صنعتگران در مسير جهاني شدن

تاریخ انتشار : 1402/08/16

دنياي‌اقتصاد : سومين روز نمايشگاه صنعت ايران با استقبال قابل‌توجه صنعتگران و بازرگانان خارجي مواجه بود. سفير عربستان از مهمانان اين نمايشگاه بود و با اينکه بازديد وي از اين نمايشگاه چندان طولاني نبود، از تمايل عربستاني‌ها به همکاري با صنايع ايراني خبر داد. سيد اميد هاشمي، مديرعامل شرکت بين‌المللي بازرگاني ايدرو، در گفت‌‌‌وگو با «دنياي‌اقتصاد» تاکيد کرد که با توجه به استقبال خوب خارجي‌‌‌ها، بايد از وزارت صمت درخواست کنيم تا با ارزيابي اين مساله، برنامه‌ريزي لازم براي حرکت به سمت بازارهاي جهاني را تبيين کند. مرتضي يزداني، قائم‌مقام مديرعامل ايدرو هم که در گفت‌‌‌وگوي خود با «دنياي‌اقتصاد» از حضور سفير عربستان در اين نمايشگاه و از تمايل عربستاني‌‌‌ها به همکاري با صنايع ايران خبر داد، از گلايه‌‌‌هاي صنعتگران حاضر در نمايشگاه نيز گفت و تاکيد داشت که مشکلاتي از قبيل تامين مالي که برعهده بانک‌هاست و مشکلات گمرکي سد راه صنايع که مانع واردات و صادرات آسان محصولات و مواد اوليه مي‌شوند بايد حل شوند. به گفته او تنها هدف از برگزاري نمايشگاه صنعت ايران، برطرف کردن حتي يک مشکل صنعت ايران است و در اين راه، تمامي همکاري‌هاي لازم با صنايع، صورت گرفته است.

فضايي براي ارائه پيشرفت‌‌‌هاي صنعت

مديرعامل شرکت بين‌المللي بازرگاني ايدرو در گفت‌‌‌وگو با «دنياي‌اقتصاد» در خصوص اهداف داخلي و خارجي نمايشگاه صنعت ايران گفت: بيست‌وسومين دوره نمايشگاه صنعت در نمايشگاه بين‌المللي تهران در جريان است و خوشبختانه ميزان مشارکت خوبي را در بخش‌هاي داخلي و خارجي شاهد بوديم. اهداف ما از برگزاري اين نمايشگاه، برگزاري جلسات و ملاقات‌‌‌هاي B۲B  بازرگانان و صنعتگران داخلي و خارجي بود که خوشبختانه اين مهم حاصل شده است. در اين دوره از نمايشگاه، کشورهاي مختلفي حاضر شدند و زيرگروه‌هاي صنعتي متفاوتي نيز به اينجا آمده‌اند و با انجام فعاليت‌هاي بازرگاني و صنعتي مختلف، شرايطي مفيد براي صنعت کشور مهيا شده است. در چند روز نمايشگاه برنامه‌ريزي شده است تا چند مبحث مهم اقتصاد و صنعت کشور به صورت همايش و کارگروه، مورد بررسي قرار گيرد.

سيد اميد هاشمي افزود: طبيعي است با توجه به رشد تبادلات اقتصادي بين ايران و چين، حضور گسترده صنعتگران چيني در اين نمايشگاه را شاهد باشيم. شايد به دليل مسائل تحريمي، صنعتگران و بازرگانان کشور ترجيح داده‌اند به‌عنوان نماينده شرکت‌هاي بزرگ در اين نمايشگاه حضور يابند. به نوعي آنها به اين موضوع مانند يک فرصت نگاه کرده و سعي کرده‌اند ارتباطات خوبي را با چيني‌‌‌ها برقرار کنند. به دليل شرايط تحريمي و سياسي تحميل‌شده به کشور، شرکت‌هاي غير‌چيني توانايي حضور گسترده در اين نمايشگاه را ندارند، اما خوشبختانه از ژاپن، ترکيه، اتريش، بلغارستان، ايتاليا و آلمان به‌طور مستقيم يا به‌صورت نمايندگي، صنعتگراني را در اين نمايشگاه داريم. وي تصريح کرد: خوشبختانه با گسترش رقابت و توليد صنعتگران کشور، کيفيت اين نمايشگاه نسبت به دوره قبلي با رشد مواجه شده است.

