۷۰۰ هزار ميليارد ريال سرمايه‌گذاري خارجي و بخش خصوصي در بنادر کشور جذب شد

تاریخ انتشار : 1402/09/22

جذب ۲۰۰ هزار ميليارد ريال سرمايه‌گذاري بخش خصوصي و به‌کارگيري ۵۰۰ هزار ميليارد ريال سرمايه گذاري خارجي در دست اجرا است.

به گزارش ايبنا، «جليل اسلامي» با بيان اينکه مقوله توسعه دريامحور در سال‌هاي گذشته همواره در کانون توجه مسوولان ارشد نظام و به‌ويژه رهبر معظم انقلاب و دولت قرار داشته است، اظهار داشت: اثرات اين توجه را مي‌توان به‌صراحت در سياست‌هاي کلي برنامه‌هاي ششم و هفتم توسعه کشور، سند تحول دولت مردمي، سند ملي آمايش سرزمين، پيش‌نويس سياست‌هاي کلي توسعه دريامحور مشاهده کرد.

وي افزود: در همين راستا قرار است همايش «توسعه دريامحور» به مناسبت روز حمل و نقل با حضور وزير راه و شهرسازي، استاندران استان‌هاي ساحلي، نمايندگان مجلس شوراي اسلامي، مديران و متخصصان شرکت‌هاي خصوصي و آحاد تخصصي ذيربط از جامعه دريايي و بندري کشور در روز ۲۸ آذر ماه جاري برگزار شود.

معاون امور بندري و اقتصادي سازمان بنادر و دريانوردي با اشاره به اقدامات دولت سيزدهم براي افزايش ظرفيت‌هاي تخليه و بارگيري بنادر کشور، بيان‌داشت: تحقق سياست‌هاي کلي توسعه دريامحور نيازمند هم‌افزايي همه دستگاه‌ها و نهاد‌هاي اجرايي و حاکميتي و ارگان‌هاي دريايي است.

وي همچنين از توسعه و تکميل زيرساخت‌هاي بندري و دريايي، توسعه ناوگان دريايي خزر و تقويت شبکه حمل و نقلي حوزه شمال کشور، اجراي پروژه‌هاي مردم‌محور و محروميت‌زدايي از بنادر کوچک و اسکله‌هاي مردمي، پيشبرد شعار سال و حمايت از شرکت‌هاي دانش‌بنيان و نوسازي سازي ناوگان مسافري دريايي خبر داد.

اين مسوول با اعلام سرمايه‌گذاري مستقيم سازمان بنادر در راستاي توسعه و نگهداري زيرساخت‌ها و تجهيز بنادر کشور به ميزان ۶۲ هزار و ۴۴۶ ميليارد ريال، گفت: در همين راستا، افتتاح و بهره برداري از ۶۸ پروژه زيرساختي و تجهيزاتي به ارزش ۱۹ هزار و ۹۰۰ ميليارد ريال، سرمايه‌گذاري بخش غيردولتي در بنادر کشور در قالب ۱۲ قرارداد به ارزش ۲۴ هزار و ۹۵ ميليارد، ثبت ۲۰۱ هزار و ۱۶۱ ميليارد ريال سرمايه‌گذاري غيردولتي با ۳۵۰ فقره قرارداد، بهره‌برداري از پنج طرح به ارزش يک‌هزار و ۴۸۳ ميليارد ريال شامل شناور‌هاي تجاري و خدماتي، تجهيزات بندري و سرمايه‌گذاري بخش غيردولتي از محل وجوه اداره شده سازمان به عنوان بخشي از مهم‌ترين اقدامات راهبردي و سرمايه‌اي انجام شده از سوي سازمان بنادر و دريانوردي در دولت سيزدهم، مدنظر قرار گرفته است.

اسلامي ادامه‌داد: سازمان بنادر و دريانوردي ذيل برنامه توسعه دريامحور و با هدف ارتقاي ايمني دريايي و تداوم عمليات بندري، بهره‌برداري از چهار فروند شناور بازرسي و جستجو و نجات و ۲ فروند لايروب هاپرساکشن چهار هزار مترمکعبي را در بنادر بازرگاني کشور آغاز کرده است و ساخت ۴۰ فروند شناور خدماتي را در دست اجرا دارد که موجبات اشتغال مستقيم ۲۰۰ نفر را در بنادر فراهم مي‌آورد.

معاون امور بندري و اقتصادي سازمان بنادر و دريانوردي با بيان اينکه يکي از راهبرد‌هاي تسهيل‌ساز خدمات تجاري و اقتصادي در اين سازمان، متناسب‌سازي ظرفيت‌هاي روبنايي و زيرساختي براي تسريع در امور بازرگاني و ترافيک بار در بنادر تجاري است، خاطرنشان کرد: بر همين اساس، ساخت، تکميل و توسعه تأسيسات روبنايي مانند انبار، سيلو و مخازن روغن با سرعت بيشتري در دستور کار توسعه ظرفيتسازي بنادر کشور قرار گرفت.

اسلامي ادامه داد: پيرو سياست‌هاي توسعه‌گراي دولت سيزدهم براي ايجاد زيربنا‌هاي بندري و ظرفيت‌سازي بازرگاني با هدف خنثي و بي‌اثرسازي تحريم‌ها، ظرفيت بنادر اعم از بنادر مالکيتي و حاکميتي، طي دو سال گذشته از ۲۴۰ ميليون تن به بيش از ۲۸۰ ميليون تن، ارتقاء يافته است.

معاون امور بندري و اقتصادي سازمان بنادر و دريانوردي اعلام کرد: با ظرفيت‌هاي ايجاد شده و موجود در بنادر، مجموع عملکرد تخليه و بارگيري کالا‌هاي نفتي و غيرنفتي طي ۲ سال فعاليت دولت سيزدهم معادل ۵۰۱ ميليون تن (نفتي معادل ۲۳۸ ميليون تن و غير نفتي معادل ۲۶۲ ميليون تن) بوده که در بخش ترانزيت شامل حدود ۲۱ ميليون تن و در بخش کانتينري افزون بر ۶.۵ ميليون TEU و در بخش کالا‌هاي اساسي بيش از ۴۸ ميليون تن بوده است.

اسلامي افزود: تخليه و بارگيري انجام شده در بخش عمليات کانتينري در ۹ ماهه سال ۱۴۰۲، معادل يک ميليون و ۹۲۰ هزار TEU است که در قياس با عمليات کانتينري يک ميليون و ۸۶۰ هزار TEU طي مدت مشابه سال گذشته، رشد حدود سه درصدي را نشان مي‌دهد.

وي با اشاره به اينکه ميزان تخليه و بارگيري کالا‌هاي غيرنفتي در بنادر کشور در همين مدت معادل ۸۶ ميليون و ۴۰۰ هزار تن با ثبت رشد هشت درصدي بوده است، خاطرنشان‌کرد: در مقايسه با مدت مشابه سال گذشته و در خصوص محمولات نفتي نيز شاهد ثبت ۷۹ ميليون و ۴۰۰ هزار تن و رشد سه درصدي هستيم و در بخش تخليه و بارگيري کالا‌هاي اساسي شامل گندم، جو، ذرت، سويا، برنج، شکر و روغن در بنادر کشور طي ۹ ماهه ابتدايي سال جاري عدد ۱۵ ميليون تني به ثبت رسيده است.