کاهش وابستگي بودجه به نفت در جهت مقاوم‌سازي اقتصاد ايران است

تاریخ انتشار : 1402/09/08

تهران- ايرنا- يک کارشناس اقتصادي با اشاره به کاهش ۳۸ هزار ميليارد تومان درآمد حاصل از صادرات نفت در لايحه بودجه ۱۴۰۳، گفت: کاهش وابستگي بودجه به درآمدهاي نفتي، تصميم عاقلانه دولت سيزدهم و در راستاي خنثي‌سازي تحريم‌ها و اتکا به درآمدهاي پايدار است.

حميد بهزادي در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادي ايرنا با اشاره به لايحه بودجه ۱۴۰۳، اظهار کرد: سال گذشته عدد سقف بودجه، بدون درآمد شرکت‌هاي دولتي حدود ۲۰۸۳ همت بود و امسال به ۲۴۶۲ همت رسيده و بيشترين رشد بودجه تحت تاثير درآمدهاي مالياتي است.

وي افزود: به عبارتي، درآمدهاي پايدار در لايحه بودجه سال ۱۴۰۳ نسبت به قانون بودجه امسال ۴۲ درصد رشد کرده و به ۱۴۰۰ همت رسيده که ۱۱۰۰ همت آن درآمد مالياتي و ۱۴۰ همت هم حقوق گمرکي است.

اين کارشناس اقتصادي با اشاره به کاهش نقش درآمدهاي سرمايه‌اي در بودجه، گفت: دولت درآمدي تحت عنوان، درآمد سرمايه‌اي دارد که حاصل فروش نفت و گاز و املاک و دارايي‌هاي دولت است که در لايحه بودجه درآمدهاي حاصل از صادرات نفت، گاز و ميعانات به ۵۵۸ همت رسيده و نسبت به امسال کاهش داشته است

بهزادي با بيان اينکه درآمدهاي سرمايه‌اي نسبت به قانون بودجه امسال ۱۱.۶ درصد کاهش پيدا کرده است، بيان کرد: درآمدهاي حاصل از صادرات نفت و گاز در قانون بودجه امسال، ۶۲۳ همت است، البته براي سال جاري صادرات يک ميليون و ۴۵۰ هزار بشکه نفت در روز پيش‌بيني شده که اين عدد در لايحه بودجه سال آينده يک ميليون و ۳۵۰ هزار بشکه در روز در نظر گرفته شده است.

وي با بيان اينکه پيش‌بيني کاهش فروش نفت در لايحه بودجه به معناي ضعف در فروش و صادرات نفت نيست، تصريح کرد: امسال در برخي از ماه‌ها حتي بيش از ۱.۵ ميليون بشکه نفت در روز فروختيم، اما دولت در اين زمينه اعداد را عاقلانه و واقعي‌تر محاسبه کرده و تلاش دارد هزينه‌هاي جاري از درآمدهاي پايدار تامين کند.

اين کارشناس اقتصادي با اشاره به کاهش وابستگي بودجه دولت به نفت، ادامه داد: وابستگي قانون بودجه امسال به نفت ۳۰ درصد بوده و اين عدد در لايحه بودجه ۱۴۰۳ به ۲۴ درصد کاهش يافته که در جهت تحقق اقتصاد مقاومتي و افزايش تاب آوري اقتصاد کشور است.

بهزادي با تاکيد بر لزوم توجه به بودجه بدون نفت گفت: بودجه بدون نفت يعني خنثي سازي تحريم‌ها؛ اگر بودجه وابسته به نفت باشد، ما تحريم پذيريم.