند.

اين گروه که در ابتدا عمدتا با هدف برجسته کردن فرصت‌هاي سرمايه‌گذاري در ميان اعضا تشکيل شد، در ساختن نظم جهاني جديد «چند قطبي» به جنوب جهان کمک کرده و نقش اساسي داشته است.

گروه بريکس در سال ۲۰۱۴، وام‌دهنده بين‌المللي خود، بانک توسعه جديد (NDB) را راه‌اندازي کرد که به‌ عنوان جايگزيني براي موسسات مالي تحت تسلط ايالات‌متحده مانند صندوق بين‌المللي پول و بانک جهاني تلقي مي‌شد و بودجه براي پروژه‌هاي زيرساختي و توسعه پايدار فراهم مي‌کند.

اين بانک به‌ طور رسمي در سال ۲۰۱۵ افتتاح شد و بعدها بنگلادش، امارات، مصر و اروگوئه به آن ملحق شدند.