اين روزها نمايندگان مجلس و معاونان وزارتخانه‌ها با حضور در اين نمايشگاه شاهد دستاوردهاي متعدد صنعتگران ايراني هستند و سعي دارند با پيگيري مشکلات آنها، شرايط را براي گسترش توليد در کشور بهبود بخشند. خوشبختانه در برخي از زمينه‌ها، کار به توليد صفر تا صدي در داخل رسيده است. در نتيجه با وجود رخ دادن همه‌گيري کرونا در سال‌هاي گذشته استقبال خوبي را در اين دوره شاهد بوديم.  مديرعامل شرکت بين‌المللي بازرگاني ايدرو گفت: بالغ بر ۴۰۰شرکت ايراني در اين نمايشگاه حضور داشتند که رشد ۲۰درصدي تعداد ايراني‌‌‌هاي حاضر در نمايشگاه را نسبت به سال گذشته نشان مي‌دهد. حدود ۱۲۰شرکت خارجي نيز در اين حوزه حضور داشتند که باعث رشد ۸۰ تا ۹۰‌درصدي متراژ نمايشگاه شد.

دنياي‌اقتصاد : سومين روز نمايشگاه صنعت ايران با استقبال قابل‌توجه صنعتگران و بازرگانان خارجي مواجه بود. سفير عربستان از مهمانان اين نمايشگاه بود و با اينکه بازديد وي از اين نمايشگاه چندان طولاني نبود، از تمايل عربستاني‌ها به همکاري با صنايع ايراني خبر داد. سيد اميد هاشمي، مديرعامل شرکت بين‌المللي بازرگاني ايدرو، در گفت‌‌‌وگو با «دنياي‌اقتصاد» تاکيد کرد که با توجه به استقبال خوب خارجي‌‌‌ها، بايد از وزارت صمت درخواست کنيم تا با ارزيابي اين مساله، برنامه‌ريزي لازم براي حرکت به سمت بازارهاي جهاني را تبيين کند. مرتضي يزداني، قائم‌مقام مديرعامل ايدرو هم که در گفت‌‌‌وگوي خود با «دنياي‌اقتصاد» از حضور سفير عربستان در اين نمايشگاه و از تمايل عربستاني‌‌‌ها به همکاري با صنايع ايران خبر داد، از گلايه‌‌‌هاي صنعتگران حاضر در نمايشگاه نيز گفت و تاکيد داشت که مشکلاتي از قبيل تامين مالي که برعهده بانک‌هاست و مشکلات گمرکي سد راه صنايع که مانع واردات و صادرات آسان محصولات و مواد اوليه مي‌شوند بايد حل شوند. به گفته او تنها هدف از برگزاري نمايشگاه صنعت ايران، برطرف کردن حتي يک مشکل صنعت ايران است و در اين راه، تمامي همکاري‌هاي لازم با صنايع، صورت گرفته است.

 

 فضايي براي ارائه پيشرفت‌‌‌هاي صنعت

مديرعامل شرکت بين‌المللي بازرگاني ايدرو در گفت‌‌‌وگو با «دنياي‌اقتصاد» در خصوص اهداف داخلي و خارجي نمايشگاه صنعت ايران گفت: بيست‌وسومين دوره نمايشگاه صنعت در نمايشگاه بين‌المللي تهران در جريان است و خوشبختانه ميزان مشارکت خوبي را در بخش‌هاي داخلي و خارجي شاهد بوديم. اهداف ما از برگزاري اين نمايشگاه، برگزاري جلسات و ملاقات‌‌‌هاي B۲B  بازرگانان و صنعتگران داخلي و خارجي بود که خوشبختانه اين مهم حاصل شده است. در اين دوره از نمايشگاه، کشورهاي مختلفي حاضر شدند و زيرگروه‌هاي صنعتي متفاوتي نيز به اينجا آمده‌اند و با انجام فعاليت‌هاي بازرگاني و صنعتي مختلف، شرايطي مفيد براي صنعت کشور مهيا شده است. در چند روز نمايشگاه برنامه‌ريزي شده است تا چند مبحث مهم اقتصاد و صنعت کشور به صورت همايش و کارگروه، مورد بررسي قرار گيرد.

سيد اميد هاشمي افزود: طبيعي است با توجه به رشد تبادلات اقتصادي بين ايران و چين، حضور گسترده صنعتگران چيني در اين نمايشگاه را شاهد باشيم. شايد به دليل مسائل تحريمي، صنعتگران و بازرگانان کشور ترجيح داده‌اند به‌عنوان نماينده شرکت‌هاي بزرگ در اين نمايشگاه حضور يابند. به نوعي آنها به اين موضوع مانند يک فرصت نگاه کرده و سعي کرده‌اند ارتباطات خوبي را با چيني‌‌‌ها برقرار کنند. به دليل شرايط تحريمي و سياسي تحميل‌شده به کشور، شرکت‌هاي غير‌چيني توانايي حضور گسترده در اين نمايشگاه را ندارند، اما خوشبختانه از ژاپن، ترکيه، اتريش، بلغارستان، ايتاليا و آلمان به‌طور مستقيم يا به‌صورت نمايندگي، صنعتگراني را در اين نمايشگاه داريم. وي تصريح کرد: خوشبختانه با گسترش رقابت و توليد صنعتگران کشور، کيفيت اين نمايشگاه نسبت به دوره قبلي با رشد مواجه شده است.

