سهم ۴ درصدي صنايع پيشرفته در صنعت کشور

تاریخ انتشار : 1402/09/20

دنياي‌اقتصاد: مديرعامل صندوق حمايت از تحقيقات و توسعه صنايع پيشرفته گفت: سهم صنايع پيشرفته در صنعت کشور ۴‌درصد است که نسبت به هدف‌گذاري ۲۰درصدي، خيلي عقب است.

به گزارش «ايسنا»، محسن نادرمنش با بيان اينکه سرمايه صندوق حمايت از صنايع پيشرفته ۱۲۵ميليارد تومان بود که امسال به ۵هزار ميليارد تومان رسيده است، بيان کرد: برنامه داريم طي دوسال آينده سرمايه صندوق به ۲۰همت برسد، چرا که نياز صنايع پيشرفته کشور چيزي حدود ۲۰۰همت در سال است که بخشي از بازارهاي سرمايه تامين مي‌شود و سهم حوزه صنعت نيز ۲۰همت مي‌‌‌تواند جوابگوي نيازها، به همراه تامين مالي ساير بازارها باشد.

وي تصريح کرد: سهم صنايع پيشرفت در صنعت کشور حدود ۴‌درصد است که نسبت به هدف‌گذاري ۲۰درصدي ديده‌شده در درازمدت خيلي عقب است و بايد تلاش جدي شود.

نادرمنش با بيان اينکه سهم صنايع پيشرفته در GDP کشور زير يک‌درصد است، خاطرنشان کرد: صادرات صنايع پيشرفته کشور هم زير يک‌درصد است که عقب‌‌‌تر از اهدافي است که براي اقتصاد کشور ديده شده است.

وي با تاکيد بر اينکه نياز است کار بسيار جدي صورت بگيرد، افزود: صندوق حمايت از صنايع پيشرفته بايد تامين مالي مناسبي داشته باشد، به طوري که از سال ۱۴۰۰ توانستيم هر ساله ضمانت‌‌‌نامه‌‌‌ها را چند برابر کنيم و امسال روي هزار ضمانت‌‌‌نامه هدف‌گذاري کرديم که در ۹ماه امسال توانستيم اين هدف را محقق کنيم و بيش از ۱۲۰۰ضمانت‌‌‌نامه مصوب داريم.

رئيس هيات‌مديره صندوق حمايت از تحقيقات و توسعه صنايع پيشرفته با اشاره به تمرکز زياد متقاضيان و ارائه خدمات در استان تهران، تصريح کرد: از سال گذشته ايجاد نمايندگي در استان‌‌‌هاي ديگر آغاز شده و در استان‌‌‌هايي که دفاتر را افتتاح کرديم، توانستند بنگاه‌‌‌هاي خوبي به ما معرفي کنند و خدمات بگيرند. خوشبختانه از دوسال گذشته سهم استان‌‌‌هاي ديگر به ۳۰‌درصد رسيده است.

وي با بيان اينکه ۱۳حوزه از صنايع پيشرفته تحت پوشش صندوق حمايت از صنايع پيشرفته قرار دارند، يادآور شد: بازاريابي داخلي و خارجي، خدمات مهندسي و طراحي، طرح‌‌‌هاي توليد، توليد انبوه، دريافت تاييديه‌‌‌هاي فني و خريد و انتقال جذب و توسعه فناوري‌‌‌هاي پيشرفته از زمينه‌‌‌هاي حمايتي اين صندوق است.

نادرمنش با تاکيد بر اينکه امسال سرمايه‌گذاري به صورت غيرمستقيم آغاز شده است، اظهار کرد: صندوق نوآوري و شکوفايي شريک استراتژيک ماست.