اين روزها نمايندگان مجلس و معاونان وزارتخانه‌ها با حضور در اين نمايشگاه شاهد دستاوردهاي متعدد صنعتگران ايراني هستند و سعي دارند با پيگيري مشکلات آنها، شرايط را براي گسترش توليد در کشور بهبود بخشند. خوشبختانه در برخي از زمينه‌ها، کار به توليد صفر تا صدي در داخل رسيده است. در نتيجه با وجود رخ دادن همه‌گيري کرونا در سال‌هاي گذشته استقبال خوبي را در اين دوره شاهد بوديم.  مديرعامل شرکت بين‌المللي بازرگاني ايدرو گفت: بالغ بر ۴۰۰شرکت ايراني در اين نمايشگاه حضور داشتند که رشد ۲۰درصدي تعداد ايراني‌‌‌هاي حاضر در نمايشگاه را نسبت به سال گذشته نشان مي‌دهد. حدود ۱۲۰شرکت خارجي نيز در اين حوزه حضور داشتند که باعث رشد ۸۰ تا ۹۰‌درصدي متراژ نمايشگاه شد.

حضور ۴۰شرکت دانش‌بنيان در اين نمايشگاه نيز نويدبخش رشد و پويايي صنعت و اقتصاد کشور بود. در برگزاري نمايشگاه تلاش کرديم با تسهيل امور، ايام مفيدي را براي صنعت کشور رقم بزنيم. هاشمي افزود: براساس اعلام همکاران ما، اکثر شرکت‌هايي که سال‌هاي گذشته در اين نمايشگاه حضور داشتند، در نمايشگاه فعلي نيز حاضر شدند و توانمندي‌هاي خود را در معرض ديدگان بازديدکنندگان قرار دادند. البته به دليل اينکه برخي نمايشگاه‌هاي شهرستان‌‌‌ها و البته نمايشگاه‌هاي خارجي، ميزبان برخي صنعتگران ما بوده‌اند، آنها تصميم گرفتند در اين نمايشگاه حاضر نباشند و خود را آماده حضور در نمايشگاه‌هاي بين‌المللي ديگري کنند. به‌جز چند شرکت ابزارآلاتي، تفاوت زيادي بين نمايشگاه امسال و نمايشگاه سال‌هاي گذشته در مهمانان ثابت ما ايجاد نشده است.

هاشمي در نهايت گفت: از ديدگاه ما، در بخش ابزارآلات، استقبال خيلي خوبي را از طرف مشارکت‌کنندگان داخلي و خارجي شاهد بوديم. در صنعت ليزر نيز با توجه به بومي‌سازي صنايع ليزري و روباتيک، مي‌توانيم شاهد نقش موثر اين صنايع در کشورمان باشيم و از همين رو، استقبال خوبي از اين صنايع را شاهد بوده‌ايم. حدود ۸۰‌درصد توليدات اين صنايع بومي‌سازي و داخلي‌سازي شده‌اند و اين نمايشگاه، بهترين فضا براي ارائه خدمات صنايع ايراني است. تفاوت مهم اين نمايشگاه و نمايشگاه‌هاي گذشته، استقبال خوب خارجي‌هاست. در نتيجه اين موضوع بايد از وزارت صمت درخواست کنيم تا با ارزيابي اين حضور، برنامه‌ريزي لازم براي حرکت به سمت بازارهاي جهاني را تبيين کند.

هدف‌گذاري ايدرو براي حضور در نمايشگاه‌‌‌هاي خارجي

قائم‌مقام شرکت بين‌المللي بازرگاني ايدرو هم در گفت‌‌‌وگو با «دنياي‌اقتصاد» درباره برگزاري نمايشگاه صنعت ايران گفت: در سال‌جاري نسبت به سال‌هاي قبل از نظر تعداد شرکت‌کنندگان و استقبال آنها، شاهد اتفاقات مثبتي بوده‌‌‌ايم. در بخش خارجي، شاهد سه‌برابر شدن متراژي که در اختيار خارجي‌‌‌ها قرار گرفته است، بوديم. خارجي‌ها بسيار مشتاق هستند تا به صنعت ايران ورود کنند. هدف ما از برگزاري اين نمايشگاه نيز ايجاد پل ارتباطي بين صنعتگران داخلي و خارجي و همچنين صنعتگران داخلي با يکديگر است. سعي کرديم پل ارتباطي باشيم و در اين راه با دعوت از نمايندگان مجلس، دولتمردان و تمام افراد حاضر در بخش صنعت از جمله دکتر اکبري تالارپشتي، رئيس کميسيون صنايع مجلس، گامي مهم در جهت نمايش فعاليت صنعتگران ايراني برداشتيم. مرتضي يزداني، افزود: با تذکراتي که در سال گذشته به ما داده شد، تصميم گرفتيم با دعوت از شرکت‌هاي دانش‌بنيان صنعت، عرصه را براي حضور آنان در اين نمايشگاه نيز فراهم کنيم و خوشبختانه، استقبال خوبي را نيز شاهد بوديم. تنها هدف ما از برگزاري اين نمايشگاه، برقراري پل ارتباطي بود و خوشبختانه در اين امر موفق هم بوديم.

وي در ادامه اضافه کرد: در روز افتتاحيه، آقاي سوزوکي از ژاپن به عنوان نماينده اين کشور در نمايشگاه ما حضور داشتند. سفير عربستان نيز با حضور در مجموعه نمايشگاه بين‌المللي، از نمايشگاه صنعت، نمايشگاه نانو و نمايشگاه کانمين بازديد کرد. او با استقبال از اين نمايشگاه‌‌‌ها، اميدوار بود تا تعاملات تجاري خوبي بين ايران و عربستان شکل بگيرد. اگرچه ارتباطات سياسي دو کشور به‌تازگي ترميم شده است، تلاش کرديم به کمک راه‌هاي ارتباطي، شرايط را براي حضور عربستاني‌ها در ايران در نمايشگاه‌هاي آتي و همچنين حضور ايراني‌ها در نمايشگاه‌هاي عربي، مهيا کنيم.  قائم‌مقام مديرعامل شرکت بازرگاني ايدرو گفت: شرکت‌هاي عربي و تجار عرب نيز با برقراري ارتباط با شرکت‌هاي ما تلاش کردند آغازگر ارتباط صنعت ايران و عربستان باشند. بايد اشاره کرد که اگر بخواهيم شرکت‌هاي خارجي را به اين نمايشگاه دعوت کنيم، مي‌‌‌توانيم کل نمايشگاه را به خارجي‌ها اختصاص بدهيم و ايراني‌ها در نقش بازديدکننده به نمايشگاه صنعت بيايند. با اين حال قصد داشتيم با تلفيقي از شرکت‌هاي داخلي و خارجي، شرايطي را براي آشنايي طرف‌‌‌هاي مختلف فراهم کنيم.

  يزداني در نهايت درباره مشکلاتي که صنعتگران حاضر در نمايشگاه از آن سخن مي‌‌‌گويند، گفت: بيشترين مشکلي که صنعتگران حاضر در اين نمايشگاه از آن گلايه داشتند، مشکلات تامين مالي از سوي بانک‌ها و همچنين مشکلات گمرکي بود که در واردات و صادرات، مشکلات زيادي ايجاد کرده است. بوروکراسي اداري نيز مشکل و معضل ديگري بود که صنعتگران از آن گلايه داشتند. ايدرو تلاش کرده است با انتقال اين مشکلات و ارائه برخي نامه‌‌‌هاي بيان مشکلات صنعتگران، با توجه به ارتباطاتي که دارد و با توجه به ظرفيت نمايشگاه، گامي موثر در آگاه کردن مسوولان از مشکلات صنعت ايران بردارد.

اگر بتوانيم حتي يک مشکل از صنعت را در اين نمايشگاه حل کنيم، اين نمايشگاه را برنده مي‌‌‌دانيم. ما براي تبليغ نيامده‌ايم و به دليل مشکلات موجود در کشور و محدوديت‌هاي تحريمي، هدف ما تنها برداشتن باري از روي دوش صنعتگران بوده است. قائم‌مقام شرکت بين‌المللي بازرگاني ايدرو در نهايت اين خبر را داد که ايران قصد حضور در نمايشگاه‌هاي بين‌المللي را نيز دارد و گفت: ما قصد داريم با توجه به توانمندي‌هاي گسترده صنايع ايراني، گامي مهم در جهت حضور مستمر در نمايشگاه‌هاي بين‌المللي برداريم. شرکت‌هاي صنعتي ايران هيچ چيزي از خارجي‌ها کمتر ندارند و با توانايي‌هايي که در اختيار آنها هست، مي‌توان نگاهي دورانديشانه به بازارهاي جهاني داشت. ما با توجه به تحريم بودن برخي کشورهاي شرقي، در نظر داريم طي هماهنگي با اين شرکت‌ها، نمايشگاه‌هايي را به صورت مشترک با آنها برگزار کنيم. از سوي ديگر برقراري دوباره ارتباط با عربستان‌سعودي نيز مزيد بر علت شد تا هدف فعلي ما، حضور در نمايشگاه‌هاي اوراسيا و عربي باشد.